Jak správně projet velkou kaluž vody, aby se nepoškodilo auto

Při nesprávném projetí velké kaluže vody se můžete lehce dostat do problému. Důležité je vědět, co dělat a nedělat při takovém průjezdu vody.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Každý řidič alespoň jednou v životě musel překonat velkou kaluž vody po silném dešti. Některé to může dokonce lákat projet velkou louži rychle. Mokrá vozovka je nebezpečná, protože přilnavost kol k vozovce je mnohem nižší, než u suchého povrchu. Existuje ale také několik dalších rizik při projíždění hlubokou kaluží. Jak tedy správně projet velkou kaluž vody, aniž by nedošlo k nehodě nebo poškození automobilu?

Co hrozí při špatném projetí kaluže na vozovce?

Místa na vozovce zatopené vodou jsou nebezpečné oblasti, ve kterých se můžou ukrývat výmoly, kanály a další nebezpečné díry, kterým bychom se normálně vyhnuli. Protože však přes vodu na vozovku nejde vidět, je nutné dávat si na tyto úseky pozor, a to zejména tam, kde cestu dobře neznáme. Mimo riziko vzniku aquaplaningu hrozí například, že se do výfuku dostane voda, nebo ji může nasát motor. V případě, že bude motor už zcela zahřátý a tím pádem i horký, může dokonce prasknout nějaká jeho část v důsledku rozdílných teplot.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Co je to hydraulický šok motoru?

Největším nebezpečím při projíždění hlubokých kaluží je hydraulický šok motoru, ke kterému dochází, když voda vnikne do sacího otvoru uvnitř motoru. V důsledku toho se písty a klikový hřídel zablokují a motor bude dále vyžadovat zásadní opravu nebo dokonce výměnu. Pokud motor již „usrkával“ vodu a zastavil se, v žádném případě nezkoušejte nastartovat a pokuste se ručně vytlačit auto z louže bez zařazené rychlosti, zavolat nejlépe odtahovou službu a předat auto do servisu na prohlídku a případnou opravu.

Důležitá je ochrana výfukového systému

Běžným problémem při projíždění kaluží je porucha výfukového systému a následné poškození katalyzátoru. V normálním případě nehrozí, aby se dostala voda do výfuku přes trubku tlumiče, protože zpětný tlak ji tam nepustí. Problém ovšem nastane v případě, že se motor z nějakého důvodu zastaví a voda nateče do výfuku. V důsledku tepelného šoku dojde k selhání katalyzátoru, lambda sondy a dalších drahých součástí. Takové situaci se můžete vyhnout pouze tak, že nebudete vypínat motor uprostřed nějaké hlubší louže.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Mechanické poškození automobilu při průjezdu velké kaluže vody

Před najetím do louže vody je nutné si uvědomit, že nejde vidět, co je pod vodou. Může tam být velký výmol, kanál, nebo třeba nějaký předmět. To všechno může způsobit poškození vašeho vozidla. Proto je dobré projíždět takové úseky pomalu a opatrně, abychom se vyhnuli případnému problému. Někdy je dobré také sledovat, kudy přesně jelo vozidlo před vámi, a kopírovat jeho trajektorii, o které víte, že je bezpečná.

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články