Jakým způsobem a proč se na autobaterii tvoří koroze a jak ji jednoduše odstranit?

Koroze může vznikat na svorkách nebo pólech autobaterie z mnoha různých důvodů. Její odstranění není nic složitého a zvládne to každý.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Na svorkách, pólech autobaterie a kolem konců kabelu, tady všude můžete nalézt korozi. Nejčastěji se tvoří, když je motor vypnutý, což způsobuje oxidaci svorek. Tento problém je často přehlížen, avšak koroze autobaterie může způsobit potíže při startování vozidla a baterie se nemusí plně dobít ani v průběhu jízdy. Správnou údržbou baterie a odstraněním koroze můžete prodloužit její životnost a udržovat její kapacitu a napětí.

Co je vlastně koroze autobaterie a jak vypadá?

Koroze může vznikat na všech autobateriích, bez ohledu na její cenu nebo kvalitu. Vypadá jako popelavá látka, která se vytváří kolem portů akumulátoru. Její vznik zapříčiňuje chemická reakce, která probíhá ve svorkách a na koncích kabelu baterie. Většina baterií je naplněna kyselinou sírovou. Během procesu nabíjení a vybíjení se tato kyselina zahřívá nebo ochlazuje za vzniku vedlejšího produktu – plynného vodíku. Koroze je způsobena uvolňováním tohoto plynu z kyseliny sírové uvnitř baterie.

Vzhledem k tomu, že plyny reagují s okolím, vytvářejí korozivní prostředí. Jelikož jsou svorky v přímém kontaktu s baterií, jsou vystaveny této korozivní oblasti a „kyselým výparům“, a proto jsou náchylné ke korozi. Další typ korozivního procesu, který můžete vidět na svorkách baterie, nastává, když měď na svorkách navlhne a reaguje s olověnou elektrodou, ke které je připojena. Výsledkem je nazelenalá látka na samotném pólu autobaterie. Pokud jsou svorky vyrobeny z hliníku, koroze se projeví v podobě bílé látky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Korozní proces zvaný „sulfatace“ nastává, když se baterie pravidelně nenabíjí, buď proto, že jezdíte pouze na krátké cesty, nebo proto, že už je ve špatném stavu. Tento typ koroze obvykle vytvoří bílé krystalky síry na záporném pólu baterie nebo příležitostně kolem samotné baterie, pokud z ní uniká kyselina sírová. V některých případech se tyto krystaly síry mohou také hromadit kolem kladné elektrody. To se stává v případě, že alternátor přebíjí baterii.

Jaký má koroze na autobaterii vliv na vaše vozidlo?

Baterie bude částečně fungovat i v případě, že jsou její kontakty napadeny korozí. Zkorodované kabely a svorky mohou však omezit schopnost alternátoru nabíjet baterii a napájet automobil a jeho elektrické příslušenství, jako jsou například světlomety nebo rádio. V malém množství je koroze téměř neškodná a nezpůsobuje obvykle žádný problém. Časem se ale bude zvětšovat, a přispěje tomu hlavně teplé počasí v letních měsících.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Co způsobuje korozi akumulátoru?

Koroze u autobaterie bývá nejčastěji způsobena nedostatečným dobíjením baterie za jízdy nebo naopak přebíjením, reakcí v měděných svorkách, kterou způsobuje procházející proud a vznikající síran měďnatý, přeplněním autobaterie a únikem elektrolytu kvůli špatné údržbě. Svůj značný podíl na korozi akumulátoru má také jeho stáří. Pokud má více než 5 let, zcela jistě se na něm tato vada objeví.

Jak tedy odstranit korozi z autobaterie?

Než se vůbec pustíte do čištění pólů, kontaktů a svorek baterie, uvědomte si, že se v ní nachází kyselina, která může být nebezpečná. Nejprve je nutné odpojit záporné a kladné konce kabelů od baterie, aby bylo možné řádně vyčistit připojení svorek. Po demontáži proveďte vizuální kontrolu kabelů baterie, zda nejsou nadměrně opotřebené nebo korozní. Nezapomeňte také na kontrolu izolace a měděných drátků, které jsou spletené a přenáší proud. V případě potřeby tyto části vyměňte.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pro očištění jednotlivých pólů můžete použít třeba kombinaci jedlé sody a vody, nebo speciální sprej, který je určený právě na čištění akumulátorů. Pomocí těchto čističů a drátěného kartáče odstraňte korozi z obou pólů baterie a kartáčem očistěte i zbyté kontakty. Všechny části nechce uschnout nebo je pečlivě osušte. Kladný i záporný pól akumulátoru lehce namažte vazelínou, která je bude chránit před opětovným korodováním. Pak už stačí jenom baterii správně zapojit a je hotovo.

Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Autor článku

Jaroslav Novčák

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Nejstarší revolver na světě je starý přes 400 let: byl trochu „zaostalý“, ale přesto velmi efektivní. Vlastnil ho důstojník za 30leté války
Události247.cz
Události247.cz
Dokonce i zboží v akcích je čím dál dražší. Slevy navíc nemohou starší lidé často vůbec využít
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Novým divem světa se staly duhové hory v Peru. Objevily se díky globálnímu oteplování
adbz.cz
adbz.cz
Čisté plechy bez zdlouhavého drhnutí: Stačí je posypat práškem do pečiva a postříkat citronovou šťávou