Hůře se vám s autem rozjíždí? Na vině může být špatná funkce spojky. Nedržte ji levou nohu příliš dlouho

Spojka je jednou z nejdůležitějších částí vozu. Zajišťuje přenos výkonu od motoru do převodovky. Její porucha se dá poznat několika způsoby.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Spojka je jednou z nejdůležitějších částí celého složitého systému automobilu. Jejím úkolem je přenášet výkon motoru na převodovku a odtud následně na kola. Tuto funkci zastává pomocí spojkové lamely, přítlačného talíře spojky a ložiska. Mezi řidiči obecně koluje domněnka, že když se pokazí spojka, následuje velmi drahá oprava. To je do značné míry pravda, avšak někdy to nemusí být tak vážné. V určitých případech se dá pokažená spojka opravit za relativně přijatelnou cenu.

Životnost spojky je u každého automobilu trochu jiná

U jednotlivých automobilů se životnost spojky liší. Není to přímo tak, že by se do některých vozidel montovaly lepší a kvalitnější spojky, a do jiných naopak horší. Ve skutečnosti každý kus má jinou životnost. Velkou roli také hraje styl jízdy, jakým řidič jezdí. Obecně se její životnost udává okolo 150 000 až 200 000 km. Jsou však případy, kdy se pokazila už po 50 000 ujetých kilometrech, a naopak některé vozy mají při půl milionu kilometrech stále spojku původní.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jak poznat, že je spojka na pokraji životnosti

Nejčastějším problémem u spojky je opotřebovaná lamela. Její životnost si tak trochu určuje každý řidič sám podle toho, jak jezdí. Pokud budete při čekání na křižovatce nebo v podobných situacích stále stát na spojkovém pedálu, urychlíte opotřebení právě zmiňované lamely. U něj je velkou výhodou to, že opotřebená lamela se dá rozpoznat i bez demontáže převodovky. Jedním ze způsobů, jak tento problém poznat, je kontrola úrovně, v níž začne spojkový pedál zabírat.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jestli zabírá dole, je všechno v pořádku a na výměnu lamely má váš automobil ještě čas. Naopak pokud spojka zabírá až úplně u vrchu, připravte se na brzkou výměnu. Dalším znakem, který naznačuje opotřebení spojky, je, když při rozjezdu nebo při prudkém zrychlení spojka začne prokluzovat.

Mezi další indikátory může patřit také skřípání během řazení, vibrování spojkového pedálu při startování nebo třeba spálený pach z motorového prostoru po rozjezdu do kopce. Častou chybou řidičů je, že při jízdě opírají levou nohu o spojkový pedál. Tím se zatíží tlačný mechanismus i ložisko, což vede k rychlejšímu opotřebení spojky.

Zdroj: CarMechanics

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články