Launch control je čistě elektronická záležitost zlepšující start z klidového stavu. Sice při zapnutém stavu ošizuje petrolheady, za to ale přidá méně zkušeným pár cenných desetinek a klidně i celých sekund k rychlejšímu dosáhnutí vyšší rychlosti při rozjezdu z místa.

Z funkčního hlediska systém pracuje takto. Po aktivaci Launch controlu příslušným ovladačem je auto připraveno na ten nejvybalancovanější start. Poté u automatických převodovek stačí sešlápnout pedál brzdy a plynu na stejno, a automobil nastaví idelání otáčky pro ten nejrychlejší start. Podobně to funguje i u manuálních převodovek. U těch ale místo brzdového pedálu stlačíte ten spojkový.

Launch control je primárně ovládán řídící jednotkou. Ta nastaví nejideálnější otáčky, většinou tak, aby otáčky dosahovali hodnoty, při které má motor největší točivý moment. Poté automaticky dávkuje plyn tak, aby nedošlo k prokluzu kol a start je tedy co nejideálnější a nejrychlejší.

Launch control je vhodný především u automatů, u kterých chrání měnič momentu proti zbytečnému prokluzu a tedy většímu zahřívání a opotřebení. Řídící jednotka kontroluje skrze ABS prokluz kol a tedy zabraňuje ztrátě adheze, kvůli které by případný start mohl být pomalejší.




Systém má největší smysl u přeplňovaných motorů. U těch totiž dokáže ještě před startem roztočit turbo či kompresor do ideálních otáček nebo tlaků a poté je tedy i samotný start plynulejší a lineárnější.

Jak již víme z předchozích řádků, tato elektronická pomůcka dokáže i z obyčejného řidiče udělat drag racing závodníka. Vraťme se ale k problematice převodovek. Při stání na místě a vytočeném motoru se u automatické a poloautomatické převodovky více opotřebovávají. U dvouspojkových poloautomatických převodovek je ideálnější ta s mokrou spojkou. Olej ve spojce chladí toto ústrojí a zabraňuje nadměrnému opotřebení a zahřívání. Samozřejmě se opotřebení zvyšuje s opakovanými starty jdoucími po sobě. Automatická převodovka s hydrodynamickým měničem je ale na podobné situace stavěná. Prokluz je na denním pořádku při jízdě s automatickou převodovkou tohoto typu.

Zmiňme ještě například známý japonský sporťák Nissan GT-R. Dřívější kusy totiž měli nastavení launch control nastavené příliš agresivně. Při častějším používání se vozy setkávali s problémem poškozování některých částí pohonu, nebo došlo i na případy poškození převodovky. U novější verze GT-R je počet startů jdoucích za sebou omezen. Poté si automobil sám řekne o „odpočinek“ a nedovolí řidiči jet velkou rychlostí, natož znovu launch control použít. Jsou známy i případy, kdy nebyla uznána reklamace automobilu, protože systém launch control byl nadměrně používán. U některých automobilů je dokonce počet startů s launch controlem omezený zárukou. Například tedy například při použití 250 launch control startů již nemusí být uznána záruka.