Jaký je správný tlak u jednotlivých částí automobilu, a proč je tak důležitý?

Některé části auta by bez tlaku nemohly správně fungovat. Je důležitý nejen pro pneumatiky, ale také pro ostatní části automobilu.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Tlak je základním stavebním kamenem pro mnoho částí automobilu. Vyskytuje se například ve spalovací komoře, brzdovém systému, pneumatikách, klimatizaci a dalších. Umožňuje funkci posilovače, který zajišťuje komfortnější a méně namáhající jízdu. Má také svůj významný podíl na tlumení rázů a vybírání různých nerovností, které číhají na každém kroku.

Tlak ve spalovacím prostoru motoru

Jedním z nejdůležitějších míst, kde je u vozidla důležitý tlak, je spalovací prostor motoru. Vzniká zde v době spalování paliva. U benzínových automobilů je tlak ve spalovacím prostoru motoru přibližně 60 a u naftových motorů 75 barů. U dieselových automobilů je tlak vyšší z toho důvodu, že směs není zapalována zapalovacími svíčkami, jako je tomu u benzínových vozů, ale zapálí se po stlačení vzduchu a následném vstříknutí paliva do spalovacího prostoru motoru.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jaký je tlak v palivovém systému?

Nádrže benzinových a naftových vozidel jsou udržovány až na výjimky na téměř atmosférickém tlaku. Ten se může zvětšit například kvůli změně teploty nebo v důsledku spotřebovávání paliva. U palivového čerpadla je tlak nejvýše 4 bary. U benzínových motorů může být tlak před vstřikovači až 100 barů. U vznětových může tlak za vstřikovacím čerpadlem dosáhnout až 1 500 barů, což je nejvyšší hodnota ve voze.

Tlak v mazacím systému motoru

Hodnota tlaku v systému mazání motoru je maximálně 4 bary a je způsobena olejovým čerpadlem, které pohání klikový hřídel. Při vysoké rychlosti otáčení tohoto hřídele zajišťuje čerpadlo nadbytečnou kapacitu, proto je k regulaci nainstalován redukční ventil. V poslední době se stále častěji instalují čerpadla s proměnným zdvihovým objemem – odebírají méně energie z motoru, šetří palivo a snižují emise škodlivých plynů, které se dostávají do atmosféry.

Tlak v sacím potrubí

U přeplňovaných motorů (naftových i benzínových) je při volnoběhu tlak srovnatelný s atmosférickým tlakem, protože turbodmychadlo se otáčí pomalu a nezpůsobuje žádný výrazný tlak. S postupným zvyšováním zatížení a otáček motoru roste i tlak v sacím potrubí. Turbodmychadlo nejprve vydá jmenovitý tlak a poté se pokusí motor „přeplnit“.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tlak v brzdovém systému

U starších vozidel bez systému ABS určuje tlak v brzdovém okruhu řidič. Podle sešlápnutí brzdového pedálu vzniká určitý tlak. U automobilů vybavených ABS sleduje tento systém fyzickou sílu vyvíjenou na pedál brzdy. Hydraulické čerpadlo může vytvářet tlak až 180 barů, ale tak vysoký tlak se většinu času vůbec nepoužívá. V praxi se tak velký tlak používá pouze v případě nouze, když řidič vší silou sešlápne brzdový pedál.

Tlak v pneumatikách

Za tento tlak je zodpovědný řidič a měl by ho pravidelně kontrolovat. Pneumatiky nesou většinu hmotnosti vozu a na jejich správném natlakování závisí nejen pohodlí cestujících, ale také jejich bezpečnost. Správnou hodnotu tlaku v pneumatikách doporučuje výrobce vozidla, nejčastěji to bývá 1,8 až 2,8 barů. Tyto číselné hodnoty bývají zobrazeny na víčku palivové nádrže, můžete si tedy jednoduše zkontrolovat, jestli mají vaše kola dostatečný tlak.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Další části, kde hraje tlak významnou roli, je například klimatizace, kde je hodnota tlaku při plnění 4 bary a provozní tlak kompresoru je 20 barů. V posilovači se pohybuje okolo 0,8 barů a třeba u vzduchového odpružení je přibližně 16 barů. U tlumičů se tlak může vyšplhat až na 30 barů.

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články