Britská aristokracie dostala zásah už tím, co se objevilo pod kapotou. Teď už jen poslední ránu z milosti pro celou značku.
Mnoho řidičů má jasno, o co jde, když se řekne luxusní auto. Většina lidí si vybaví značku, která v našich končinách možná nevyvolává takové emoce jako Ferrari nebo Porsche, ale i tak je to prostě pojem. Díky britskému rodokmenu. Nicméně si představte, že ještě před pár lety jste na takový vůz mohli jen závistivě koukat přes plot autosalonu, protože cenovka byla někde v oblacích. Tedy pokud patříte do stejné ekonomické třídy jako já. Dnes?
Stačí pár let a z ikony luxusu se stane ojetina za pár korun
Dneska si ho můžete pořídit za částku, za kterou si v Praze koupíte možná tak lepší ojetou Octavii. Já jsem na tom vlastně podobně. Když se zamyslím nad značkou Jaguar, je to pro mě určitý punc luxusu. Co na tom, že tady máme staré modely de facto příbuzné s Fordem Mondeo. Ale je to tak. Mám tam podvědomě zakomponovanou tu aristokracii. Mohu mluvit o autě, které ve své době platilo za symbol úspěchu, luxusu a možná i určitého snobství, protože přiznejme si, kdo by nechtěl mít v garáži něco, co sousedům vyrazí dech?
Kamarád jedno tohle auto měl. Vlastní řetězec lékáren, nikdy si nestěžoval na nedostatek, má řadu aut a je tak trochu snob. Jenže teď, když se podíváme na aktuální nabídky, nestačíme se divit – lehce ojetý kousek, který ještě voní novotou a má najeto sotva pár desítek tisíc kilometrů, se dá pořídit pod půl milionu. Ano, čtete správně, pod půl milionu Kč. Žádné astronomické sumy, žádné hypotéky na zbytek života, prostě suma, kterou byste možná ještě před pár lety dali za průměrné rodinné auto. Už jste asi poznali, že mluvím o Jaguaru-I-Pace.
Klidně si představte, že usedáte za volant vozu, který byl ještě nedávno výsadou manažerů, právníků a těch, co si na vizitku píší „CEO“. Najednou máte pod rukou materiály, které jste znali jen z katalogů – kůže, dřevo, hliník, všechno na dosah ruky, všechno voní, všechno svítí, všechno má touhu oslnit. A co je na tom nejlepší? Že za tuhle cenu dostanete nejen image, ale i techniku, která ještě před pár lety patřila na špičku.
Elektromobil prémiové značky pod půl milion korun se dá najít
Elektrické auto jsem nikdy nechtěl. A řada mých známých také ne. Ale Jaguar? To už je jiná káva, tam by člověk ústupek možná udělal. Našel jsem nejlevnější kus na trhu. Dá se najít v Nizozemsku, ale o trochu dražší exempláře jsou i v Německu. U nás se také dá něco najít, ale už to není tak bohaté na výběr. Jaguar I-Pace EV400 S, o kterém mluvím, má kapacitu 90 kWh. Výkon elektromotoru je 294 kW. Pro benzínové nadšence se jedná o synonymum rovných 400 koní. Auto je z prosince roku 2018 a má na tachometru 177 749 km.
To už není málo a tady bych byl obezřetný. Řeknu to jinak. Nejlevnější kus na trhu nikdy nebude tím nejlepším, nejoptimálnějším a nejvýhodnějším. Tohle auto se na servise asi prodraží, i když větší obavy bych měl asi o baterie. Tam si myslím, že to nebude dlouho trvat a začnou problémy. Plus by samozřejmě před nákupem stálo za to ověřit, jaká je současná kapacita. Po sedmi letech, respektive tak vysokém nájezdu?
Dojezd u nového auta se dal natáhnout na 350 km na nabití
To už bych dávno nevěřil téměř stoprocentní kapacitě. Auto má bohatou výbavu, dá se tady najít vlastně vše, co ve voze tohoto typu motorista očekává, a vyjmenovávat tady vše asi nemá cenu. Cenu ale zmíním. Tedy když jsem se přes poměrně chatrný oslí můstek dostal k tomu, za kolik je tenhle nejlevnější Jaguar I-Pace na prodej. Cena v euroměně je 17 999 eur. To je v přepočtu zhruba 449 900 Kč.
Jak jsem řekl, ani ne půl milionu za obrovskou nálož opulentního charisma. Ovšem v kontextu doby u značky, která de facto zkrachovala. Nemá žádné nové modely, pouze prezentuje pofiderní koncepty v podivných barvách a se vzhledem komiksového autíčka. Jaguar dnes není tím, čím byl dřív. Ovšem v některých kruzích renomé značky s nádechem britské aristokracie přetrvává. Za dostupnou cenu.