Podle čeho rozeznáte zimní pneumatiky?

Jestliže podle znaku vločky se znakem hor na pozadí, jste na dobré cestě.

V Česku a v celé Evropě je již podzim v plném proudu a pro řidiče to znamená, že nastalo období přezouvání letních pneumatik na zimní. Mají čeští řidiči dostatečné informace o zimních pneumatikách? Podle průzkumu pro značku Matador, který dělala agentura Nielsen Admosphere, neznají mnozí řidiči zákonem povolenou minimální hloubku dezénu, při kterém je již nutná výměna staré zimní pneumatiky za novou. Průzkum, který se uskutečnil v srpnu na vzorku 500 respondentů, poskytl i další zajímavé informace.

Více než tři čtvrtiny Čechů vlastní nebo řídí auto. To znamená, že přezouvání pneumatik řeší většina dospělé populace v Česku. Aktuálně již probíhá sezóna přezouvání letních pneumatik na zimní. A právě při otázkách ohledně zimních pneumatik bylo nejzajímavějším zjištěním, že více než polovina českých řidičů neví, kdy se zimní pneumatiky stávají nebezpečnými.

Zákony povolují minimální hloubku dezénu na zimní pneumatice 3 mm. Tento parametr správně identifikovalo jen 22% respondentů. Daleko více – téměř 30% řidičů si myslí, že minimální hloubka dezénu je 1,6 mm, což platí pro zákonné minimum při letních pneumatikách. 14% dotazovaných odpovědělo, že správná hodnota je 2 mm, 9% – 4 mm, 5% – 5 mm. Více než pětina respondentů nevěděla odpovědět.

Řidiči by měli být velmi opatrní pokud jde o zimní pneumatiky. Řízení s ojetými zimními pneumatikami je velmi nebezpečné, protože hrozí vysoké riziko smyku a to hlavně ve špatném počasí.

Řidiči zimní pneumatiku rozeznají

V případě, že již nejsou zimní pneumatiky způsobilé pro další používání, je velmi důležitá jejich likvidace podmíněna zákonem. Většina Českých  řidičů volí správný postup. Až 63% jich nechává v servisu k ekologické likvidaci a pouze 12% je ještě dojezdil v létě. 23% dotázaných se vyjádřilo, že tento problém za ně řeší někdo jiný.

Zimní pneumatika je viditelně odlišná od té letní. Čeští řidiči rozeznávají zimní pneumatiky podle několika faktorů. Průzkum ukázal, že až 44% řidičů pozná zimní pneumatiku podle tzv. „Alpského symbolu“ vločky nahoře. 37% řidičů se zase orientuje pouze podle vzorku pneumatiky a 17% ji rozezná podle označení na boční straně pneumatiky „M + S“.

Součástí průzkumu byla i otázka, jaké faktory ovlivňují řidiče při výběru a koupi zimních pneumatik. Nejvíce respondentů se rozhoduje podle kvality. Až 51% řidičů se informuje přímo u prodejce o jízdních vlastnostech a garanci bezpečnosti pneumatiky. Pro 32% řidičů je při koupi prvořadé doporučení od známých, prodejců nebo na základě uživatelských recenzí na internetu. 20% se řídí podle výsledků nezávislých bezpečnostních testů.

Většina  dotazovaných dává přednost značkám Contintental, Barum a Michelin.

Češi přezouvají hlavně podle počasí

Na podzim nastává v Česku čas přezouvání letních pneumatik na zimní. Výsledky průzkumu potvrzují, že většina řidičů si nenechává přezouvání zimních pneumatik na poslední chvíli. Pro 38% řidičů je při přezouvání rozhodující počasí, což znamená, že nemají naplánovaný přesný termín, kdy chtějí mít auto přezuté. Naopak až 23% dotázaných chce mít už přezouvání vyřešené v říjnu a 22% v listopadu.