Urgentní: Máte na autě tyhle zimní pneumatiky? V roce 2024 za ně dostanete brutální pokutu

Rozdíl v označení je zanedbatelný, ale realita je dramaticky odlišná. Jak s ohledem na jízdní vlastnosti, tak na to, že hrozí pokuta.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Počasí může být nevyzpytatelné. Navzdory dočasným „jarním“ teplotám a jasnému slunci, pokud je zima, je zima. Myšleno tak, že u nás existuje povinnost mít na autě zimní pneumatiky podle § 40a zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), od 1. listopadu do 31. března. Ne vždy, ale v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Zimní pneumatiky jsou u nás povinné od listopadu do března

Nebo když lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Jinak řečeno, řidiči motorových vozidel tedy musí mít v tomto období na vozidle zimní pneumatiky nejen, když je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy, ale také v případě reálné hrozby, že k tomuto jevu dojde. Jistě, není to úplně přesně vymezené.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Zákon není zcela jednoznačný, což nabízí prostor k debatě s policejní hlídkou. Ale dejme tomu, že věc je jasná. Existuje i povinnost dodržovat minimální hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů zimní pneumatiky na všech kolech pro osobní motorová vozidla. Jsou to 4 milimetry. Pozor ale na celoroční pneumatiky. Ty jsou kompromisem mezi letní a zimní variantou. Nemají ideální vlastnosti ani v létě, ani v zimě.

Chyby, kterými v zimním období zaručeně odrovnáte své auto

Nebo naopak – fungují v zimě i v létě, ale s kompromisem. Teď k novinkám, jedná se o změny v pravidlech u našich slovenských sousedů. Novinky ohledně zimních pneumatik přináší nový standard, který může mít významné dopady i pro české řidiče. Od příští sezony budou řidiči povinni mít na svých vozidlech zimní pneumatiky s alpským symbolem. Jinak hrozí pokuta. V Česku stačí pro zimní období pneumatiky označené zkratkou M+S (Mud+Snow).

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Ovšem na Slovensku se pravidla zpřísňují. Od příští sezony budou vyžadovány pneumatiky s alpským symbolem, nazývaným také jako „Three Peak Mountain Snow Flake“ (tři horské vrcholky se sněhovou vločkou). Detail, který může v přepočtu stát na pokutě 1 000 Kč, a pokud se řidič bude dohadovat, nemusí z místa také odjet. Policie obvykle na cizince nahlíží přísnějším metrem.

Řidiči pozor, kdo neobuje správné pneumatiky, zaplatí pokutu

Rozdíl mezi pneumatikami označenými M+S a těmi s alpským symbolem je, že M+S označuje pneumatiky vhodné pro blátivé a sněhové podmínky. Alpský symbol znamená, že pneumatiky jsou testovány a schváleny pro použití za extrémních zimních podmínek. Jsou to pneumatiky, které mají mnohem lepší trakci a bezpečnost, zejména při nízkých teplotách pod 7 °C. Potud v pořádku. Ovšem pozor, pokud čeští řidiči vyjedou příští zimu na Slovensko. Klasické zimní gumy už prostě stačit nebudou.

Máte správné pneumatiky?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články