Každé auto má falešný zvuk zavírání dveří, automobilky je schválně upravují pro lepší psychologický efekt - AutoŽivě

Každé auto má falešný zvuk zavírání dveří, automobilky je schválně upravují pro lepší psychologický efekt

Všimli jste si, že zvuk při zavírání dveří nového Mercedesu zní úplně stejně jako u modelů starých 15 let? No není to náhoda.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Kolikrát už jste slyšeli prohlášení, že „když otevřu dveře mého eska, zní to jak zavření trezoru“, nebo „když zavřu svoje Audi, zní to, jako bych se zavíral v pevnosti“. Nebo třeba „to auto k ničemu není, když zavřu dveře, tak se ozve něco kovového, chraň bůh, aby to bylo rozbitý.“ Na všechny obavy můžete ale zapomenout, protože během výroby bylo myšleno i na dosažení „správného“ zvuku při zavírání dveří.




Jedna z vozových iluzí pro naše uši

Pravda o tomto jevu je totiž naprosto jednoduchá: zvuk zavření dveří vašeho vozu je falešný a byl vytvořen v laboratoři, aby zanechal uživatele v dojmu kvality a klidu na duši. Nic víc. Podle několika průzkumů je za „dobrým zvukem“ jev zvaný psychoakustika, což je ve zkratce psychologický podobor zabývající se kognitivními a smyslovými reakcemi na zvuk. A mnoho výrobců ji používá k vytvoření lepší zákaznické zkušenosti.


iZdroj fotografie: Pixabay

Design zvuku při zavření dveří je tedy jednou z reakcí na to, co zákazník od vozu očekává. Tato věda se zabývá například správným nastavením hudby v nočních klubech, návrhem zvuku mobilních telefonů a jejich hlasitosti, nebo právě zvuků v automobilovém průmyslu. Dlouhé výzkumy a sledování totiž odhalilo souvislost mezi zvukem a dojmem kvality. A tím klíčovým zvukem není zvuk motoru vozu, ale právě zvuk zavíraných dveří. At už se jedná o přední, zadní, či dveře od kufru.

Detaily užívání s největším vlivem

Zvuk zavíraných dveří se dá vysledovat do doby před asi 10 lety. Například požadavky na větší bezpečnost znamenaly, že musel dát výrobce do dveří přídavné plechy, aby vyhověl předpisům, což zvuk zavření dveří výrazně ovlivnilo. Jenže právě to je jedním z prvních projevů, se kterým se zákazník u vozidla setká. A pokud zvuk správně rezonuje showroomem, podvědomě vytvoří v zákazníkovi dojem kvality, a tedy i odpovídající hodnoty vozu.


iZdroj fotografie: Pixabay

Výrobci si proto rychle uvědomili, že dosažení kvalitního zvuku u dveří je první příležitostí k tomu, aby zákazník cítil ve spojitosti s vozem kvalitu, provedení i bezpečnost, a tudíž přijal i jeho cenu. Pokud je zvuk tenký, nezapůsobí. Když je skoro neslyšitelný, vyvolá dojem lacinosti, nikoli kvality. Tou je hluboká frekvence těžkého a krátkého zvuku. Možná by se skoro dalo říct, že zákazník potřebuje slyšet, že „něco“ drží v ruce a otevřel „něco pořádného“.

Zdroj: Carsner

Diskuze Vstoupit do diskuze
82 lidí právě čte
Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
Populární americký symbol představuje jeden z prvních hoaxů. Vzorem amerického Strýčka Sama byl obchodník s masem
Události247.cz
SMS karantény? Je otázka, kdy zprávu otevřeme a jestli ji vůbec přečteme, říká advokát Bláha
VědaŽivě.cz
Jak se ptáci naučili létat? 3 vycvičení netopýři pomáhají vědcům zjistit, jak ptáci poprvé vzlétli
adbz.cz
Seznam nejdražších psích plemen pro rok 2022: Tibetského mastifa pořídíte i za 42 milionů korun