Obrněné SUV za cenu Kodiaqa se chystá dobýt EU včetně Česka. Nový model Grenadier je k mání i civilistům

V záplavě všech módních SUV a crossoverů bude tohle auto vyčnívat jako maják na moři. Možná není tak stylové, zato s ním můžete bez obav na víkend do lesa. Nebo na Ukrajinu.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Když před několika lety ohlásil Land Rover konec Defenderu v té podobě, v jaké jsme ho znali po desítky let, mnozí ze sentimentu zamáčkli slzu a pomysleli si cosi o tom, že svět už nikdy nebude jako dřív. Jedna ikona z něj zkrátka odešla a dalo se čekat, že nástupce už nebude tak drsný a utilitární offroad, jakým Defender vždy byl. A to i když se ještě jmenoval jenom Land Rover, a nikoli Defender. A bylo zřejmě jen otázkou času, kdy jej někdo zkusí nahradit. Ten čas právě nastal, pojďme se na jeho nástupce podívat společně.

„Nový“ Defender připluje opět z ostrovů

A je asi vcelku stylové, že „zachránce“ Defenderu i firma, která se o comeback opravdového offroadu postará pochází oba z Velké Británie, stejně jako Land Rover. Jméno Ineos možná v Čechách mnohým nebude povědomé, zato její zakladatel a většinový majitel by už mohl. Sir Jim Rattclife, britský miliardář a filantrop založil Ineos jako chemický koncern v roce 1998 a postupně z něj vybudoval kolos působící v 25 zemích a zaměstnávající 26 tisíc zaměstnanců. Díky velkému kapitálu na marketing se chystá s novým obrněným SUV doslova dobýt Evropu, včetně České republiky. Vzhledem k aktuální válečné situaci je přesvědčený, že lidé budou jeho auta kupovat o sto šest.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

S ohledem na obrat 60 miliard dolarů (samotné jmění Sira Rattclifa se odhaduje na 28 miliard liber) se dá předpokládat, že potřebné zdroje na výrobu nebudou problémem. Pro sportovní fanoušky přidáme ještě jednu informaci: Sir Rattclife je aktuálně v jednání o nákupu legendárního klubu Premier League Manchester United. A zřejmě ani příznivcům cyklistiky nebude jméno Ineos neznámé: stejně tak se jmenuje i profesionální silniční tým. Ineos Grenadiers. Mimochodem, sídlí také v Manchesteru. Není nad to mít všechno pohromadě.

Granátník je připraven na těžkou práci

A Ineos Grenadier se jmenuje i nový off road, jehož výroba začala na konci roku 2022. Vůz se vyrábí a bude vyrábět ve francouzském Hambachu. Původně to byl závod Daimleru, ale Němci se celou továrnu rozhodli přestěhovat do Číny – tam se totiž bude nový Smart brzy vyrábět. Ročně má podle předběžných předpokladů opustit výrobní linku 300 tisíc. „granátníků“. Můžeme jen doufat, že podobných „přestěhování“ do Číny nebude přibývat, za chvíli by nám v Evropě nezůstala ani jedna „fabrika“. Děkujeme, Euro 7 a Evropská komise.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Ale zpět ke Grenadieru. Jeho podoba s Defenderem je pochopitelně záměrná, na druhou stranu jde o desetiletími provozu v nejtvrdších podmínkách vycizelovaný tvar, Mercedes G nebo „hard core“ verze Land Cruiseru nevypadají jinak. Hranatá, účelově tvarovaná karoserie, kde si na střeše můžete postavit stan a interiér můžete umýt hadicí, má totiž plastovou podlahu. A výpustní otvory na vodu. Tedy to, co měl původní „defík“ od Land Roveru, a co žel nové generaci již chybí.

Interiér stále možno umýt „wapkou“

Pro srovnání přikládáme fotku obou interiérů, a rozdíl je zřejmý na první pohled. Zatímco v Grenadieru jsou velká, plastová, jednoúčelová tlačítka, u nichž by se dalo věřit, že snesou i proud vody nebo ovládání v palčácích, nový Defender se hodně přiblížil svým „vznešenějším“ sourozencům Discovery a Range Roveru. Včetně dotykového displeje. Že „tohle“ nepůjde umít proudem vody je na první pohled jasné. Jakoby (nejen tímto) nový Land Rover dával najevo, že mu u jeho řidiče bude bližší oblek do divadla, než monterky.

Zajímavostí u Grenadieru je ještě páka voliče osmistupňové převodovky – i oko neodborníka jasně odhadne její původ. Ano, jde o BMW převodovku „komplet i s voličem“, od BMW pochází také vznětový přeplňovaný třílitrový šestiválec. Zrovna tohle je obor, ve kterém BMW exceluje, tak proč to nevyužít? Objevovat dvakrát již objevené je opravdu nesmysl. Dodavatelem pohonu všech kol je pak mexický Tremec Corporation, specialista na převodovky a pohonná ústrojí pro automobily.

Možná víc Defender, než originál od Land Roveru

V plánu je výroba 300 tisíc kusů ročně, což rozhodně nejsou nijak zanedbatelné počty. Náš kolega Matt Wattson z britského Carwow byl z prvního setkání a testu nadšen, hned v úvodu se mimochodem přesně stejně jako my nezapomenul nezmínit, že nový Defender se už přiklonil spíše na stranu SUV, než k profesionálům, kteří potřebují nekompromisní offroad jako svůj denní chleba. Všichni geodeti, montéři vysokého napětí v terénu, stejně jako stavaři a další profese ale nemusí zoufat – nový Grenadier by mohl být řešením.

iZdroj fotografie: Škoda

Závěrem? Za ohlášenou cenu zhruba 1,6 milionu Kč se nový Grenadier (v překladu „granátník“) nijak nevymyká běžné cenové hladině v tomto segmentu. Za takové peníze si můžete nakonfigurovat i novou Škodu Kodiaq. Pokud prokáže odolnost a spolehlivost, která je pro tuto kategorii klíčová více než cokoli jiného, dá se předpokládat solidní obchodní úspěch. Pokud tedy jeho produkci nezastaví Euro 7, případně jiný ekologický „granátník“ z Evropské komise. Ale to už bude jiný příběh. Za nás palec nahoru za odvahu a přejeme hodně šťastných, offroadových kilometrů!

Koupili byste si v dnešní době obrněné auto?

Zdroj: Ineos, Dajbych, Škoda
Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články