Instruktoři z autoškol radí: Před překážkou je nutné přestat brzdit

                   

Základem bezpečnosti na silnicích je dodržování dostatečné vzdálenosti. Jedině tak máme jistotu, že stihneme včas zareagovat a včas zastavit a tak se zvládneme také vyhnout případné nehodě. Mnoho řidičů si však z bezpečné vzdálenosti hlavu neláme, což je i jeden z důvodů, proč došlo k aktualizaci našich zákonů a k tomu, že by se mělo nedodržení bezpečné vzdálenosti trestat jako přestupek.

I pokud bezpečnou vzdálenost dodržujeme, může nastat problém s tím, že se z ničeho nic na vozovce ocitne překážka, která může být rizikem. Jak se v takovém případě zachovat? Většina lidí instinktivně dupne na brzdu. A co radí experti? Jak instruktoři z autoškol, tak i další odborníci? Přestat brzdit! Ale až v určitém bodě.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

První fáze je jasná – prudké brzdění

Pokud před sebou zpozorujete jakoukoliv překážku, měla by nastat první fáze vašeho úhybného manévru. Ta by měla přijít co nejrychleji a pokud jste zkušenějším řidičem, tak by měla přijít také zcela automaticky, intuitivně. Čím dříve začnete brzdit, tím je větší pravděpodobnost toho, že nedojde ke kolizi. A je jedno, zda došlo k neočekávanému brzdění vozu před vámi, že zde došlo k nehodě, že došlo k pádu nákladu z korby vozu, nebo k čemukoliv jinému. Pokud zpozorujete překážku, nerozmýšlejte se a dupněte na brzdu.

Během tohoto manévru také nezapomínejte sešlápnout spojkový pedál, pokud máte auto s manuálem, abyste eliminovali situaci, kdy vám auto takzvaně „chcípne“. Součástí manévru by měla být také snaha držet stále směr jízdy, čímž eliminujete riziko možného smyku.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Druhá fáze je překvapivá – přestaňte brzdit

Pokud se vám podaří problém zažehnat už v první fázi, máte vyhráno. Pokud jste ale začali brzdit pozdě, nebo jste jeli příliš rychle, nebo se na vozovce z ničeho nic objevila pevná překážka, může dojít k situaci, kdy vše vyhodnotíte tak, že brzdná síla vašeho vozu nepostačí k bezpečnému zastavení a tak hrozí kolize. V tu chvíli je třeba rychle se rozhodnout, co uděláte.

Pokud se rozhodnete pro úhybný manévr, doporučují odborníci jediné. Pustit brzdu a manévr provést. Jedině tak budou mít vaše kola lepší přilnavost k vozovce a manévr se vám povede provést víceméně bezpečně. Dvojnásob to platí hlavně na kluzké vozovce, tedy na té, kde je sníh, led, námraza, nebo klidně i vrstva vody. Pokud se kola točí, mají správnou přilnavost a výhybný manévr se vám povede provést bezpečněji a jednodušeji, než se sešlápnutou brzdou.

Třetí fáze je samozřejmá – dobrzdění

Jakmile provedete úhybný manévr, je třeba jako první srovnat kola do roviny, držet směr vaší jízdy a poté můžete znovu sešlápnout brzdový pedál. Nyní už to nemusí být až tak markantní, jelikož překážce jste se vyhnuli a tak vám stačí už jenom v klidu dobrzdit, zastavit a jít poskytnout případnou první pomoc, což je vaše povinnost. Než tak uděláte, nezapomeňte na to, že i vaše auto může v danou chvíli tvořit překážku a tak je třeba ho náležitě označit.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Je to těžší, než se zdá

I když se vám popis průběhu výhybného manévru jeví jako zcela samozřejmý, je třeba říci, že je to těžší, než se zdá. Jakési podvědomí nebo snad něco jako pud sebezáchovy nutí člověka k tomu, aby na brzdě stále stál a nepouštěl ji. Není nic jednoduchého vidět, že se blížíte k překážce a v tu chvíli byste měli přestat brzdit.

Na závěr připomeňme, že pokud vám logika nedovolí uvolnit brzdový pedál, dá se úhybný manévr provést i s ním. Velkou roli na tom však má jak povrch vozovky, tak i vaše auto. Pokud je vybaveno systémem ABS, což už dnes většina vozidel má, tak na běžném asfaltu byste díky tomuto systému neměli mít problém manévrovat i se sešlápnutou brzdou. Právě k tomuto je daný systém určený. Problém však může nastat na vozovce méně přilnavé, jako třeba na ledu nebo na sněhu. A komplikace se znásobí, pokud váš vůz ABS nemá, nebo pokud tento systém nefunguje.

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články