Je stop-start systém opravdu tak úsporný, jak se říká?

                   

Systém stop-start se masově prosadil před cirka deseti lety a dnes je jím vybaven prakticky každý nový automobil. Vyhnete se mu snad jedině tehdy, kdy se rozhodnete pro model neznámé automobilky z Ruska, Indie nebo Číny. A protože stop-start už je v základní výbavě aut nějaký ten pátek, pomalu ale jistě se dostává i na sekundární trh, tedy do autobazarů. Máme tak možnost posoudit, zda stop-start autům skutečně svědčí.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Freepik.com

Co přesně je stop-start?

Jde o automatický počítačem řízený systém, který vypíná motor v době, kdy není využíván. Tedy v praxi v době, kdy čekáte na semaforu, případně uvíznete v zácpě. V době, kdy motor neběží, je provoz všech elektrických zařízení v autě, jako jsou klimatizace, multimediální systém a reproduktory nebo posilovač řízení, poháněn autobaterií. Trošku komplikovanější je to u hybridních modelů. Každopádně pokud by hrozilo vybití baterie, motor se znovu nastartuje.

Trocha historie

První pokusy se stop start systémem se začaly objevovat už v 80. letech minulého století. Tehdy s touto technologií experimentovali zejména evropští výrobci luxusních automobilů. Technologie však měla spoustu chyb, a tak byla na zhruba dvacet let uložena k ledu. Znovu se vrátila až kolem roku 2005. Automobilky tehdy stály před novou výzvou, musely přijít s opatřeními, které by jim umožnily splnit přísnější emisní normy. Právě vypínání motoru během popojíždění po městě se zdálo jako skvělá volba.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Freepik.com

Je stop-start opravdu úsporný?

V prvé řadě je třeba říci, že úsporu systému stop-start je velmi těžké změřit. V principu byste museli podniknout identickou jízdu se dvěma stejnými vozy, jedním s aktivovaným stop-startem a druhým bez této technologie. Porovnáním spotřeby obou vozů byste zjistili, jakou úsporu reálně stop-start přináší tomuto konkrétnímu modelu. Takové testy samozřejmě byly provedeny, obvykle se mluví o úspoře 3-10 % paliva v případě, že jezdíte ve městě. Při jízdách po dálnici a mimo město se stop-start prakticky neprojevuje.

Ale pozor, při posuzování hospodárnosti do hry samozřejmě vstupují i další faktory. Puštěná klimatizace a zapnutý multimediální systém zvyšují spotřebu energie, a tedy i paliva. U auta se stop-start systémem tyto spotřebiče pohání baterie, jejíž životnost se tak zkracuje. Při testu by tedy auto se stop-start systémem působilo jako o poznání úspornější, v dlouhodobém horizontu by však zřejmě narostly náklady na jeho údržbu.

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články