Škoda: Největší svolávací akce, 8 modelům může za jízdy vystřelit airbag. Zkontrolujte si VIN, možná jste měli být už včera v servisu

Jsou různé závady, stejně jako různé svolávací akce. Ta aktuální od Škody na vadné airbagy firmy Takata by měla mít nejvyšší prioritu – zkontrolujte si VIN uvnitř v článku.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Jedna z největších svolávacích akcí tuzemské Škody (pokud ne vůbec ta největší) vrcholí právě v těchto dnech. Na vině přitom není jen chybně nastavená sedačka spolujezdce, krytka řadicí páky nebo nedoléhající a povrzávající „kastlík“ v palubní desce. Nikoli, tady jde o něco výrazně závažnějšího. Airbagy ve vozech Škoda (výčet přikládám níže) vyrobené od roku 2019 totiž mohou v krajním případě způsobit i smrt člověka. Pojďme se na tu neveselou skutečnost podívat společně.

Problém je celosvětový, japonská Takata to opravdu nezvládla

Airbagy – a konkrétně jejich japonský výrobce Takata – jsou ostatně předmětem svolávacích akcí po celém světě. Jen americká NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration, Agentura pro bezpečnost silničního provozu a současně součást amerického ministerstva dopravy) takových akcí registruje desítky, a speciálně třeba Toyota, která si na spolehlivosti svých vozů extrémně zakládá, si s airbagy Takata užila svoje. Až by jeden řekl, že něco tak nefunkčního a nedotaženého nemůže pocházet z Japonska.

iZdroj fotografie: Takata

Na silnicích je přes 14 milionů aut s vadnými airbagy, které mohou kdykoliv za jízdy vybouchnout. Představují časovanou bombu

Jak vidno, může. Ve finále by se „soudruhům z Takaty“ mohlo stát, že třeba právě zmíněná Toyota, ve vzteku nad pokaženou image a notně drahými komplikacemi, zavolá „partičce hochů z Yakuzy“ a udělá s nimi obchod. Přičemž adresa zakázky bude správní rada Takaty. Ale dost žertů. Jak uvádí sama Škoda Auto na svých stránkách, problém je opravdu závažný a není radno jej podceňovat. Pro rychlou kontrolu, jestli právě vás se problém týká (vozidla vyrobená 2012–2018), zadejte VIN na oficiální stránce Škody, speciálně za tím účelem zřízené.

Závada se týká těchto modelů:

Jedná se o tyto modely Škoda, vyráběné v letech 2012–2018:

  • Škoda Citigo
  • Škoda Fabia
  • Škoda Octavia
  • Škoda Praktik
  • Škoda Rapid
  • Škoda Roomster
  • Škoda Superb
  • Škoda Yeti
i

I vy? Řidiči musí urychleně vyměnit airbagy ve svých autech. V opačném případě mohou být následky děsivé

Jinými slovy, celého modelového spektra, které v té době Škoda vyráběla. Jak automobilka uvádí, „celosvětové svolávání airbagů Takata se vedle mnoha dalších výrobců týká i modelů značky Škoda. Je tedy možné, že i ve vašem vozidle může pro vás vadný airbag představovat vážné bezpečnostní riziko.“ Spočívající, jak dále Škoda uvádí, v tom, že společnost Takata dodávala automobilovému průmyslu již řadu let vadné plynové generátory, které se mohou vlivem stárnutí způsobeného určitými klimatickými vlivy (teplo a vlhkost) měnit a stávají se tak nebezpečnými.

Jak velké nebezpečí vám hrozí?

Pokud dojde k aktivaci airbagu při nehodě, vznikne při zapálení generátoru plynu výrazně nadměrný tlak. To může způsobit, že do prostoru pro cestující jsou vrženy kousky kovu, jež mohou vést k těžkým zraněním a v nejhorším případě i ke smrti. Tedy nic, s čím by si bylo radno jakkoli zahrávat. Pokud tedy máte auto z daných let výroby a kontrolou VIN na stránkách Škody jste si potvrdili možný vadný airbag, neotáleli bychom v podstatě ani vteřinu. Níže přiložené video se zpomaleným výbuchem airbagu a kousky kovu je více než názorné.

Stačí zavolat na nejbližší servis Škody, popsat problém v jedné větě do telefonu a dostane se vám (alespoň tedy soudím) zcela přednostního přijetí. Samotná výměna je práce na hodinu a pochopitelně zdarma. Držím palce, ať právě vás nic nepříjemného s airbagem nepotká. Mimochodem, sedli byste ještě do auta bez airbagu?

Sedli byste ještě do vozu bez airbagu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články