Octavia je královnou praktičnosti ve svém segmentu od chvíle, kdy společnost Škoda oprášila tento název s první generací moderní Octavie v roce 1996. S každým novým modelem se její osobnost více zvětšovala, takže je prostornější než modely z výše uvedeného segmentu, a lákala stále více a více zákazníků, kteří hledají užitnou hodnotu za rozumnou cenu, rodinný vůz bez zbytečných ozdůbek a pitomostí. Tento vítězný recept učinil Octavii jedním z nejpopulárnějších vozů v Evropě, a přiměl mnoho lidí, aby přešli z modelů na MQB platformě, jako jsou například Volkswagen Golf a SEAT Leon, k Octavii.

Ale pak se cosi stalo na konci roku 2016, kdy se současnému modelu třetí generace dostalo nesmírně kontroverzního faceliftu v polovině produktového cyklu. Realizace dělených světlometů (stále je to však jediný díl) způsobila velký rozruch mezi lidmi, kteří v tomto segmentu obvykle nakupují. I když se většina zákazníků, kteří mají zájem o Škodu Octavia ve skutečnosti o design exteriéru příliš nezajímá, mladoboleslavská automobilka si je vědoma toho, že auto s podobným řešením čelní masky jako mercedes třídy E, model W212, může lidi odrazovat od nákupu jejího nejprodávanějšího vozu.

I když toto víme, údaje o prodejích, která společnost Škoda zveřejnila, vyprávějí jiný příběh, protože v květnu se objednávky zvýšily o 6,2 procenta oproti stejnému měsíci v roce 2017 a dosáhly 35 000 kusů. Možná se u některých škodováckých manažerů vytvořilo přesvědčení, že by prodeje byly ještě vyšší, kdyby měla Octavia třetí generace po faceliftu normálně designované světlomety.

Dobrou zprávou je novinka naznačující, že čtvrtá generace (nebo pátá, pokud do toho počítáte i původního model z roku 1959) se vrátí k tradičním světlometům. Francouzský automobilový magazín vypustil informaci, že Octavia IV bude vybavena normálními světly, která se rozšiřují směrem ke středu přední masky a spojují se s širokou chromovou obrubou obklopující čelní mřížku. Auto bude postaveno na nové platformě MQB skupiny VW a měla by vážit o něco méně než dnešní model. Mezi motory najdeme vylepšenou verzi 1,5 TSI s výkonem až 200 koní a nový 1,5litrový diesel, který nahradí stávající 1.6 TDI. Octavia RS bude mít až 250 koní, pravděpodobně díky upravené 2,0 TSI. Zpráva dále uvádí, že se jednalo také o uvedení řešení mild hybrid a nebudeme příliš překvapeni, kdyby se v pozdějším životním cyklu objevila také varianta plug-in hybrid. Zatímco kompaktní sourozenci na platformě MQB Audi A3, VW Golf a SEAT Leon uvidíme nejspíše v roce 2019, na uvedení Octavie si počkáme až do roku 2020.