8 věcí, které byste neměli dělat s manuální převodovkou a spojkou

                   

Auta s manuální převodovkou u nás jednoznačně převládají, a mnozí by za automat rozhodně neměnili. Jenomže stejně jako celé auto, i manuální převodovka (a s ní související spojka) vyžaduje určité zacházení a péči. Někteří nezkušení nebo věčně nepoučitelní řidiči se bohužel dopouští chyb, kterými podstatně zkracují životnost převodovky. Oprava je potom hodně drahá, a u některých starších vozů se mnohdy nevyplatí. Pojďme se společně podívat, jak se (ne)nechovat k převodovce, aby vydržela co nejdéle a nedocházelo k jejímu zbytečnému opotřebení – jsou to maličkosti, které se v budoucnu zúročí přinejmenším dvojnásob.

Nepokládejte zbytečně ruku na řadící páku

Neznámo proč si spousta řidičů plete řadící páku s opěrkou ruky. Přitom i neznalý motorista ví, že na ni saháme pouze tehdy, když řadíme. Něco jiného je, pokud se nacházíme ve složité dopravní situaci, a je potřeba neustále nadřazovat a podřazovat – v takovém případě pak máme ruku připravenou – nikoli však opřenou. Navíc je mnohem bezpečnější nechat obě ruce na volantu, díky čemuž zvládnete rychleji reagovat.

Pokládáním ruky na řadící páku vyvíjíte tah na táhla, která ho přenáší na vidličky sloužící k volení jednotlivých stupňů v převodovce. Během zatížení může vznikat nadměrné tření mezi vidličkami (které se nehýbou) a ozubenými koly (ty se naopak hýbou). Důsledkem bývá nadměrné opotřebení a zbytečné zahřívání převodového soukolí i oleje. Výsledkem bude, že převodovka nevydrží tak dlouho, jak by měla, a může dát výpověď klidně při 100 tisících kilometrů.

Nestůjte se zařazenou rychlostí

Občas se stává, že si chce řidič ušetřit čas a stres během stání na stopce nebo semaforu, tak si nechá zařazenou rychlost, aby mohl rychleji reagovat na rozjezd. Zkušeným řidičům netřeba vysvětlovat, že spojkové ložisko zažívá v tu chvíli doslova peklo, a dochází k jeho nadměrnému a zbytečnému opotřebení. Spojku bychom měli sešlapávat pouze v případě, že měníme rychlostní stupeň, řadíme zpátečku nebo startujeme. Na spojce potom nestojíme ani v případě, že pouštíme chodce na přechodu – mnohem šetrnější je rychlosti stupeň vyřadit a pustit spojku, a jakmile bude rozjezd možný, zase rychlostní stupeň zařadíme.

Bohužel nejsou případy „spojkových šlapáků“ ojedinělé, a můžeme se s nimi setkat denně. Při správném zacházení to přitom bude právě spojka, kterou budete na autě měnit jako jednu z posledních, ne-li zcela poslední. Vyřadíte-li na neutrál a spojkový pedál uvolníte, ložisko namáháno není – totéž platí při jízdě, kdy je zařazen rychlostní stupeň.

Nepoužívejte spojku namísto brzdy

Možná to zní trochu banálně, ale tímto nešvarem trpí velká spousta – zejména nezkušených – řidičů, kteří mírně popustí spojku, aby motor zabíral, ale nebyla přitom vytvořena dostatečná síla na rozjezd. Stává se to hodně při stání v kopcích, kdy řidič k rozjezdu nepoužije ruční ani pedálovou brzdu, a aby mu auto necouvlo, drží spojku v prokluzu (následkem se chce motor rozjet). Vzniká tím nadměrné a zbytečné tření v momentě, kdy ani nemusí, což je spolehlivý recept na zničení spojky.

Spojka tu sice je od „prokluzování“, ale během řazení na jiný rychlostí stupeň nebo při rozjezdu. I tehdy je však dobré omezit prokluz na minimum, a nestát na pedálu třeba i desítky vteřin. Pro rozjezdy do kopce je nejlepší umět rychle ovládat brzdový a plynový pedál (případně kombinovat s ruční brzdou, bez níž se ale v malých kopcích obejdete).

