Jeremy Clarkson už to nevydržel: „Auta před 10 lety byla téměř dokonalá, pak přišly elektromobily.“

Že má britská moderátorská legenda poměrně vyhraněný názor na elektromobily, je obecně známo. Češi mu v tom však zdatně sekundují, výsledkem je zajímavá rada pro vás.

i Zdroj fotografie: Ed Perchick / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Popravdě, jakkoli je dnešní doba extrémně turbulentní a nikdo pořádně nevíme, jak to celé vlastně dopadne a v čem budeme (moci) jezdit za 10 let, jedna skutečnost se dějství kolem nás nedá upřít: je totiž revoluční. Žijeme v době, kterou mnozí nazývají „revolucí automobilového průmyslu“. A i když jsem osobně odpůrce přehnaných gest a teatrálních vyjádření, musím uznat, že speciálně na tomto je hodně pravdy. A myslí si to, spolu s Čechy, i osoba nad jiné povolaná: Jeremy Clarkson. Pojďme se na to podívat společně.

Dobrá auta již byla postavena. Vývoj směřuje spíše ke stagnaci

Důvod je přitom více než zřejmý: pod záminkou ochrany životního prostředí se jak automobilky, tak různé světové vlády snaží o nalezení schůdné cesty, která by dokázala nahradit pomalý, ale zcela konkrétní konec spalovacích motorů, vyjádřený jedním jediným číslem: 2035. Nejvíce přitom vsází na elektromobily. Psal jsem o nich stokrát, minimálně, a rád vám tedy dnes přinesu pohled i někoho jiného: legendárního „Jezzyho“ Jeremyho Clarksona, kdysi vůdčí postavy britského Top Gearu.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków

Clarkson přiznal vztah ke Škodě: Testuje Škodovky a nenechá na nich nit suchou, všechna videa jsou tady

„Jezza“ nedávno recenzoval nové BMW X5, představené před rokem a vybavené mild hybridními motory. Ex-moderátor Top Gearu testoval zejména verzi xDrive50e M Sport, ale nakonec na autě nenechal „nit suchou“. Na německé high-tech prémiovce? Proč? Jako již tolikrát se ani nyní Jeremy neudržel a vzpomínal na staré dobré časy. „Automobiloví novináři byli neuvěřitelně nároční. Chtěli, aby bylo auto dokonalé, a když už bylo, chtěli, aby bylo ještě lepší,“ tvrdí Clarkson.

Novinářské recenze byly pro výrobce motorem neustálého zlepšování

Zavzpomínal třeba na řešení problémů s prodlevou v nástupu turbodmychadel, tzv. „turbodírou“. Výrobci automobilů tehdy prý nepřetržitě pracovali na odstranění tohoto nepříjemného zpoždění, ale novinářům to i přes jejich úsilí stále nestačilo. Stejně jako vzpomenul na slavné mezery v automobilových panelech, kde byl zpočátku povolen prostor 5 milimetrů, dokud nepřišel Lexus, který vyrobil vůz s mezerami tak tenkými, že se mezi ně nedal zasunout ani kus papíru. Ale ani to všechno nestačilo.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Otestovali jsme 22 let staré auto, v mnohém je lepší než ta dnešní. Nenápadná česká garáž skrývala luxusní Audi A8 našeho čtenáře

„Rád si říkám,“ pokračuje Clarkson, „že naše neustálá schopnost zůstat nezaujatí a rýpaví přiměla výrobce automobilů k úsilí o dokonalost. Asi před 10 lety dosáhli ‚automobilového‘ vrcholu. Zpoždění turba bylo opravdu pryč. Mezery mezi panely byly neviditelné. Elektronické systémy byly vyzkoušené a otestované.“ Je ale podle něj škoda, že vše, co se automobilkám podařilo udělat dokonale, bylo zahlušeno elektrifikací. Jeremy Clarkson nikdy nevynechá příležitost kritizovat elektromobily.

V tom se mimochodem vzácně shodne s většinovým názorem Čechů: ani my nejsme velkými příznivci moderních elektrovozidel. Zčásti kvůli naší vrozené konzervativnosti, zčásti nás řídí zdravá skepse. Vypadá to, že si v tomto s moderátorskou legendou můžeme notovat.

Kupte si, na co finančně dosáhnete, a šetřete ho. Lepší už nikdo nevyrobí

I v tomto případě je tak jeho názor zřejmý: „Pak přišly světové vlády,“ píše, „s nulovými čistými emisemi, které chtěly, aby auta byla nezničitelná a produkovala méně emisí než jedna hlávka zelí. To znamenalo, že automobilky musely zapomenout na vše, co se naučily za posledních sto let.“ Clarkson dodává: „Pokud jste motoristický nadšenec, ignorujte elektroauta a kupte si nějaké z doby před 10 lety, kdy auta nebyla dokonalá, ale měla k tomu zatraceně blízko.“

Nejlepší ojetina, jaká kdy existovala: Český poklad kupte, dokud ještě můžete. Žádné lepší auto už nevyrobí

Co k tomu dodat? Podepsal bych to všemi deseti. I dvaceti. Zahodit tak dlouhá a tak plodná desetiletí jen proto, že někomu na kalkulačce v Bruselu vyjde nějaké číslo, je opravdu škoda. A auta kolem roku 2010–2015 mají k dokonalosti (samozřejmě dle typů a možností výrobce) často opravdu velmi blízko. Kupte si nějaké, dokud jsou.

Diskuze Vstoupit do diskuze
71 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články