Samotná vinutá pružina je vyrobena z vysoce kvalitní oceli a je navržena tak, aby sloužila jako nárazník mezi tlumiči a vzpěrami, rámem vozidla a spodními díly závěsu. Nicméně, i když jsou závěsné pružiny neuvěřitelně odolné, někdy dochází k mechanickým poruchám. Pokud je pružina odpružení opotřebená nebo poškozená, je potřeba pružiny vyměnit na obou stranách nápravy. To není úplně snadné, protože odstranění závěsných pružin vyžaduje speciální nástroje, proškolení a řadu zkušeností. Po výměně závěsných pružin je nutné provést seřízení geometrie podvozku certifikovaným mechanikem nebo specializovaným servisem. Níže najdete několik příznaků, které mohou signalizovat problém s odpružením podvozku.

Vozidlo se naklání na jednu stranu

Jedním z úkolů závěsných pružin je udržovat vozidlo v rovnováze. Když se pružina podvozku poškodí, nebo vykazuje známky předčasného opotřebení, jedním důsledků bývá to, že jedna strana vozu se zdá vyšší než druhá. Když zjistíte, že levá nebo pravá strana vašeho vozu je vyšší nebo nižší než druhá, je potřeba vyhledat certifikovaného mechanika, protože tento problém může ovlivnit řízení, brzdění i zrychlování.

Nerovnoměrné opotřebení pneumatik

Většina lidí si opotřebení pneumatik nevšímá. Nicméně při běžných výměnách oleje a přezouvání pneumatik požádejte mechanika, aby prozkoumal pneumatiky, jestli jsou správně dofouknuté a sjeté rovnoměrně. Pokud mechanik zjistí, že pneumatiky se více sjíždějí na vnitřní, nebo naopak na vnější straně, nejspíš je problém se zavěšením kol nebo geometrií. Jedním z běžných viníků pachatelů nesprávně seřízeného zavěšení předních kol je vinutá pružina, která je buď opotřebovaná, nebo je třeba ji vyměnit. Nestejnoměrného opotřebení pneumatik si také můžete všimnout během jízdy, když při vyšších rychlostech pneumatika klepe nebo vibruje. Stejná věc se také děje při špatném vyvážení pneumatik, a určitě by se na to měli podívat v pneuservisu nebo v certifikované autoopravně.

Vozidlo při jízdě poskakuje

Pružiny také slouží k tomu, aby vozidlo neposkakovalo, zvláště když přejíždíte hrboly nebo výtluky. Když odpružení podvozku začne dosluhovat, je mnohem lehčí ho stlačit. Výsledkem toho je, že podvozek auta se více pohybuje, a proto častěji klepe. Pokud si všimnete, že vaše auto více poskakuje při přejíždění retardérů, sjíždění z přivaděčů nebo i na rovné silnici za normálních jízdních podmínek, nechte si podvozek zkontrolovat mechanikem a podle potřeby vyměnit pružiny.

Autu „padá“ karoserie

Jak již bylo uvedeno výše, když pérování dosluhuje nebo je poškozené, podvozek vozidla má větší prostor pro pohyb nahoru a dolů. Jedním z častých vedlejších účinků stlačeného pérování je to, že vozidlo jakoby poklesne při jízdě přes nerovnosti. To může způsobit značné škody na podvozku automobilu a dalších dílech včetně olejové vany, hnací hřídele, převodovky a krytů podvozku. Pokud se vám toto stane, nechte si auto co nejdříve zkontrolovat, diagnostikovat a opravit. Pokud budete udržovat odpružení podvozku v dobré kondici, zlepšíte nejen komfort a ovladatelnost vozidla, ale také to pomůže prodloužit životnost pneumatik a dalších důležitých částí vašeho vozu. Udělejte si čas na rozpoznání těchto výstražných signálů a proveďte preventivní opatření, abyste udržovali pružiny podvozku na svém vozidle v dobrém stavu.