Proč mazaní taxikáři v zimních měsících vyndávají kabinový filtr? Doporučují to i ostatním motoristům

Vlhkost v automobilu prospívá plísním a bakteriím, což není dobré pro zdraví. Ucpaný navlhlý prachový filtr také vede k intenzivnějšímu zamlžování skel.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Běžnou součástí servisních plánů by měla být výměna kabinového filtru. Tedy pokud jezdíte na pravidelné prohlídky. Maximálně po dvou letech nebo po zhruba 50 tisících najetých kilometrech, ideálně jednou ročně, automobil potřebuje nový. Řada řidičů si ho nahrazuje sama. A dokonce někteří východoevropští taxikáři, ho během zimy ze svých starších vozů odstraňují. Důvod nepřekvapí, otázkou je, zda je to dobrý nápad.

Zamlžování skel

Na běžný provoz automobilu nemá filtr, kterému se jinak říká také pylový a prachový, nemá téměř žádný vliv. Jeho účelem je odstraňovat prach, pyl a další znečišťující látky, které mohou způsobovat alergické reakce a obecně vnášet do kabiny vozu znečištěný vzduch. Na jaře a v létě, když je větší sucho, filtry pracují intenzivněji a hodně se zanášejí. V zimě se pak mohou zdát zbytečné.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Navíc, když začne být už na podzim sychravo a v zimě pak velké vlhko, filtry ho začnou absorbovat. Zvlášť u starších vozů, s nimiž majitelé jezdí do servisu jen, když se vyskytne porucha, mají filtry pořádně uleželé. Vlhkost v autě prospívá plísním a bakteriím, což není dobré pro zdraví. Navíc kabina začne zapáchat. Ucpaný navlhlý filtr také vede k intenzivnějšímu zamlžování skel.

Nejde o drahý špás

Pokud řidiči chtějí z vozu dokonale vidět, nezbývá nic jiného, než pustit ventilátor a déle zahřívat motor, čímž se spotřebovává víc paliva. Finanční prostředky za palivo a filtr jsou tím hlavním důvodem, proč někteří řidiči taxíků filtr z vozu jednoduše odstraní. „Nechci utrácet peníze za nový filtr ani v zimě, a tak odstraním znečištěný kabinový vzduchový filtr z léta, aby se v autě vyčistil vzduch. Funguje to. Po zimě tam dám nový filtr,“ vysvětluje taxikář Jaroslav Knobl.

iZdroj fotografie: iStock

Automobiloví odborníci odstranění filtru během chladných a vlhkých měsíců nedoporučují a apelují na řidiče, aby ho pravidelně měnili. Cena není zvlášť vysoká, v Česku se dá pořídit v řádech stokorun. Existují dva typy, klasické a uhlíkové, které jsou o málo dražší.  V nových vozech, které jsou konstruované téměř do každého počasí, bývá vestavěné nezávislé topení, které se o předehřátí motoru nebo také interiéru postará samo, takže problém se zamlženými skly odpadá.

Zdroj: Taxikář Jaroslav Knobl

Diskuze Vstoupit do diskuze
58 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články