V dnešní době jsou vozidla vybavena mnoha bezpečnostními systémy a asistenty, ale mezi nejdůležitější články, které chrání naše životy za volantem, stále patří především bezpečnostní pásy a systém ABS, bez nich ostatní systémy ztrácí smysl. Zkratka ABS vychází z anglického Anti-lock Braking Systém a od roku 1978, kdy jej vyvinula firma Bosch, zlepšuje bezpečnost na silnicích pro všechny účastníky.

Do vynálezu ABS bylo prudké brzdění často problematické a nebezpečné a to jak na rovině, tak především v zatáčkách. Kolo, které se při brzdění zablokuje, totiž ztrácí přilnavost k vozovce a vozidlo se poté stává neřiditelným. To je problémem zejména v zatáčkách, protože pokud je kolo zablokované, tak pneumatiky po kloužou po vozovce podobně, jako když se v zimě kloužete po ledu a není tak možné na vozovku přenášet změny směru a vozidlo tak řídit.

Systém ABS funguje na velice jednoduchém principu a má za cíl jedinou věc a to, aby se vaše kola při brzdění nezablokovala. Tento systém sleduje intenzitu vašeho brzdění, a pokud vyhodnotí, že vaše brzdění je příliš silné a mohlo by tak kola zablokovat a poslat vozidlo do smyku, automaticky povolí brzdnou sílu na třmeny brzd. Uvolnění brzdových třmenů se může zdát jako kontraproduktivní, ABS ale tuto činnost dělá až 16 krát za sekundu a tak se neztrácí brzdný účinek, ale stále máte pro brzdění potřebnou přilnavost k vozovce.

Účinnost systému ABS se neustále zvyšuje a od první verze tohoto systému došlo k řadě změn a vylepšení, princip ale zůstává stále stejný. Elektronické systémy dnes umí regulovat každé kolo zvlášť a podstatně přesněji. Po zavedení do automobilů našlo ABS uplatnění i u motocyklů, pro které je právě brzdění ještě větší hrozbou, než pro automobily, smyk může mít pro „motorkáře“ fatální následky.

Zpočátku byl tento systém výsadou luxusních vozů, podobně jako ostatní systémy, od roku 2004 je ale tento systém povinný pro všechny automobily, které na evropský trh míří. Bezpečnost provozu je hlavním tématem automobilové přepravy a jednotliví výrobci se každým rokem předhánějí v tom, jaké asistenty pro řidiče jejich vozů připraví. Základní fyzikální principy ale budou fungovat napořád a tak právě asistent brzdění ABS je bezpochyby jedním z nejdůležitějších prvků, bez kterého by se žádný automobil neobešel.