Zavzdušněné brzdy se mohou projevovat různě, pokud se prodlužuje brzdná dráha nebo musíte na pedál šlapat silou, pravděpodobně je něco špatně. Problémy o sobě můžou nechat zdát i samy od sebe, např. pokud auto samo přibržďuje během jízdy, čímž je zbytečně a nadměrně namáhán brzdný mechanismus. Nepříjemnosti ale mohou nastat i po špatně provedeném zásahu při výměně některé součástky, což následně působí zmíněnou netěsnost.

Co způsobí, že je v brzdách vzduch?

V důsledku zásahů do brzdového systému nebo jeho poškozením se do okruhu dostanou bublinky vzduchu, které kontaminují brzdovou kapalinu. Vzduchové kapsle následně putují potrubím, a při natlakování systému dojde k jejich stlačení; na rozdíl od kapaliny, která stlačit nejde. Pro řidiče to znamená, že bude brzdový pedál měkký a pruživý, což způsobuje právě zmíněné stlačování vzduchu namísto kapaliny.

Objektivně to znamená velké nebezpečí, pro vás i ostatní. Jakkoliv stlačený vzduch totiž nemá dostatečnou sílu, aby přitlačil paknu brzdy (jedno jestli hovoříme o brzdách kotoučových nebo bubnových) na brzdný kotouč (nebo do bubnu) silou potřebnou pro zabrždění. A tak vzrůstá riziko, že auto nezastaví, až to budete potřebovat (třeba pokud vám vběhne pod auto dítě, a brzdy budou fungovat jenom napůl). Proto je dobré zavzdušnění brzd nepodcenit a pravidelně systém kontrolovat a preventivně odvzdušňovat.

Procesu se nemusíte bát, není to složité, a průměrný řidič to v pohod zvládne sám doma. A abyste nemuseli v postupu tápat, připravili jsme pro vás jednoduchý návod.

Než začnete brzdy odvzdušňovat, je dobré vědět…

Než se pustíte do práce, je třeba znát několik základních věcí, které vám samotnou činnost ulehčí:

  • Pořadí, v jakém budete kola odvzdušňovat, se může lišit auto od auta. Vždy je dobré ověřit konkrétní pořadí pro váš vůz v návodu výrobce. Obecně lze u aut s diagonálním zapojením bzrd doporučit pořadí pravé zadní kolo, levé zadní kolo, pravé přední kolo, a nakonec levé přední kolo.
  • Vypuštěnou brzdovou kapalinu (ani tu, která projde přes odvzdušňovací ventily) nikdy nelijeme zpět do brzdového okruhu! Může obsahovat nečistoty a rezidua z potrubí, a jejím nalitím zpátky bychom mohli potrubí ucpat.
  • Před započetím práce je dobré odvzdušňovací ventily i jejich okolí dobře očistit, ideálně čističem šroubů. Totéž provádíme i kdykoliv vracíme zpět nějakou součástku či šroub, stejně jako po skončení práce. Předejdeme tak možné kontaminaci brzdového okruhu nečistotami.
  • S výměnou hlavního brzdového válce je vždy nutné vyměnit i veškerou brzdovou kapalinu, a samozřejmě odvzdušnit všechna kola.
  • Je-li vaše auto vybaveno systémem ABS, je třeba ještě před započetím práce odpojit akumulátor. Se zapojeným akumulátorem by se vám totiž brzdy (bez použití diagnostického přístroje) odvzdušnit nepodařilo.

Návod, jak postupovat při odvzdušnění brzd

Je čas pustit se do práce, a než začnete, připravte si k ruce několik nezbytností:

  • Brzdovou kapalinu (koupíte na benzínce)
  • Sadu na demontáž kol (stačí křížový klíč z povinné výbavy a hever)
  • Očkový klíč (nebo jiné vhodné nářadí) pro povolení odvzdušňovacích ventilů
  • Čistič šroubů, čistič brzd nebo jiné vhodné odmašťovadlo
  • Záchytnou nádobu na starou brzdovou kapalinu
  • Hadr (těch raději více, hodí se)

Postup odvzdušnění brzd krok za krokem:

