Jak výrazně prodloužit životnost spojky jakéhokoliv auta: Zapomeňte na zvyklosti, kterými ji zbytečně namáháte

Spojka je neustále namáhaná součást automobilu. Při špatném zacházení zbytečně trpí. Existuje způsob, jak prodloužit její životnost.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Neznalost neomlouvá – a pokud se neznalost týká toho, jak pracovat se spojkou, pak navíc představuje zbytečné náklady za předčasný servis. Mluvíme v tuto chvíli o spojce u manuální převodovky, aby bylo jasno, proto ta zmínka o permanentní námaze a neznalosti. Řidič může mít vliv na spojku i u automatických systémů, ale o tom až v jiném článku. Jak tedy oddálit destrukci zařízení, bez kterého se v autě neobejdeme?

Stát na spojce? Raději ne

Někdo říká, že stát na spojce, zatímco čekáte na červenou na semaforech, nijak nevadí. Hnací soustava je rozpojena, nedochází k prokluzu či tření. Přesto ale toto nedoporučujeme. I při rozpojení spojky je systém v tenzi, lepší je vyřadit a stát na neutrál.

Seřízení spojky je důležité. Až budete s autem v servisu, domluvte se s mechanikem, popište mu, jak jezdíte a jak spojku používáte. A nechte si ji na míru nastavit. Spojkový pedál není odpočívadlem levé nohy. Rovněž není dobré stále „čekat“ s levou nohou nad spojkovým pedálem, noha těžkne, klesá na pedál a spojka se přidírá. Vhodné je odkládat nohu vedle na podložku.

iZdroj fotografie: Depositphotos

I částečný prokluz je špatně

Důležité je i správné řazení. Čím méně řadíte, tím lépe. Ale samozřejmě zase ne za cenu příliš vytáčeného motoru, nebo naopak chodu v příliš nízkých otáčkách. Řečeno jinak – stejně jako v jiných oblastech řízení i co do prodloužení trvanlivosti spojky je zásadním heslem plynulost. Ideální tempo, ideální rychlostní stupeň, ideální otáčky. Pak spojka trpí nejméně.

Částečný prokluz je asi to nejhorší, co lze spojce udělat. A to také řada řidičů dělá, mnohdy nevědomky, a to při dobržďování, při rozjezdu či při průjezdu zatáčkou – typicky si řidič myslí, že s pomocí spojky auto zpomalí na optimální rychlost, ale to je špatně. Průjezd zatáčkou má probíhat tak, že před zahájením oblouku je dobrzděno na správnou rychlost, zařazeno a pak už jenom pravá noha akceleruje. Levá nemá na spojkovém pedálu co dělat. 

V jakém stavu je spojka ve vašem autě?

Zdroj: Autorský komentář Filipa Rakovana

Diskuze Vstoupit do diskuze
91 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
„Zelenského mírový plán je jedinou cestou vpřed,“ tvrdí zarputile ukrajinský diplomat Ihor Žovkva
Události247.cz
Události247.cz
Ve velkochovu se mezi živými kuřaty povalovaly uhynulé kusy. Dan-Moravia Agrar dodávala i pro Vodňanské kuře
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Průmyslová automatizace se rychle rozvíjí: tyto trendy bychom neměli ignorovat
adbz.cz
adbz.cz
Ze 2 bytů udělali 1: „Intimní“ a „denní“ zónu v pastelových barvách oddělují posuvné dveře přes celou stěnu