Umíte správně jezdit po dálnici? 75 % řidičů školácky chybuje. A zjistí to, až když je zastaví policie

Mnoho řidičů si myslí, že na to má, ale v reálu dělá mnoho zásadních a fatálních chyb. Statistiky nehodovosti jsou důkazem.

i Zdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Dálnice, pro někoho symbol svobody a rychlého přesunu z bodu A do bodu B, pro jiného zase stresující prostředí plné kamionů, agresivních řidičů a nečekaných situací. Od každého je to asi trochu. Tak jako tak je to místo, kde se setkávají tisíce motoristů v nejrůznějších vozidlech. A co motorista, to různá povaha, různé návky, různé řidičské schopnosti. A bohužel také různé – a často ne zcela kompletní – znalosti a vědomosti.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Na dálnici je třeba mít uhrazenou takzvanou dálniční známku

V redakci AutoŽivě jsme udělali mezi vybranými čtenáři průzkum a zjistili jsme, že 75 % dotazovaných má mezery ve znalostech předpisů týkajících se dálnic. Takže i když se na první pohled zdá, že jízda po dálnici je jednoduchá jako facka, ve skutečnosti se za volantem odehrává celá řada dramat, o kterých samotný řidič nemá ani tušení. Že chyboval, zjistí bohužel v horším případě až při nehodě. Je třeba zapomenout na představu, že stačí nasednout do auta, rozjet se na nejvyšší kvalt šestku a držet plyn až do cíle.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jízda po dálnici vyžaduje mnohem víc než jen silný motor a pevnou nohu na plynu. Dálnice je specifické prostředí, kde platí jiná pravidla než ve městě nebo na okreskách. Rychlost je vyšší, rozestupy větší a riziko nehody také. Proto je důležité vědět, jak se na dálnici správně chovat, abyste dojeli do cíle v bezpečí a bez zbytečných stresů. Skutečně si spousta řidičů myslí, že na dálnici umí jezdit, ale ve skutečnosti dělají celou řadu chyb, o kterých ani nevědí. Dobré je, že se těmto chybám dá snadno vyhnout, pokud si osvojíte pár základních pravidel a budete se jich držet.

Brňák přišel na způsob, jak využívat dálnice zdarma bez placení dálničních známek. Otestovali jsme ho, funguje

První a nejdůležitější pravidlo je dodržovat bezpečnou vzdálenost. Na dálnici se jezdí rychle, a proto je potřeba mít dostatek prostoru pro reakci v případě nečekané situace. Obecně platí, že byste měli udržovat odstup minimálně dvou sekund za vozidlem před vámi. Jak to změřit? Jednoduše, vyberte si nějaký orientační bod (například dopravní značku) a sledujte, jak dlouho trvá, než k němu dojede auto před vámi. Pokud je to méně než dvě sekundy, zpomalte. Zmínil jsem rychlost. Nejvyšší povolená rychlost je na českých dálnicích 130 km/h.

Bezpečný odstup začala policie řešit, sledovat a pokutovat

To platí pro vozidla do hmotnosti 3,5 tuny. Pro vozidla nad 3,5 tuny je maximální povolená rychlost 80 km/h. Jsou tady výjimky na nových moderních úsecích dálnic, kde je rychlost i 150 km/h, ale to je u nás spíše rarita než obecná věc. Takže se držme 130 km/h. Pozor na rozdíl mezi dálnicí a silnicí pro motorová vozidla. Vypadají na první pohled pro řidiče stejně či podobně, ale je tady jiné rychlostní maximum. Na silnici pro motorová vozidla se jezdí maximálně 110 km/h. Své o tom vědí řidiči, kteří jeli v poslední době po nové dálnici od Dubence na Písek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

U Nové Hospody si nevšimli změny statutu komunikace z dálnice právě na silnici pro motorová vozidla. Z legálních 130 km/h se najednou stal přestupek s překročením o 20 km/h. Předjíždění? Tady platí jednoduché pravidlo: předjíždějte jen tehdy, když je to bezpečné a nutné. Nejezděte v levém pruhu zbytečně dlouho a po předjetí se vraťte zpět do pravého pruhu. Samozřejmě zcela mimo je lepení se na zadek autu vpředu. To jsme zase zpátky u bezpečné vzdálenosti. Zapovězeno je vybržďování, zapovězeno je podjíždění. Jízda v pravém pruhu má jednu nespornou výhodu. Pokud se budete držet pravého pruhu, vyhnete se zbytečným konfliktům.

Podjíždět se nesmí, a už vůbec ne po krajnici, to je pirátství

Podle zákona je předjíždění jasné, jedoucí vozidlo se předjíždí vlevo. Řidič smí předjíždět pouze tehdy, má-li náležitý rozhled, neohrozí-li ostatní účastníky silničního provozu, neomezí-li v jízdě protijedoucí vozidla a není-li sám již předjížděn jiným vozidlem. Snadné. Blinkry jsou bezpodmínečně nutné. Každý na dálnici musí vědět, co se ten či onen řidič chystá udělat. Legislativa jasně říká, že řidič předjíždějícího vozidla je povinen včas a zřetelně dát znamení pro změnu směru jízdy. Toto znamení musí řidič ponechat po celou dobu předjíždění.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Předjížděné vozidlo může řidič upozornit výstražným znamením zvukovým nebo světelným, nezpůsobí-li tím oslnění. Shrnu to jednoduše, blinkry je třeba používat. Používejte je vždy, když měníte pruh nebo předjíždíte. Blinkr není jen formalita, ale důležitý signál pro ostatní řidiče, kteří díky němu vědí, co máte v úmyslu. Je smutné, že spousta řidičů na blinkry zapomíná, nebo je používá na poslední chvíli. Velkým nepřítelem na dálnici je únava.

Před příjezdem do kolony se musí tvořit záchranářská ulička

Pokud se cítíte unavení, zastavte na odpočívadle a dejte si pauzu. Projděte se, protáhněte se, dejte si kávu a pokračujte v jízdě až tehdy, když se budete cítit odpočatí. Mnoho řidičů si myslí, že únavu překonají silou vůle. Jenže realita je taková, že únava snižuje pozornost a prodlužuje reakční dobu, což může mít fatální následky. Nějaké obecné prohlášení? Buďte ohleduplní a tolerantní. Na dálnici se potkávají řidiči z různých zemí, s různými zkušenostmi a různými auty. Proto je důležité chovat se k ostatním s respektem a nehádat se o každý metr.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Karla Dlouhého

Pokud budete jezdit ohleduplně, vyhnete se zbytečným konfliktům a stresům. Výrobci aut se sice předhánějí v tom, kdo nabídne chytřejší systémy, které jízdu po dálnici usnadní a zpříjemní. Adaptivní tempomat, hlídání jízdního pruhu, automatické brzdění, to všechno jsou technologie, které vám mohou pomoci v krizových situacích.

Je dobré je používat. Ale pozor! Pamatujte, že ani ty nejchytřejší systémy nenahradí pozorného a zodpovědného řidiče. Jízda po dálnici je o bezpečnosti, ohleduplnosti a zodpovědnosti. Vyplatí se poslouchat staré přísloví, které říká, že se vyplatí „spěchat pomalu“. Já s tím souhlasím.

Umíte jezdit po dálnici?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články