Kontrola hladiny nemrznoucí směsi v expanzní nádrži a doplnění na správnou úroveň je v zimě nesmírně důležité. Nemrznoucí směs začíná mizet nejčastěji v zimě, proto je kontrola v tomto období obzvláště důležitá. K tomu dochází ze zřejmých důvodů: spojení mezi tryskami, hadicemi a radiátory chladicího systému při nízkých teplotách může být odtlakováno v důsledku změn vlastností plastů a gumy za studena. Ve spojích tak mohou vznikat netěsnosti, kterými může dojít k úniku chladicí kapaliny.

Většina majitelů automobilů je zvyklá kontrolovat a nalévat nemrznoucí směs do samotné expanzní nádrže. Ale i takový jednoduchý postup může mít mnoho nuancí a řidiči často dělají závažné chyby, z nichž hlavní budou uvedeny níže.

Odšroubování víčka při horkém motoru

Navzdory skutečnosti, že vám „zkušený“ řidič může říci, že „to jsem udělal stokrát a jsem v pořádku,“ neměli byste tuto radu poslouchat. Systém je pod docela slušným tlakem a existuje nebezpečí, že se vám na ruce nebo jiné části těla dostane gejzír horké nemrznoucí směsi. 

Zdroj obrázku: Freepik Premium

Při odšroubování chybí hadřík na víčku nádrže

Pro ty, kteří se nemohou dočkat, až motor zcela vychladne, se doporučuje následující: Nejprve položte na víčko hadřík, který co nejvíce zakrývá plnící otvor. A pokud opatrně odšroubujete víčko, i když horká kapalina vyšplíchne, hadr vás ochrání. Je ale samozřejmě lepší nádržku otvírat, až motor vychladne.

Zdroj obrázku: Getty Images

Kontrola hladiny nemrznoucí směsi a její doplnění při horkém motoru 




Když se motor zahřeje na provozní teplotu, chladící kapalina se roztáhne a hladina v samotné nádrži se zvýší. Hladinu nemrznoucí směsi je nutné kontrolovat pouze u studeného motoru. Při doplňování za horkého motoru existuje vysoká pravděpodobnost přeplnění povoleného maxima v nádrži, což může vést k úniku nemrznoucí směsi a poškození dílů v motorovém prostoru.

Zdroj obrázku: Freepik Premium

Doplnění směsi do prázdné expanzní nádoby

Pokud otevřete oficiální příručku pro vaše auto, pravděpodobně najdete následující informace: Když je expanzní nádrž prázdná, nedoporučuje se doplňovat chladící kapalinu, protože by to mohlo způsobit vniknutí vzduchu do systému a později poškození motoru (v důsledku možného přehřátí). Proto se takové akce nejlépe provádějí ve specializovaném servisu.

Zdroj obrázku: Shutterstock

Použití běžné vody v chladicím systému motoru

Většina výrobců důrazně doporučuje používat pouze destilovanou (demineralizovanou) vodu, pokud není možné přidat nemrznoucí směs. Pokud jste na silnici a nemáte jinou možnost doplňování než běžnou pitnou vodu, lze tuto vodu použít, ale pouze ve výjimečných případech. V tomto případě se však doporučuje co nejdříve kontaktovat servisní středisko a vyměnit kapalinu za vhodnou. Pokud se tak nestane, může obyčejná voda nakonec vést ke korozi uvnitř motoru a jiných částí systému, stejně jako ke zhoršení dalších vlastností.

Zdroj obrázku: Freepik Premium