Co dělat a nedělat při pomalé jízdě v dopravní zácpě, aby nedocházelo ke zbytečnému ničení spojky

Při pomalém pojíždění v koloně dělá spousta řidičů zásadní chyby, které mají negativní vliv na životnost spojky. Je tak dobré znát několik pravidel, jak postupovat.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Přestože je jízda v dopravní zácpě běžná především pro velká města, může se s ní setkat každý řidič. Automobilů na cestách každoročně přibývá a provoz je tak stále hustší. Zvyšuje se pak také samotná pravděpodobnost, že se do takové nepříjemné situace dostanete. Je tak dobré vědět několik zásadních pravidel, jak při této pomalé jízdě v koloně postupovat, aby nedocházelo ke zbytečnému opotřebení spojky a tím i zkrácení její životnosti.

Pomalá jízda v koloně

Při popojíždění v koloně postupuje většina řidičů naprosto identicky. Zmáčknou spojku, zařadí jedničku, kousek popojedou a opět se spojkovým pedálem zastavují. Někteří ještě dělají tu zásadní chybu, že netrpělivě čekají se zařazeným rychlostním stupněm a zmáčknutou spojkou na další start. Dochází tak ke zbytečnému a nadměrnému opotřebení jednotlivých částí spojky, což má negativní vliv na její celkovou životnost.

iZdroj fotografie: Unsplash

Největší chybou je napůl sešlápnutý spojkový pedál

Městská zácpa zpravidla vždy znamená pomalejší a nakouskovaný provoz. Již samotné semafory jízdu rozdělí. K tomu však často přibyde také samotná dopravní zácpa, kdy řidiči popojíždí po malých kouscích. V případě manuální převodovky je celá situace mnohem náročnější, protože je nutné stále řadit a mačkat spojkový pedál. V důsledku toho pak dochází k vyššímu opotřebení jednotlivých částí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nejhorší, co mohou řidiči v tuto chvíli udělat, je napůl zmáčknutý spojkový pedál. Mnohem lepší je pustit spojku úplně celou a potom znovu sešlápnout, protože při jízdě s částečně sešlápnutou spojkou dochází k velkému opotřebení částí. Pokud se tak nacházíte v situaci, kdy musíte ujet pouze několik metrů, zastavit a hned se zase rozjet, rozhodně spojkový pedál pusťte celý a poté jej u dalšího rozjezdu znovu sešlápněte.

Jednoduchý trik – sledování provozu

Životnost spojky můžete v tomto ohledu prodloužit úplně jednoduše. Postačí vám k tomu pouhé sledování a předvídání dopravní situace před vámi. Místo toho, abyste drželi zmáčknutý spojkový pedál společně se zařazeným rychlostním stupněm, je mnohem lepší sledovat provoz kolem sebe. Podle automobilů před vámi tak jednoduše zjistíte, kdy se připravit na jízdu, a nebudete mít zbytečně vyšlápnutou spojku déle, než je opravdu nutné.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud stojíte na semaforu a čekáte na naskočení zelené, je dobré znát jedno základní pravidlo. Většina řidičů dělá tu chybu, že po naskočení požadované barvy okamžitě sešlápnou spojku, zařadí rychlostní stupeň a případně ještě odbrzdí vozidlo i ve chvíli, kdy je před nimi několik dalších vozidel. Následně dochází k tomu, že je spojkový pedál sešlápnutý mnohem déle, než je ve skutečnosti zapotřebí. Je tak dobré trpělivě počkat, až se začnou rozjíždět vozidla přímo před vámi, a poté vyrazit.

Jak postupujete v dopravní zácpě vy?

Zdroj: AutoCar

Diskuze Vstoupit do diskuze
103 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články