Co se stalo v Polsku při závěrečných zkouškách autoškoly, to rozhodně nemá obdoby. Pokud jste danou tragickou zprávu nezachytili, připomeneme vám ji. Ve městě Rybnik byly konány závěrečné zkoušky autoškoly. Ty probíhají trochu jinak než u nás, jelikož zde musí řidič také projet vytyčenou dráhu.

Právě zde došlo k tomu, že žadatelka o řidičské oprávnění nezvládla své auto a srazila zde zkušebního komisaře, který se věnoval jinému žákovi. Celá kauza vyvolala celou reakcí a vypadá to, že bude mít dohru. Důvodem je to, že žadatelka o řidičské oprávnění měla poměrně vysoký věk. Bylo jí 68 let. V tu chvíli se objevila řada reakcí, které byly spojeny s otázkou, zda by takto staří lidé ještě měli mít řidičák?

Rozdělená společnost

Kauza výrazně rozděluje polskou společnost. Je jasné, že všem je líto to, že musel 35 letý zkušební komisař zemřít. Dále ale oba tábory nemají nic společného. Jedni tvrdí, že věk okolo sedmdesátky už je na řízení velmi nebezpečný. Druzí naopak říkají, že je vše v pořádku a takový řidič je opatrnější než mladý. Většina diskutujících samozřejmě přidává také různé příklady z okolí, nebo z posledních dní.

Co říká na věk řidičů statistika?

Čísla mluví jasně. Polská policie přišla s čísly za rok 2018 které mluví takto: Řidiči starší 60 let způsobili zhruba 4 500 nehod a řidiči do 24 let způsobili 5 100 nehod. Policie ale upozorňuje, že se jedná o počet nehod, které je nutné navázat na celkový počet řidičů v dané populační skupině. U starších je na 10 000 osob zhruba 5 nehod, zatímco u mladších je na 10 000 osob zhruba 18 nehod. Podle čísel je jasné, kdo bourá více.




Opět ale dodejme, že to není tak jednoduché. Je třeba zohlednit, kolik držitelů řidičského průkazu skutečně jezdí. Zde statistiky ukazují, že ve věkové skupině 60+ je podstatně méně aktivních řidičů, než ve skupině do 24 let. Stejně tak čísla říkají, že lidé 60+ jezdí méně a na kratší trasy, zatímco mladí lidé cestují autem často a hodně. Tím se zvyšuje statistika v jejich neprospěch.

Mluví se o zdravotních zkouškách

Kvůli nehodě se také otevírá diskuse na téma zdravotních zkoušek, kterými by měli starší řidiči procházet. Například ve Finsku je to už ve 45 letech, v Portugalsku zase v 50 letech. Nutno ale dodat, že ani zdravotní zkoušky nemusí nic řešit. Příklady vidíme u nás, kdy řada nezpůsobilých dostane razítko jenom tak ze známosti.