Jak správně postupovat, pokud píchnete kolo? Nabízí se několik snadných řešení

Rady a tipy jak postupovat, když píchnete kolo na autě. Dá se zvolit několik způsobů opravy, od samotného zalepení, až po úplnou výměnu pneumatiky.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Píchlá pneumatika v provozu je problém pro každého řidiče. U některých moderních automobilů dokonce není k dispozici rezervní kolo, které by celou situaci rychle vyřešilo. Jsou však jiné prostředky a postupy, jak z této nepříjemné situace vybruslit během několika málo minut. V některých případech nemusíte ani kolo demontovat z auta. Kromě samotného řešení defektu se mu dá také různými způsoby předcházet.

Jak se dá předejít defektu?

Riziko defektu se zvyšuje s opotřebením a stářím používané pneumatiky. Vliv na prasklou pneumatiku může mít také jízda na podhuštěných pneumatikách, přetížené vozidlo, které způsobí nadměrný tlak v pneumatikách, nekvalitní povrch vozovky nebo třeba jízda po krajnici.

Výměna píchlého kola za rezervu

Tento nejpoužívanější způsob dočesné opravy píchlého kola patří k těm nejpracnějším, nejšpinavějším a nejdéle trvajícím opravám defektu na autě. V případech, kdy je díra v pneumatice příliš velká však nemáme jinou možnost. Před nasazením rezervního kola je nutné překontrolovat tlak pneumatiky, protože za dobu, co ležela v autě, mohl uniknout. Při používání rezervy je nutné přizpůsobit styl a rychlost jízdy a to zejména v zimě, protože rezervní pneumatika má ve většině případů letní vzorek.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Postup výměny kola je relativně jednoduchý. Prvním krokem je zajištění bezpečnosti celé posádky automobilu. Před výměnou byste měli upozornit ostatní řidiče červeným trojúhelníkem a nejlépe i reflexní vestou. Píchlé kolo si nejprve povolte a poté vozidlo zvedněte na zvedák. Demontujte jej a vyměňte za rezervní. Pak už stačí jenom našroubovat šrouby a po spuštění automobilu kolo dobře dotáhnout (podle předepsaného momentu).

Opravná sada vám ušetří místo v kufru

Stále častěji využívaným způsobem, jak opravit píchlou pneumatiku, je opravná sada speciálních sprejů nebo lepících sad. Tato oprava je jednodušší a má tu výhodu, že lepící sada nebo sprej nezabere v kufru tolik místa, jako rezervní kolo. Nevýhodou je, že je tento způsob opravy limitovaný velikostí díry v pneumatice, konkrétně se s ní dá opravit díra o průměru maximálně 6 mm.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Oprava se provádí pomocí těsnícího prostředku, který se aplikuje dovnitř pneumatiky. S takto opravenou pneumatikou můžete dojet určitou vzdálenost, ale není to trvalým řešením. Navíc je maximální rychlost vozidla limitovaná na 80 km/h, takže se návštěvě servisu stejně nevyhnete. Tento způsob se nedá použít v případě, že je poškození na boční straně pneumatiky, nebo když není poškození viditelné přímo na dezénu.

Použití spreje na malé dírky v pneumatice

Pomocí spreje zvládne malou dírku v pneumatice opravit téměř každý. Velkou výhodou je, že se nemusí kolo dementovat z vozidla a oprava se provede přímo na autě. Nejprve se musí vyčistit místo, kde je dírka. Poté se kolo nastaví tak, aby prasklé místo směřovalo dolů. V posledním kroku už stačí jenom důkladně protřepat sprej, nasadit ho na ventilek a nastříkat speciální tekutinu do pneumatiky, která nateče do dírky a utěsní ji.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Následně je nutné nechat opravované kolo dvacet až třicet minut zaschnout. Přestože je tato oprava jednoduchá, také má limitující rychlost jízdy a dají se s ní opravit dírky o maximálním průměru 2 až 3 milimetry. I v tomto případě musí řidič co nejdříve zajet do autoservisu nechat pneumatiku odborně zalepit, protože oprava sprejem je pouze dočasné řešení.

Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články