Jeremy Clarkson už to nevydržel: „Auta před 10 lety byla téměř dokonalá, pak přišly elektromobily.“

Že má britská moderátorská legenda poměrně vyhraněný názor na elektromobily, je obecně známo. Češi mu v tom však zdatně sekundují, výsledkem je zajímavá rada pro vás.

i Zdroj fotografie: Ed Perchick / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Popravdě, jakkoli je dnešní doba extrémně turbulentní a nikdo pořádně nevíme, jak to celé vlastně dopadne a v čem budeme (moci) jezdit za 10 let, jedna skutečnost se dějství kolem nás nedá upřít: je totiž revoluční. Žijeme v době, kterou mnozí nazývají „revolucí automobilového průmyslu“. A i když jsem osobně odpůrce přehnaných gest a teatrálních vyjádření, musím uznat, že speciálně na tomto je hodně pravdy. A myslí si to, spolu s Čechy, i osoba nad jiné povolaná: Jeremy Clarkson. Pojďme se na to podívat společně.

Dobrá auta již byla postavena. Vývoj směřuje spíše ke stagnaci

Důvod je přitom více než zřejmý: pod záminkou ochrany životního prostředí se jak automobilky, tak různé světové vlády snaží o nalezení schůdné cesty, která by dokázala nahradit pomalý, ale zcela konkrétní konec spalovacích motorů, vyjádřený jedním jediným číslem: 2035. Nejvíce přitom vsází na elektromobily. Psal jsem o nich stokrát, minimálně, a rád vám tedy dnes přinesu pohled i někoho jiného: legendárního „Jezzyho“ Jeremyho Clarksona, kdysi vůdčí postavy britského Top Gearu.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków

Clarkson přiznal vztah ke Škodě: Testuje Škodovky a nenechá na nich nit suchou, všechna videa jsou tady

„Jezza“ nedávno recenzoval nové BMW X5, představené před rokem a vybavené mild hybridními motory. Ex-moderátor Top Gearu testoval zejména verzi xDrive50e M Sport, ale nakonec na autě nenechal „nit suchou“. Na německé high-tech prémiovce? Proč? Jako již tolikrát se ani nyní Jeremy neudržel a vzpomínal na staré dobré časy. „Automobiloví novináři byli neuvěřitelně nároční. Chtěli, aby bylo auto dokonalé, a když už bylo, chtěli, aby bylo ještě lepší,“ tvrdí Clarkson.

Novinářské recenze byly pro výrobce motorem neustálého zlepšování

Zavzpomínal třeba na řešení problémů s prodlevou v nástupu turbodmychadel, tzv. „turbodírou“. Výrobci automobilů tehdy prý nepřetržitě pracovali na odstranění tohoto nepříjemného zpoždění, ale novinářům to i přes jejich úsilí stále nestačilo. Stejně jako vzpomenul na slavné mezery v automobilových panelech, kde byl zpočátku povolen prostor 5 milimetrů, dokud nepřišel Lexus, který vyrobil vůz s mezerami tak tenkými, že se mezi ně nedal zasunout ani kus papíru. Ale ani to všechno nestačilo.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Otestovali jsme 22 let staré auto, v mnohém je lepší než ta dnešní. Nenápadná česká garáž skrývala luxusní Audi A8 našeho čtenáře

„Rád si říkám,“ pokračuje Clarkson, „že naše neustálá schopnost zůstat nezaujatí a rýpaví přiměla výrobce automobilů k úsilí o dokonalost. Asi před 10 lety dosáhli ‚automobilového‘ vrcholu. Zpoždění turba bylo opravdu pryč. Mezery mezi panely byly neviditelné. Elektronické systémy byly vyzkoušené a otestované.“ Je ale podle něj škoda, že vše, co se automobilkám podařilo udělat dokonale, bylo zahlušeno elektrifikací. Jeremy Clarkson nikdy nevynechá příležitost kritizovat elektromobily.

V tom se mimochodem vzácně shodne s většinovým názorem Čechů: ani my nejsme velkými příznivci moderních elektrovozidel. Zčásti kvůli naší vrozené konzervativnosti, zčásti nás řídí zdravá skepse. Vypadá to, že si v tomto s moderátorskou legendou můžeme notovat.

Kupte si, na co finančně dosáhnete, a šetřete ho. Lepší už nikdo nevyrobí

I v tomto případě je tak jeho názor zřejmý: „Pak přišly světové vlády,“ píše, „s nulovými čistými emisemi, které chtěly, aby auta byla nezničitelná a produkovala méně emisí než jedna hlávka zelí. To znamenalo, že automobilky musely zapomenout na vše, co se naučily za posledních sto let.“ Clarkson dodává: „Pokud jste motoristický nadšenec, ignorujte elektroauta a kupte si nějaké z doby před 10 lety, kdy auta nebyla dokonalá, ale měla k tomu zatraceně blízko.“

Nejlepší ojetina, jaká kdy existovala: Český poklad kupte, dokud ještě můžete. Žádné lepší auto už nevyrobí

Co k tomu dodat? Podepsal bych to všemi deseti. I dvaceti. Zahodit tak dlouhá a tak plodná desetiletí jen proto, že někomu na kalkulačce v Bruselu vyjde nějaké číslo, je opravdu škoda. A auta kolem roku 2010–2015 mají k dokonalosti (samozřejmě dle typů a možností výrobce) často opravdu velmi blízko. Kupte si nějaké, dokud jsou.

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články