Nedávejte plný plyn při nízkých otáčkách motoru

Těžko říct, jestli se jedná o lenost nebo neznalost řidičů, když sešlápnou plynový pedál až na podlahu při nízkých otáčkách motoru. Třeba když se ve městě rozjedete na 50km/h a zařadíte pětku, jenomže následně zpomalíte před přechodem na 30km/h, a než abyste si pro zrychlení (a netrápení motoru) podřadili, sešlápnete plyn nadoraz se zařazenou pětkou. Motor začne při opravdu nízkých otáčkách cukat, což mu samozřejmě ani trochu nesvědčí.

Přeřadit si na nižší stupeň přitom není nic složitého, a získáte tím mnohé. Lepší akceleraci vozu, efektivnější využití paliva, vyhnete se nepříjemným záškubům i vibracím, a nebudete zbytečně ničit motor.

Neodkládejte nohu na pedál spojky

Být připravený k sešlápnutí spojky je v pořádku, ve městě je to vlastně zcela nezbytné. Ale obecné „odkládání“ levé nohy na spojkový pedál je spíše lenost, která může mlčky působit nadměrné opotřebení spojkového ložiska. Samozřejmě záleží, jak velký má pedál daného auta odpor nebo kdy dochází k reakci při sešlápnutí (u některých starých vozů není výjimkou, že spojkový pedál při mírném sešlápnutí nereaguje). U citlivějších spojek může naopak docházet k prokluzování (někdy i malinkému, které sotva ucítíte), což opět znamená zbytečné a nadměrné opotřebovávání a s tím související náklady.

Nepřeskakujte řadící rychlosti

Rozjet se na dvojku (nebo i trojku) zvládne každý druhý řidič – je to však poněkud neefektivní, a motoru to také úplně nesvědčí. Stejně jako perfektní rozjezd vyžaduje zařazení jedničky, potřebuje efektivní zrychlování postupné řazení rychlostních stupňů. Jakmile dosáhneme potřebných otáček na jednom stupni, řadíme na následující. Záleží to ale na situaci, protože třeba při malém zatížení auta můžeme klidně stupeň přeskočit. Ideální příklad je vyjetí z kruháče a následné sjíždění z kopce – v takovém případě klidně zařaďme z trojky rovnou pětku, motoru to nikterak neuškodí a ještě ušetříte převodovku. Že přeskakování vůbec nevadí dokazují i najeté kilometry některých řidičů. Něco jiného je potom podřazení během předjíždění, kdy potřebujeme z auta vytřískat co největší akceleraci.

Nepodřazujte ve vysokých otáčkách

Někomu zkrátka chybí cit, jiní si to možná neuvědomují, když se náhle snaží podřadit, zatímco se motor zmítá ve vysokých otáčkách. Některé novější automobily vám to už ani nedovolí; u těch starších se ovšem můžete na nižší převodový stupeň dostat (pokud vás tedy netrkne nepříjemné rachtání a celková nepřirozenost jízdy). Řazení jde obvykle samo, ale někdy můžete do řadící páky zatlačit příliš, a než abyste přeřazovali ze čtyřky na pětku, cpete tam trojku …no kdyby se vám to přeci jenom povedlo, může vás předběhnout motor …nebo „jenom“ vylámete ozubená kola v převodovce.

Nebrzděte se sešlápnutou spojkou

Brždění by mělo být přirozené a efektivní, což se mnohým řidičům ve městě nedaří. Potřebujete-li zabrzdit, jednoduše sešlápněte brzdu (v míře úměrné situaci), a za pomalého ztrácení rychlosti nechte brzdit motor v kombinaci s brzdami. Jakmile začne motor ztrácet na otáčkách, teprve tehdy sešlápněte spojku a podřaďte na nižší stupeň nebo úplně zastavte. Rozhodně nešlapejte už 100 metrů před semaforem na spojku, ani nevyřazujte neutrál, protože tím necháte všechno na brzdách (budou více namáhané), a nezastavíte-li úplně, jenom těžko potom zařazujete vhodný rychlostní stupeň.

Pro každého řidiče je správné zacházení s řadící pákou nezbytné, vždyť bez toho by ani neměl projít autoškolou. Budete-li ji používat správně a nevyužívat spojku v případech, kdy to není opravdu nutné, bude převodovka tou poslední částí v autě, kterou bude třeba vyměnit.

Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články