Na automatickou převodovku kouká celá řada zkušených řidičů s despektem. Mnozí ji pokládají za ženskou záležitost, pravdou nicméně zůstává, že zejména ve Spojených státech je natolik populární, že zde jen těžko seženete vůz s manuálem. Zejména pokud budete mít zájem o rodinná auta a vozy střední třídy. V posledních letech automatické převodovky ve větším pronikají také na české silnice a dálnice, a tak je pomalu čas naučit se s ní zacházet. Jde totiž přece jen o skvělou vychytávku.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Zdánlivě jednoduché

Řídit s automatem je zdánlivě jednoduché – název v tomto případě klame. Automatická převodovka totiž sama o sobě ještě neznamená, že auto skutečně pojede samo. Ve skutečnosti nabízí automaty obvykle tyhle čtyři režimy, mezi nimiž je třeba přepínat:

  • Park neboli režim na parkování či krátkodobé zastavení. Pokud auto skutečně zaparkujete a vystupujete z něj, neměli byste zapomínat také na ruční brzdu.
  • Reverse, česky zpátečka. Za tímhle režimem není třeba hledat nic zvláštního, funguje přesně tak, jak jste zvyklí.
  • Neutrál je také úplně stejný jako neutrál u manuální převodovky.
  • Drive neboli jízda aktivuje režim, kvůli kterému si lidé automatickou převodovku pořizují. Tedy ten, který za jízdy vpřed řadí za vás.

Dva pedály jsou bezpečnější

Při přechodu z manuální převodovky na automatickou vás určitě překvapí, že vám chybí jeden pedál. Spojku už nebudete potřebovat, a tak můžete mít po celou dobu cesty jednu nohu na plynu a druhou na brzdě. Podle studií je tohle mnohem bezpečnější, než když dvěma nohama ovládáte tři pedály – celá řada řidičů totiž v krizových situacích nereaguje se třemi pedály tak rychle a dobře, jako jejich kolegové s vozy o dvou pedálech.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Kde se automatu vyhnout

Přes všechny své nesporné výhody se automatické převodovky nicméně nehodí úplně pro každého. Nejde však ani tak o zkušenosti a schopnosti řidiče, ale o lokality a podmínky, v nichž nejčastěji jezdí. V obtížných terénech jako je třeba sníh a náledí může automatická převodovka nadělat více škody než užitku. A pokud se auto za deště dostane do smyku, je snazší zvládnout jej s manuálem, alespoň dokud se auta nenaučí s podobnými situacemi díky svým elektronickým pomocníkům vypořádat sama tak, jak už někteří výrobci plánují. Na taková auta si však bohužel budeme muset ještě několik let počkat.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com