Jak prodloužit životnost pneumatik, aby vydržely co nejvíce a zbytečně se nezničily?

Stav pneumatik mohou řidiči ovlivnit do určité míry dobrou péčí a správným skladováním. Lze tak výrazně prodloužit jejich životnost a oddálit výměnu gum za nové.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Všichni řidiči musí dodržovat předepsanou hloubku dezénu pneumatik. Většina z nich volí na zimu zimní, a na zbytek roku letní. Najdou se však i takoví, kteří volí kompromis mezi zmiňovanými možnostmi a vyberou si celoroční pneumatiky. Tak či tak, je důležité dodržovat několik pravidel, aby se gumy zbytečně neopotřebovaly, a správnou péčí můžete navíc výrazně prodloužit jejich životnost.

Správné skladování je základ

Správné skladování je nejdůležitější, co se týče životnosti gumy. Pneumatiky je nejlepší uchovávat na chladném, suchém a dobře větraném místě. Naopak špatnou volbou je ukládání gum na vlhkém místě. Nejlepší je tedy skladovat pneumatiky někde v garáži, kde na ně nebude svítit slunce a kde bude relativně stabilní teplota. Můžete tak docílit výrazného prodloužení životnosti.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Kontrola optimálního tlaku v pneumatikách

Pneumatiky plní svou správnou funkci pouze tehdy, když jsou nahuštěné na správný tlak. Tento fakt je navíc podmínkou i pro jejich rovnoměrné sjíždění a opotřebovávání. Pokud jsou tedy podhuštěné, mohou se nejen sjet nerovnoměrně, ale především také nadměrně, což výrazně snižuje jejich životnost. Správný tlak naleznete buď v příručce vozidla, nebo nejčastěji na víčku od nádrže. Alespoň jednou za měsíc je tedy dobré tlak zkontrolovat a případně kola nahustit.

Kontrola hloubky dezénu

Ze zákona je minimální hloubka dezénu letní pneumatiky 1,6 mm a u zimních je to 4 mm. Pravidelnou kontrolou si nejen zajistíte pocit klidu při policejní kontrole, kdy se strážníci mohou přesvědčit o dodržení této hodnoty, ale také můžete být při jízdě naprosto v klidu. To však neplatí o sjetých pneumatikách, které nemají potřebný vzorek. U těch totiž hrozí mnohem vyšší riziko prasknutí a jízda se může stát dokonce nebezpečnou. Pro spolehlivé měření využijte měrky nebo indikátory.

iZdroj fotografie: Depositphotos

S opotřebením klesají jízdní vlastnosti

Každá pneumatika se postupem času opotřebovává. Čím menší však má guma vzorek, tím horší má jízdní vlastnosti například na mokrém povrchu. Především na silnici pokryté větším množstvím vody se pak zvyšuje riziko aquaplaningu a na vlhké vozovce se zhoršuje jejich přilnavost. Pokud tedy mají pneumatiky vašeho automobilu hraniční hloubku dezénu, buďte více ostražití v některých situacích v provozu. To samé platí i o stáří. Obecně se udává, že po 5 letech je guma náchylnější na ztrátu svých vlastností.

Stanovená hmotnost a rychlost

Pokud jste řidič, který pravidelně překračuje jak zatížení vozidla, tak rychlostní limity, budou se pneumatiky vašeho vozu rychleji opotřebovat, zvláště pokud se zkombinují oba případy. Při vyšších rychlostech se mohou pneumatiky nadměrně zahřívat, což u jízdy delší než 10 minut způsobí deformace. To samé platí u přetížení. Výrobci udávají maximální zatížení, které by měla pneumatika nést. Pokud budete tuto hranici pravidelně překračovat, budete nuceni častěji navštěvovat pneuservis na výměnu.

Výměna jednotlivých kol

Přestože je tento krok v pneuservisu samozřejmostí, velká většina řidičů, kteří si přezouvají pneumatiky sami, to nedělá. Každá pneumatika se v provozu může sjíždět malinko jiným způsobem, je tedy nutné měnit jejich jednotlivé pozice mezi sebou. Tak totiž docílíte rovnoměrného opotřebení a nestane se vám to, že jedna pneumatika bude na vyhození a ostatní by ještě v pohodě rok nebo dva zvládly. Pro ještě lepší kontrolu sjíždění jednotlivých gum si v servisu požádejte o geometrii.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pravidelná kontrola všech pneumatik je na místě

Každý řidič by měl alespoň jednou za čas zkontrolovat, jestli jsou všechny pneumatiky v pořádku a sjíždí se rovnoměrně. Může se totiž stát, že vypoví službu nějaká součást v nápravě nebo jinde v podvozku, a najednou zjistíte, že máte jeden kraj pneumatiky sjetý do hladka, a druhý je v pořádku. To se může stát i v případě špatné geometrie, která se může rozhodit třeba jenom prudším najetím na velkou nerovnost nebo chodník. Touto rutinou můžete docílit výrazného prodloužení jejich životnosti. Dodržujete všechny rady i vy?

Zdroj: YourMechanic

Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články