Kdo má jeden určitý typ automobilu, má smůlu a musí jezdit na STK častěji. Bavit se v automobilu začíná být dražší a dražší.
Být motoristou je stále těžší a těžší. A bude to stále těží a těží, a to nechci nijak malovat čerta na zeď. Pokud dřív stačilo projít autoškolou, získat řidičák, koupit auto, platit palivo a jednou za čas dojet na STK, dnes je to jinak. Povinností je víc a víc. A jak podrobně analyzujeme v redakci AutoŽivě, poplatků je víc a víc. Stejně jako omezení, která komplikují život motoristům a nutí je buď do elektromobilů, nebo sdílených aut.
Život motoristy je složitější a složitější, stojí víc peněz
Zábava spojená s auty je de facto zapovězena. Ať už se jedná o sportovní auta, jízdu na závodním okruhu nebo cestování s obytňáky. Právě těch se týká novinka spojená s TÜV, tedy německou STK. V Německu se opět mění pravidla, která se dotýkají každého, kdo usedá za volant s ambicí jezdit víc než jen nutně z místa A do místa B. Nejde o žádnou drobnost, která by prošla bez povšimnutí, ale o novou povinnost, která se týká technických kontrol vozidel, tedy TÜV. Od 19. června vstoupila v platnost nová povinnost, která má za cíl zvýšit bezpečnost na silnicích a zároveň „reagovat na technologický pokrok“, který se v posledních letech v automobilovém průmyslu odehrál.
Řada tamních řidičů musí absolvovat více kontrol na TÜV, tedy STK. Kromě obecné prohlídky je nyní vyžadována i další kontrola. Tu musí podstoupit majitelé obytných vozidel, jako jsou obytňáky a karavany. Nejde jen o to. Asi už jste o tom slyšeli, Evropská komise plánuje zavést každoroční generální prohlídku pro automobily a lehká užitková vozidla starší deseti let. Německý ADAC tento nápad kritizuje a výslovně považuje za nepřiměřený. Teď ale k tomu všemu, 19. června 2025, skončilo dvanáctiměsíční přechodné období a vstoupilo v platnost nové nařízení. To stanoví, že všechna rekreační vozidla, například obytná auta, s trvale instalovanými plynovými systémy musí nyní předložit platný test v souladu s technickou normou DVGW G 607.
Plynová lahev v autě je užitečná, ale také velmi nebezpečná
Norma DVGW G 607 je německá technická norma, která definuje požadavky na instalace a provoz plynových zařízení v rekreačních vozidlech a lodích. Zajišťuje bezpečnost a spolehlivost těchto zařízení a je důležitá pro zajištění bezpečnosti při používání plynových spotřebičů v těchto vozidlech a lodích. Jestli ji chápu správně, tak řeší třeba to, že je plynový spotřebič dovoleno používat jen za účelem ohřevu pitné vody. A že provozování spotřebiče za jízdy musí být zabezpečeno takovými technickými opatřeními, aby v případě dopravní nehody nemohlo dojít k nekontrolovanému úniku plynu. Jak často je tedy povinné vyrazit na stanici kontroly?
Nová revize plynu je vyžadována každé dva roky. A jak jinak, smí ji provádět pouze certifikovaní odborníci. Podle asociace TÜV se to týká nejen zkušebních center TÜV, ale také specializovaných dílen a mobilních zkušebních služeb. Během kontroly se prověřuje těsnost a správná funkčnost celého plynového systému. Majitelé vozidel proto musí být připraveni na kontrolu všech součástí, od plynového potrubí a připojení až po větrací otvory, pojistné ventily a držák plynové lahve. Chápu, jde o bezpečnost.
Nicméně je to další povinnost, spojená s dalšími poplatky. Důvodem povinné kontroly plynu je údajně „vysoké bezpečnostní riziko“. To podle expertů z TÜV představují staré, poškozené nebo nesprávně udržované plynové systémy. Stlačený plyn v lahvích v obytných vozech je sice praktický, ale vadné systémy jsou podle expertů velmi nebezpečné. S tím se nedá než souhlasit. Platí tedy povinnost pravidelné kontroly, a kdo překročí lhůtu, dopouští se správního deliktu. Může dostat k zaplacení správní poplatek v přepočtu 370 Kč až 1 500 Kč a pokutu od 2 200 Kč do 2 600 Kč. Nejde ale o pokutu, jde hlavně o bezpečnost.