  • Vozidlo zaparkujeme na rovnou plochu. To je opravdu důležité pro rovnoměrný průtok kapaliny brzdovým systémem, stejně jako pro stabilitu vozidla.
  • Zkontrolujeme, zda se dostaneme k odvzdušňovacím ventilům, nebo zda je nutné demontovat kola. Se sundanými koly to jde samozřejmě mnohem lépe, protože máte k ventilu lepší přístup. Ale ne vždy, zejména u starších vozů, je nutné kolo demontovat.
  • Provedeme vizuální kontrolu brzdového systému: Zkontrolujeme všechny hadice, abychom se ujistili, ženení žádná zpuchřelá. Prověříme trubky, jestli netrpí korozí nebo deformacemi.
  • Pokud zjistíme nějakou závadu nebo netěsnost v systému, která má za následek únik brzdové kapaliny, neprodleně ji opravíme. Pokud bychom odvzdušnili brzdy, aniž by došlo k opravě postiženého místa, dostával by se do brzdové soustavy opakovaně vzduch.
  • Odvzdušňovací ventily a jejich okolí řádně očistíme čističem šroubů nebo jiným vhodným prostředkem, abychom předešli zanesení nečistot do brzdového okruhu.
  • Doplníme brzdovou kapalinu po horní rysku označenou MAX, při samotném odvzdušnění hlídáme její únik a stále doléváme, aby hladina neklesla pod spodní hranici stanovenou výrobcem (ryska MIN).
  • Sejmeme krycí čepičku z odvzdušňovacího ventilu, ventil očistíme, a ještě před povolením ošetříme prostředkem pro snazší povolování šroubů, třeba WD 40, abychom jej nezalomili nebo nestrhli šestihran matice v případě, že by nešel povolit.
  • Pomocí očkového klíče (nebo jiného vhodného nářadí) povolíme odvzdušňovací ventil. Je-li poškozen, má stržený závit, případně je hodně zkorodovaný, nahradíme ho novým.
  • Samotné odvzdušnění provedeme dle návodu níže

Odvzdušnění prováděné dvěma osobami

Jedna osoba povoluje odvzdušňovací ventil, zatímco druhá sedí ve voze a sešlapává brzdový pedál.

Postup je následující:

  • Několikrát (cca 3x) sešlápneme pomalu pedál až na zem, nikam nespěcháme, mezi sešlápnutími necháme 2 vteřiny proluku, aby měla brzdová kapalina čas dotéct do všech míst v brzdovém okruhu.
  • Při posledním stlačení držíme pedál asi 10 vteřin, aby došlo k natlakování brzd.
  • Při maximálně sešlápnutém pedálu brzdy povolí druhá osoba odvzdušňovací ventil, a jakmile se brzdový pedál propadne, zase ventil utáhne.
  • Opakovaně sešlápneme pedál až na zem.
  • Poté uvolníme odvzdušňovací ventil a sledujeme, jaká kapalina vytéká: zda je čirá nebo vykazuje známky kontaminace vzduchem (je zpěněná, bublinkovatá).
  • Pokud je čirá, máte hotovo; ale v případě, že je smísená se vzduchem, musíte opakovat celý proces do doby, než bude čirá.
  • Po posledním dotažení ventilu místo očistíme a zkontrolujeme, jestli je ventil opravdu řádně dotažen.

Odvzdušnění prováděné pomocí kompresoru

Odvzdušnění pomocí kompresoru je mnohem rychlejší a efektivnější, navíc jej zvládnete bez pomoci druhé osoby.

  • Kompresor připojíme k nádobce s brzdovou kapalinou.
  • Necháme natlakovat na 0,1 Mpa. Ne více, abychom nepoškodili brzdovou soustavu!
  • Povolujeme odvzdušňovací ventily a sledujeme, zda s kapalinou uniká i vzduch.
  • Jakmile vytéká z ventilu čistá kapalina, ventily utáhneme a očistíme, zkontrolujeme dotažení ventilu.
  • Nakonec dolijeme brzdovou kapalinu po horní rysku a zavřeme nádobku.

Odvzdušnění brzd by mělo být běžnou součástí preventivní údržby vašeho vozu, ideálně ho provádět 2x ročně. Asi není třeba vysvětlovat, že funkční brzdy v dobré kondici jsou naprostým základem bezpečné jízdy. Přidám jen osobní poznatek: dodnes rád vzpomínám na to, jak jsme s tátou nebo dědou společně odvzdušňovali brzdy …mimochodem, ta lepší práce je šlapání na pedál.