Kdy zapnout vnitřní oběh: Přiznejte se, že s tím máte problém a nevíte. Kdo základní funkci auta ignoruje, zaplatí vysoký poplatek

Jedno tlačítko a řidiči jsou absolutně mimo. Neví co s ním dělat, přitom jde víc než jen o maličkost, hrozí pokuta?

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Automobily jsou složitá a komplexní zařízení, která mají řadu funkcí. Samozřejmě že tou nejdůležitější a nejzásadnější je přeprava lidí a nákladu z místa na místo. Ale prvky výbavy nabízejí další možnosti. Řidiči velmi často ale o takových nadstandardních věcech neví. A neví, jak je používat. Právě vnitřní okruh je jednou z funkcí, která může být pro mnoho motoristů záhadou. I když je tato funkce součástí standardní výbavy téměř každého osobního automobilu, mnozí řidiči si nejsou jisti, kdy a jak ji používat.

Jedno tlačítko a přesto řidiči nechápu, co s ním mají dělat a kdy

Přitom je to tak jednoduché a hlavně důležité,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut, pan Pavlíček. Klimatizační, respektive ventilační systém vozidla má za úkol regulovat proudění vzduchu do interiéru vozu během jízdy. Jeho účelem je zajištění vhodné teploty a čistoty vzduchu uvnitř kabiny v závislosti na aktuálních povětrnostních podmínkách. Právě jedním z prvků tohoto systému je vnitřní oběh. Ten umožňuje uzavření oběhu vzduchu v kabině. Kdy zapnout vnitřní oběh?

iZdroj fotografie: Mike Robert / Creative Commons / CC-BY-SA

Je to poměrně snadné,“ říká odborník na servis. Vnitřní cirkulace ve voze se aktivuje pomocí tlačítka s piktogramem znázorňujícím automobil se zakřivenou šipkou uprostřed. „Funkce blokuje přívod vzduchu z okolí vozidla a umožňuje pouze oběh vzduchu uvnitř kabiny,“ vysvětluje expert Pavlíček. Podle servisního specialisty existuje několik situací, kdy je vhodné zapnout vnitřní oběh.

Jak dostat na jedno tankování do nádrže víc paliva? Trik byl vyzrazen, maximalizuje dojezd na 100 %

Tak například v případě pronikání nepříjemných pachů do kabiny auta. „Pokud začnou do kabiny pronikat nepříjemné pachy z okolí,“ definuje mechanik první možnost Pavlíček. Pak zapnutí vnitřního oběhu může zabránit jejich šíření uvnitř vozu. Dopravní zácpa je podle odborníka další z okamžiku, kdy je vhodné vnitřní okruh zapnout.  „Vnitřní oběh je užitečný zejména při stání v dopravní zácpě,“ radí pan Pavlíček. 

Zapomínat na vnitřní okruh je velkou chybou začátečníka

„Uzavřený oběh vzduchu může zabránit vstupu exhalací z ostatních vozidel,“ dodává. Dojde tak ke snížení rizika vdechnutí škodlivých látek. V zimních měsících může být vnitřní oběh užitečný při vytápění kabiny vozidla. Uzavřený oběh vzduchu umožňuje rychlejší ohřátí vzduchu v interiéru a udržení stabilní teploty. Při zapnuté klimatizace neproniká do kabiny vnější vlhký vzduch. Suchý vzduch z klimatizace pomocí uzavřené cirkulace rychle vyřeší odmlžení oken. I v teplém počasí, na jaře a v létě, je vnitřní okruh užitečný pro efektivní vychlazení kabiny.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Blokováním přívodu vzduchu, teplého, zvenčí, lze rychleji snížit teplotu uvnitř vozu. Závěr je pak jednoduchý. Je to jedna nenápadná funkce. Ovládaná jedním tlačítkem. Ovšem se zásadním dopadem na řidiče i posádku. Má řadu výhod pro pohodlí a bezpečnost cestujících. Správné využívání této funkce může přispět k čistšímu a příjemnějšímu prostředí uvnitř kabiny vozidla. Při kombinaci s klimatizováním zabrání únavě a předejde v extrémním případě třeba i fatální dopravní nehodě a pokutám.

Používáte vnitřní okruh?

Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články