Je to věc zapeklitá. Na nové nemáte a kde vlastně koupit kvalitní ojeté auto? Hrozí, že vám prodejce podstrčí nějakou hajtru, která se promění v nenasytného žrouta peněz. Jak tedy na to?

Nejprve si důkladně rozmyslete základní věci. Jaký druh auta vlastně chcete? Co od něho čekáte a co by mělo určitě mít? Na jaký pohon? Kde v něm budete jezdit? Převážně po městě nebo budete trajdat po celé republice? Pokud máte rodinu, jak tam vleze kočárek? A kde koupit ojeté auto?

Ojeté vozy koupíte dneska všude. Ale od koho? Od soukromníka či v autobazaru? A tak dále, prostě si to v klidu rozvažte.

Neutrácejte všechny peníze, které máte na auto přichystané. I když koupíte dobře, investicím do oprav se nevyhnete a hned po koupi je lepší zajet do servisu. 

Líná huba holé neštěstí

Neváhejte se ptát kamarádů a známých na jejich zkušenosti, popřípadě pobrouzdat po sociálních sítích a diskusních fórech, všude kde se probírá, jak koupit auto. Čtěte také autorecenze. Já vím, zabere to čas, ale tady spěch jen uškodí. 

Pokud už máte vybraný konkrétní typ, sedněte k internetu znovu a hledejte v jakých místech má vybraný model problémy. A na ty se při prohlídce zaměřte. Ještě doma si v klidu sepište otázky, na které chcete od prodejce odpověď:

  • Bylo auto bourané? 
  • Je nějaký záznam o nehodě? 
  • Mohu si prohlédnout vůz v servisu, který si vyberu? 
  • Máte měřič hloubky laku?    

Při prohlídce ojetého auta si jako první zkontrolujte doklady. Sedí číslo VIN v technickém průkazu s číslem, které je vyraženo na různých místech vozidla? Není auto v majetku leasingové společnosti? Kdo je jeho skutečný majitel? Nepodceňujte to, abyste nekoupili vůz od chmatáka. 

Toč se, tachometře, toč

Najeté kilometry? Uvádí se odhad, že dvě ojetiny z pěti na našem trhu mají stočený tachometr. K určení historie vozu slouží servisní knížka, ale u starších aut nejsou poctivě vedené záznamy pravidlem. Ověřit si to můžete na STK, kde by mělo auto projít dvěma kontrolami nebo se rozhodnout pro autobazar, kde prodávají prověřená ojetá auta, jako např. autobazar Ostrava nebo autobazar Hradec Králové

Proto nechte najeté kilometry stranou a zaměřte se na to, jak zjistit skutečné stáří vozu. Na to potřebujete znalecké oko automechanika, či někoho kdo se vyzná. Pokud jste v tom sami, tak opět sedněte k internetu a hledejte na jaké místa se při kontrole zaměřit a na co si dávat pozor. 

A teď pár konkrétních tipů na prohlídku

Auto zkoušíme studené a ne zahřáté. Proto odmítejte nabídku, že za vámi prodejce přijede. 

Dívejte se na spáry, jak sedí. Zkontrolujte tloušťku laku, jestli není přelakovaný po bouračce. V místech, kde by mohl být vyměněný díl, třeba u dveří, odhrňte těsnění a zkontrolujte sváry. Sváry po opravě nikdy nebudou tak dokonalé jako sváry při výrobě vozidla.

Nechte si auto zvednout do výšky a odmontujte kryt motoru. Nekape tam něco? Například z tlumičů nesmí kapalina vytékat.

Co pneumatiky, jsou sjeté rovnoměrně? Vůle v řízení – to nechte zkontrolovat odborníkům. Váš kamarád automechanik se může připojit do diagnostické zásuvky vozu a zkontrolovat závady.

Jak vypadá obležení brzdových destiček a brzdové kotouče? Výfuk nesmí být prorezivělý a u modernějších dieselů pozor na filtr pevných částic. Saze ve výfuku můžou být známkou toho, že ho někdo odstranil. 

Opotřebovanost volantu, pedálů a potahu na sedadlech o stáří vozu leccos napoví. Otočte klíčkem v zapalování a pozorujte, jestli kontrolky zhasínají postupně a ve správném pořadí. 

Zkušební jízda je kapitola sama pro sebe. Na bezpečném úseku pusťte volant a sledujte, jestli auto netáhne ke straně. Totéž při brzdění. Poslouchejte motor, jak zní. Když naplno natočíte kola, neslyšíte rány od podvozku? A co řazení? Nezapomeňte vyzkoušet zpátečku. 

Není toho málo, a proto přítomnost odborníka či výběr solidního autobazaru Vám vše usnadní.