Spojka patří nepochybně k nejdůležitějším částem auta, bez její funkce bychom se v podstatě ani nerozjeli a nemohli měnit rychlostní stupně v průběhu jízdy (tedy ne tak plynule). Při sešlápnutí spojkového pedálu dojde k rozpojení ozubených kol, zařazení rychlosti, a pozvolným pouštěním pedálu se kolečka opětovně spojí. Ale zkoušeli jste někdy zařadit rychlost bez spojky? A je to vůbec možné?

Jakým způsobem lze během jízdy řadit i bez spojky

Hned na úvod upozorňujeme, že není dobré měnit rychlostní stupně bez použití spojky úmyslně. Někdy se ale může stát, že dojde k jejímu selhání (což se stává velmi vzácně), a pro dojezd na cílové místo vlastně ani nebudete mít jinou možnost. Řazení bez spojky je netradiční způsob, ale pojďme se podívat, jak to provést. Smyslem je zaposlouchat se do motoru (případně sledovat otáčkoměr) a řadit v momentě, kdy jsou otáčky motoru v ideální úrovni.

U nových a většiny starších aut je mez hnací a hnanou hřídelí tzv. synchronizátor, který dokáže ještě před spojením bočního ozubení srovnat rychlost obou hřídelí a zajistit tak hladký průběh zařazení. Svým způsobem tak při řazení bez spojky obcházíte synchronizátor, a je proto nezbytné trefit optimální otáčky.

Řazení rychlosti bez spojky

V každém případě je nejdříve potřeba vyřadit na neutrál, což půjde trochu ztuha – řadící páka totiž drží při zařazené rychlosti pevně na svém místě, což je dáno třením na bocích zubů, na něž působí síla právě přenášeného momentu. Obecně platí, že čím více je motor zatížený, tím pevněji drží páka ve své poloze. Takže v případě, že chcete vyřadit z rychlosti na neutrál, musíte sundat nohu z plynu a vychytat okamžik, kdy motor nezrychluje ani nebrzdí – poté lze pákou pohnout bez většího odporu.




Mnohem těžší je zařazení jiného rychlostního stupně, protože je potřeba trefit celkem přesné otáčky. V momentě, kdy auto jede na trojku dejme tomu 85km/h při otáčkách 3 000, a potřebujeme zařadit vyšší stupeň, vyženeme otáčky o pár stovek výše, vyřadíme na neutrál, a jakmile budou otáčky opět kolem tří tisíc, zařadíme bez větších obtíží čtyřku. Smyslem je srovnat otáčky hnací hřídele do stavu hnané, takže nebudou klást odpor. Stejný princip platí také pro řazení nižšíhostupně, kdy je potřeba nejdříve vyřadit na neutrál (a samozřejmě pustit plyn), a jakmile budou otáčky motoru v ideální úrovni, vrazíte tam nižší stupeň. Jak to přesně poznat? Zvuk motoru se jakovy „uklidní“ a bude potřeba odhadnout stav emzi zrychlováním a zpomalováním.

A jak se bez spojky rozjet? I to jde

V případě, že zpanikaříte a zůstanete viset u krajnice, můžete buď volat odtahovku, nebo odjet i bez spojky. Pro rozjezd jednoduše zařadíte spojku a nastartujete – jakmile motor naskočí, přidáváte plyn a jedete. Ano, auto bude škubat a nebude se mu chtít, ale nakonec se rozjede, a pak už řadíte dle výše popsaného principu.

Mohlo by vás zajímat: 8 věcí, které byste neměli dělat s manuální převodovkou a spojkou

Jak jsme si vysvětlili, řazení bez spojky je za určitých podmínek možné. Rozhodně se mu ale spíše vyvarujte, výmluvy jako „nebaví mě šlapat na pedál spojky“ jsou směšné, protože vychytávání správných otáček zabere mnohem více času i úsilí. V běžném provozu může být navíc absence spojky dost nepraktická až osudová, protože pokud se na cestě vyskytne problém (třeba bouračka aut kousek před vámi), budete muset brzdit, hodně prudce. A to jde v konečné fázi zastavování hodně blbě, když nemůžete sešlápnout spojku.