Autobus plný extrémů

Transit Elevated Bus byl naprosto jedinečný koncept, který se měl podílet na zmírnění přetíženosti městské dopravy. Autobus byl futuristickým dílem, který dokonce dospěl do finále. Bohužel zůstalo pouze u jednoho prototypu. Proč? Celý projekt byl jedním kolosálním investičním podvodem.

Koncept revolučního autobusu převzala v roce 2015 čínská společnost Chua-jing Kchaj-laj, která se výrobou Transit Elevated Bus dokázala marketingově vrýt do paměti snad každého, kdo se alespoň trochu zajímal o vývoj motorových vozidel.

V marketingovém propagačním konceptu se ztratilo na více jak stovky miliónů dolarů. Realizace podvodu byla tak důsledná, že společnost v roce 2016 představila kompletně zpracovaný projekt, revoluční přepravní prostředek s kabinou ve výšce 2,2 metrů.

V prázdném prostoru pod ním mohly projíždět osobní auta. Transit Elevated Bus měl kapacitu tří set cestujících, kteří do něj mohli nastupovat ze speciálních vyvýšených nástupišť. K soupravě se plánovalo připojit několik dalších autobusů, najednou tak mohl uvést až dvanáct set cestujících.

Autobus vzbudil poprask po celém světě

Designový autobus, který nabízel přepravu tolika osob a navíc dokázal udržet tempo na silnicích, vzbudil ohlas po celém světě. Už tehdy se ale objevily první podivné skutečnosti. Transit Elevated Bus měl jezdit po kolejích. Navíc při svých rozměrech: 5 metrů na výšku, 8 metrů na šířku a 22 metrů na délku vedlo k myšlenkám, jak tento kolos bude rozumným způsobem zatáčet. Vyžadoval by úpravu silnic a cest, zároveň by se musely vybudovat ony vyvýšené nástupní stanice. Transit Elevated Bus by rozhodně nevjel do města bez nutných úprav, musely by se pro něj vybudovat tratě a upravit i některá místa, budovy…

Autoři projektu však vedli tak propracovanou mediální kampaň a projekt byl neustále označovaný za vizionářský a perspektivní, že lidé na ostatní fakta jednoduše nemysleli. Prostřednictvím investiční platformy Huaying Kailai se hlásili další investoři a vkládali další prostředky.

Minimální slibovaný výnos byl tehdy vyčíslen na 12%. A aby nebylo vše podloženo jen na elektronické podobě v reklamách v televizi a na internetu, firma přesvědčila i radní ve města Qinhuangdao k vybudování 300 metrového testovacího úseku. Úsek byl samozřejmě úplně rovný. Při slavnostním otevření zde Transit Elevated Bus jezdil tam a zpět a za několik dní přilákal další investory. Po třech měsících však začal stroj rezavět a hlavně překážet. Městu se tvůrce nepovedlo kontaktovat a tak celý projekt jednoduše rozebralo a vůz odstavilo do městských garáží.

Kam se poděli majitelé projektu

Firma Chua-jing Kchaj-laj měla přes třicet manažerů, včetně hlavního šéfa. Všichni byli zadrženi, někteří z nich jsou již dokonce odsouzeni. Stále se však přihlašují podvedení investoři. Celkově přišly o více jak 1,5 miliardy dolarů a počítání ztrát zdaleka není u konce. Přihlásili se i původní autoři koncepce a designu. Ani ti nedostali zaplaceno.