Jak poznat poškozené turbodmychadlo. Nenápadné závady, které by se neměly podceňovat

Jak poznáme, že má turbodmychadlo to nejlepší za sebou? Můžete při běžném provozu odhalit jeho poškození bez návštěvy servisu?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Turbodmychadlo neboli turbo se dříve montovalo především do sportovních vozů. V dnešní době najdeme tuto šikovnou součástku u celé řady ať už naftových, nebo benzínových automobilů. Řada řidičů dokonce turbo vysloveně vyžaduje. Problém však nastává v případě, že dojde k jeho poškození, protože jeho oprava není zrovna levnou záležitostí. Ale jak vlastně poznat poškozené turbodmychadlo?

Turbodmychadlo je hlučnější než obvykle

Pomocí sluchu můžeme jednoduše zjistit jeho poškození. Když turbíny škrtají o plochu své skříně, způsobuje to nadměrný hluk, kterého si určitě každý řidič hned všimne. Celému problému předchází větší přisávání oleje než obvykle, což způsobí vůli u hřídele. Následný hluk nelze přeslechnout, a právě on je jasným signálem, že je na čase navštívit servis.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Přestože si mnoho řidičů myslí, že pískání turbodmychadla při jízdě není nic neobvyklého, pravdu mají jen do určité míry. Turbo bude pískat i u nového auta, ale tak, že to skoro neuslyšíte. Tento zvuk můžete zachytit především při prudším sešlápnutí plynu. Při normálním rozjezdu by však nemělo být slyšet téměř vůbec. Jestli tedy pravidelně slyšíte výrazné zvuky pískání při jízdě, měli byste se zaměřit právě na vadu turbodmychadla.

Problém můžete poznat pouhým okem

V případě, že hluk i pískání přehlédnete, nebo dáte za vinu poškození jiné součástky, můžete rozpoznat pouhým okem, že se jedná právě o poruchu turbodmychadla. Při jízdě s hodně vysokými nebo naopak hodně nízkými otáčkami budou právě ony kolísat, a tím vám dávat najevo, že má turbo nějaký problém. Při nastartovaném motoru si můžete také všimnout nezvykle velkých vibrací při vyřazené rychlosti.

Černý kouř vycházející z výfuku vašeho automobilu

Pokud je turbodmychadlo už příliš opotřebované, do sacího potrubí se dostává olej s obohaceným vzduchem. Spolu se potom spalují ve spalovacích komorách, což má za následek výrazně černý kouř vycházející z výfuku. Všimnout si toho můžete také tak, že zadní část auta bude často zanesena tmavým povlakem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Vizuální prohlídka celé součástky

V případě, že máte vážné podezření na poruchu turbodmychadla a jste malinko zkušenější, není nic účinnějšího, než ho demontovat a celé zkontrolovat. Turbodmychadla bývají dost často mechanicky poškozená a musí se vyměnit. Toto poškození bývá způsobeno například vniknutím nečistot přes vzduchový filtr až do turba. Ty pak můžou způsobit opotřebování hran turbíny a v krajním případě i jeho zničení.

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články