Je Volkswagen Golf Variant ideální rodinné auto?

Málokterý vůz si ve světě získal tolik spokojených zákazníků jako Volkswagen Golf. Dnes již legendární automobil.

i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

První generace spatřila světlo světa už v roce 1974, se v testované verzi Variant jeví jako ideální rodinný vůz. Je tomu opravdu tak? Prohlédněte si výsledky našeho testu.

Bohatý prostor pro posádku, slušný zavazadlový prostor, široká nabídka motorizací a už v základní výbavě technologické vychytávky. Na první pohled se může zdát, že nový Golf Variant nemá chybu. Je opravdu tak dokonalý, nebo má i skryté neduhy?

Volkswagen Golf Variant sice nemá tak bohatou historii jako výchozí Golf, ale jeho obliba stále stoupá. První verze šla do prodeje v roce 1992, tedy s příchodem třetí generace VW Golf. Od té doby však už v nabídce Volkswagenu zůstal. A není se čemu divit, od té doby postupně prodalo více než 3 miliony těchto oblíbených kombíků. Nový VW Golf Variant je tu. Ukážeme si, čím se liší od svých předchůdců a jaké jsou argumenty pro jeho koupi.

Technické parametry testované verze

  • Motor: řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč + 48V MHEV
  • Zdvihový objem: 1 498 cm3
  • Výkon: 110 kW (150k) při 5 000 ot./min.
  • Točivý moment: při 1 500 – 2 500 ot./min.
  • Převodovka: automatická dvouspojková, 7 stupňů
  • Náhon: na přední kola
  • Pohotovostní hmotnost: 1 425 kg
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,7 s
  • Maximální rychlost: 224 km/h
  • Kombinovaná spotřeba: 4,2 l/100 km
  • Pneumatiky: 225/40 R18
  • Rozměry (délka/šířka/výška): 4 633/1 789/ 1440 mm
  • Rozvor: 2 699 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 611 l

Větší Golf nebo menší Passat?

Základní design vozu z logiky věci vychází ze základního hatchbacku VW Golf. Někomu se určitě může zdát, že tento typický design se ke kombíku nehodí, ale mě nijak zvlášť neuráží. Prostě takový „malý Passat“.

Nejvýraznější změnou tak oproti klasickému Golfu spatříte na jeho bocích. Golf Variant má ve srovnání s Golfem o 66 mm prodloužený rozvor. Díky tomu se s hodnotou 2 686 mm dostává na úroveň oblíbených kombíků Seat Leon a Škoda Octavia. Celková délka kombíku tak činí 4.633 mm, což prodloužení o 349 mm oproti hatchbacku.

iZdroj fotografie: VW

To se podepisuje také na větším vnitřním prostoru. I když na tom výchozí Golf není s prostorem na zadních sedačkách vůbec špatně, prodloužený rozvor kombíku zkrátka znát. Nad hlavou mám i při výšce 190 cm ještě dost místa.

Více místa v kufru

Prodloužená karoserie se samozřejmě projeví také na zavazadlovém prostoru. Oficiálně udávaný objem činí 611 litrů, což je šest litrů více než u předchůdce. Kufr kromě své velikosti rovněž potěší pravidelnými rozměry. Dobrou vychytávkou je také dvoupolohová roletka. Bohužel však po sklopení zadních sedadel nevznikne zcela rovná plocha. A otevírání kufru bohužel zřejmě pro úsporu nákladů už není prakticky umístěno v logu, ale klasicky u registrační značky.

Místo řidiče a ovládací prvky

Prostor pro řidiče odpovídá hatchbacku. Velkou pochvalu zaslouží především příplatkové sedačky ergoActive, které poskytnou pohodlné posezení i na dlouhých cestách. Naopak se mi příliš nelíbí nový multimediální systém. Starší infotainment se mi zdál přehlednější a intuitivnější.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Dotykové ploše pod displejem dle mého názoru trošku chybí podsvícení, ale hlavně se o ni nemůžete opřít rukou při ovládání infotainmentu. Pravděpodobně byste si ztlumili rádio nebo vypli klimatizaci. Systém má však docela hezkou grafiku a přehledné ovládání. Hlasové pokyny bohužel stále nefungují vždy tak, jak byste očekávali. Třeba během uzavírky v Brně-Obřanech jsem pak marně zkoušel navigaci přinutit, aby mi pomohla místo objet. Multimediální systém mi tak trošku kazí dojem z jinak velmi povedeného vozu. Plusem testovaného výbavového stupně Style je alespoň běžný volant bez dotykových ploch, ale s klasickými tlačítky.

Asistenční systémy

Při monotónních jízdě po dálnici může někdy dojít k únavě a nebezpečným situacím. Zde se uplatní asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu Lane Assist, který od rychlosti 60 km/h rozpozná situaci, kdy neúmyslně opustíte vyznačený jízdní pruh. Prostřednictvím protipohybu řízení vrátí pozornost řidiče k dění na vozovce.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Dalším šikovným asistentem je tzv. prediktivní zpomalování. To využívá radar sledující dopravu před vámi a data z navigace, takže dokáže hladce přibrzďovat ve chvíli, kdy dojíždíte pomalejší auta nebo když se blížíte k začátku obce. Tento asistent jde sice i vypnout, ale při klidné jízdě vám usnadní řízení a přispěje k plynulejší jízdě.

Neustále ve spojení

Nový Volkswagen Golf Variant umožní přístup k digitálním službám. Na přání můžete mít ve voze připojení k internetu a využívat celou řadu služeb We Connect. Po aktivaci a přihlášení pomocí Volkswagen ID pak můžete snadno využívat inovativní online služby.

Aplikace We Connect pro smartphone Vám v případě, že právě nesedíte ve voze, zajistí trvalý přehled o vozu Golf Variant. Můžete na dálku zkontrolovat aktuální dojezdovou vzdálenost nebo zda jsou zavřené všechny dveře a okna. Váš mobilní telefon můžete použít jako mobilní klíč od vozu.

Požitek z jízdy

Ze všech dostupných motorizací je právě benzinový čtyřválec 1,5 e-TSI s přehledem nejlepší. O jeho sametový chod se stará také hladce řadící dvouspojkový automat. Vůz má zároveň dostatek tahu v jakýchkoliv otáčkách, při předjíždění ho tak ani nemusíte nijak zvlášť týrat.

S tímto benzinovým motorem není problém s ním jezdit pod šest litrů na sto, čehož byl donedávna schopný jen dieselový motor. Jistotu vám dodá i podvozek, který nejen že je příjemně poddajný na rovinkách, ale v zatáčkách se zakousne do stopy a drží jako přibitý.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Auto je taky poměrně úsporné díky systému vypínání válců (při nízkém zatížení vypne vnitřní dvojici zapalování) a 48V mild-hybridním ústrojím (díky rekuperaci energie umí jet s vypnutým motorem a na semaforu tak vydrží zhasnutý mnohem déle než klasický Stop/Start).

S Golfem Variant si užijete každý kilometr vaší cesty a když pominu své rozpaky z dotykového ovládacího panelu, musím ho právem ohodnotit jako jeden z nejlepších rodinných vozů na trhu. Ceník Golfu Variant začíná na částce 634 900 Kč (1,0 TSI 110 k s manuálem), testovaná motorizace 1,5 TSI EVO začíná na částce 738 900 Kč.

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články