Jízda do zasněženého kopce vyžaduje speciální dovednosti. Profesionál popsal základní postup

Jízda na sněhu a ledu vyžaduje určité zkušenosti od řidiče, a dodržování jasných pravidel. Jinak auto zapadne nebo sjede ze silnice.

i Zdroj fotografie: Pexels
                   

Jízda automobilem je o tření a přilnavosti. Je to fyzika, ve své podstatě nejde o nic jiného než schopnost pneumatik udržet auto na silnici, přenést na asfalt hnací nebo brzdnou sílu. Co když je ale místo asfaltu pod koly sníh nebo led? Zasněžené nebo zledovatělé stoupání do prudkého svahu může řadě řidičů způsobit nemalé problémy. Auto může ztratit směr, v opravdu prudkém kopci může zastavit, a dokonce začít klouzat dolů.

Jízda na sněhu a ledu vyžaduje určité zkušenosti

Existuje správný postup, jak kluzký kopec vyjet. Oslovili jsme experta na dynamickou jízdu autem, pana Menzla, který se dlouhé roky věnuje sportovní jízdě autem, je organizátorem řidičských školení, automobilových závodů AmaterCup a řidičským koučem. „Základem je zhodnotit, jak je kopec vysoký, prudký a jak moc to klouže,“ začal s vysvětlováním problematiky odborník. „Není hanba v dostatečné vzdálenosti pod kopcem vystoupit a situaci z vnějšku ověřit.“ 

iZdroj fotografie: Chodka / Creative Commons / CC-BY-SA

Podle experta není žádná hanba, pokud se řidič rozhodne do kopce vůbec nevyjíždět. Sami máme v redakci takovou zkušenost z loňské zimy, kdy došlo k zasněžení a zledovatění povrchu silnici v pražské ulici Údolní. Prudký kopec nešlo vyjet, přesto se o to řidiči jeden po druhém marně pokoušeli, blokovali provoz a pak se v kopci zkoušeli otáčet a opatrně klouzat dolů. 

Někdy je výjezd nad technické možnosti automobilu

„Někdy je prostě počasí mocnější než člověk a technika a kopec jednoduše vyjet nejde,“ pokračuje profesionál Menzl. „Vyplatí se pak najít jinou, alternativní cestu.“ Pokud se řidič rozhodne vyjet kopec s kluzkým povrchem, měl by dopředu odhadnout, jak bude jízda probíhat. V kopci obvykle není prostor řadit, je lepší vyjet na jeden rychlostní stupeň. Při přeřazení dojde na okamžik k rozpojení hnací soustavy. Tím může dojít ke zpomalení nebo destabilizaci auta.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud je kopec relativně krátký, postup by měl být takový, že se řidič rozjede na jedničku, zařadí dvojku a pak udržuje stálou rychlost. Nezrychluje ani nezpomaluje. Využívá setrvačnost a jede. Motorista také musí opatrně pracovat s plynem. Málo plynu by znamenalo zpomalení, auto by mohlo uvíznout. Moc plynu zase vyvolá prokluz kol, zpomalení. A opět, auto by mohlo uvíznout.

Bez dobrých zimních pneumatik to nejde vůbec

Když auto zastaví na kluzkém kopci s ledem a sněhem, je obvykle jedinou možností zcouvat. Když řidič začne akcelerovat na jedničku, dojde k prokluzu kol. Výjimkou může být situace, kdy je opravdu hodně čerstvého sněhu a pneumatiky mají hrubý vzorek, který se do sněhu dokáže zakousnout. Často je ale zapotřebí opatrně couvat dolů a udělat další pokus. 

„Nevyplatí se otáčet,“ vysvětluje profesionál na dynamickou jízdu pan Menzl, „protože jak dojde k vytočení kol, auto se začne stavět proti kopci bokem, může opět dojít ke ztrátě přilnavosti, a řidič zůstane stát v nějaké nepřirozené poloze, v částečné otočce.“ Pokud auto zapadne ve sněhu, je možné zkusit techniku houpání. Rychle se přeřazuje ze zpátečky na jedničku, tím se auto rozhoupá. A pak, v ten správný okamžik, může řidič zkusit na vrcholu úvratě jednoho z pohybů přidat více plynu a auto ze sněžného zajetí vytáhnout.

Základem je plynulost, dostatek plynu a minimum brzd

Pneumatiky jsou důležitou kapitolou. U nás nejsou povolené gumy s hřeby, jakkoli toto vybavení na sněhu a ledu funguje skvěle. Alternativou v místech, kde to lze, mohou být sněhové řetězy. Nicméně řidič by je měl umět nasazovat a jezdit s nimi. Ideálně si toto vyzkoušet někdy v klidu na zasněženém parkovišti, na rovině. Ne ve stresu, v kopci, nedejbože v nervózním prostředí troubících řidičů ostatních aut.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Poslední poučkou je opatrně pracovat s volantem a brzdami. Prudké pohyby mohou vyvolat smyk. To samé ostré zabrzdění, které auto takzvaně utrhne a dojde ke smyku. Při určitém stupni ledovky pak už nejde auto řídit téměř vůbec, a do kopce definitivně ne. Není ostudou, pokud řidič odloží jízdu automobilem. Poručit větru a dešti už se pokoušeli v minulosti jiní a nikdy to nevyšlo. Sníh a led nelze automobilem od určité úrovně překonat.

Umíte vyjet do kluzkého kopce?

Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě ne vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Nejstarší revolver na světě je starý přes 400 let: byl trochu „zaostalý“, ale přesto velmi efektivní. Vlastnil ho důstojník za 30leté války
Události247.cz
Události247.cz
Dokonce i zboží v akcích je čím dál dražší. Slevy navíc nemohou starší lidé často vůbec využít
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Novým divem světa se staly duhové hory v Peru. Objevily se díky globálnímu oteplování
adbz.cz
adbz.cz
Čisté plechy bez zdlouhavého drhnutí: Stačí je posypat práškem do pečiva a postříkat citronovou šťávou