Ignorování nové dopravní značky je pro řidiče konečná. Hrozí zákaz řízení, pokuta, v horším případě dopravní nehoda

Nerespektování dopravní značky může vést k obrovské tragédii a ztrátě lidských životů. Přehlížet by se opravdu neměla.

i Zdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Jak staré jsou dopravní značky? Některé už skoro sto let, povětšinou mají svůj původ ve vládním nařízení z roku 1938. Jde o notoricky známé symboly typu Zákaz vjezdu. Jiné značky jsou relativně nové a řidiči je bohužel neznají. Jejich ignorováním riskují vysoké pokuty a co hůře, také dopravní nehody s fatálními následky.

Na dálnici v protisměru najedou ročně stovky lidí

Jednou z nejnebezpečnějších chyb při jízdě na dálnici je jízda v protisměru. Jakkoli by se mohlo zdát, že jde o jev velmi ojedinělý, opak je pravdou. Podle policejních statistik se tak stane v průměru tři sta krát do roka, a to jde jen o oznámené prohřešky. Řidiči neví, jak se v takové chvíli chovat a to nehorší, co je může napadnout, je otočit se do správného směru. 

iZdroj fotografie: Policie

Aby se nestalo, že řidič vjede do protisměru, je zde relativně nová značka Stop-protisměr. Jedná se o žluté pole s výše uvedenými nápisy, černou rukou a symbolem jednosměrné ulice. Tato značka je umísťována zejména na sjezdy z dálnic, které by mohl zmatený řidič mylně považovat za nájezdy. Značka je výrazná, a to i v noci, velice jasně „svítí“ do dálky. 

Značka jasně říká, co (ne)dělat, řidiči i tak chybují

Co hrozí řidiči, který vjede na dálnici v opačném směru a jede v protisměru? Samozřejmě nehoda, a to velmi dramatická. Střet s protijedoucím autem jen s velkým štěstím neskončí nejen škodou na majetku, ale i ztrátami na životech.  Je to tak těžký přestupek, že jej nelze řešit na místě.

iZdroj fotografie: Ministerstvo dopravy

Podle legislativy je možnost uložení pokuty od 5 000 do 10 000 Kč ve správním řízení a sedm trestných bodů. A dále zákaz řízení až na jeden rok. Co dělat, když už řidič do protisměru na dálnici najede? Nezáleží na to, zda to bylo únavou nebo díky chybnému pochopení pokynu navigace, zásadní je nikdy se na dálnici neotáčet. Takový manévr je nebezpečný.

Hlavní je nikdy se neotáčet, riziko nehody je extrémní

Podle policejních instrukcí se „musí řidič co nejrychleji a bez otáčení zastavit vozidlo v odstavném pruhu, tedy co nejvíce vlevo u krajnice, zapnout varovná světla, obléknout si reflexní vestu a schovat se za svodidla pro své bezpečí.“ A nikdy, skutečně nikdy se neotáčet. Proč?

iZdroj fotografie: Policie

Trvá dlouho, byť jde „jen“ o řádově 20 sekund. Z takovou dobu ujede auto v rychlosti 130 km/h asi půl kilometru a nemá šanci se vozidlu, které se při otáčení postaví bokem do cesty, vyhnout. Dále je nutné vozidlo označit a to umístěním výstražného trojúhelníku. Povinností je v neposlední řadě nahlásit situaci na telefonní číslo 158 a informovat Policii. Pak počkat na příjezd hlídky, mimo auto, v bezpečí za svodidly.

Co myslíte, jak řešit jízdu v prostisměru?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě ne vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Rusko zjišťuje informace za pomoci špionážních plavidel Vishnya: ta mohou být přitom sama sledována, ani o tom neví
Události247.cz
Události247.cz
Falešná rakovina nebo pomoc lidem v tíživé situaci: Podvodníci lákají z lidí peníze přes sociální sítě
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Co když se střetnou moderní tanky T-90M a Leopard 2: Stroje Ukrajiny jsou rychlejší, ale ruští vojáci mají lepší dovednosti
adbz.cz
adbz.cz
Starý chleba najde uplatnění při smažení i vaření vývaru. Přišla na to kdysi jedna moudrá hospodyňka