Klasické materiály nahrazuje plast. Díky tomu mohou být auta levnější

                   

Plastové materiály jsou všude kolem nás. Auta nevyjímaje. Většinou je ale známe především z interiérů. Vývoj však jde neustále kupředu a začínají se objevovat první experimenty s tím, že by se mohl plast využívat třeba přímo v motoru, kde by nahradil dosud klasicky a běžně používané kovy.

Plastová vačková hřídel

Máme na mysli projekt Fraunhoferova institutu, kde se tým odborníků rozhodl inovovat vačkovou hřídel. A místo kovu k tomu použil plast. Vznikla tak klasická a důležitá součástka, která je vyrobena z plastu namísto kovu. Německý tým v souvislosti a tím uvádí, že díky tomu lze snížit samotné náklady na výrobu, stejně jako nelze zapomínat na další výrazné pozitivum, kterým je i celkové snížení hmotnosti.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Unikátní pevný plast

Je jasné, že konkrétně tato součást motoru nemůže být vyrobena jenom tak z obyčejného plastu. Tato možná budoucí varianta je vyrobena z termosetového polymeru, který je dále vyztužen řadou vláken. Díky tomu vznikl materiál s vysokou tvrdostí a pevností. Pro jistotu je ještě vyztužený několika hliníkovými vlákny. Díky tomu vydrží pravidelné namáhání, zvládne vyšší teploty a taktéž by neměl být problém ani s životností. Plastová vačková hřídel by však měla nabídnout také výraznou chemickou odolnost.

Více než 600 hodin testování

Zatím má za sebou tato plastová součástka, která vznikla i za přispění firem jako MAHLE Group, Daimler, nebo SBHPP zhruba 600 hodin testování. Tyto první testy potvrdily, že možnost použití plastové hřídele ve spalovacích motorech je více než reálná. Jak pokud jde o jistotu funkčnosti a spolehlivosti, tak samozřejmě i pokud jde o životnost a odolnost.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Plast jako budoucnost?

V souvislosti s využitím plastů v motorech se hovoří i o tom, že díky podstatně nižší váze by se mohla snížit i spotřeba a tedy i škodlivost automobilů. To na jedné straně vítají ekologové, ale na druhou stranu nelze opomenout případnou náročnost výroby plastových dílů, a hlavně to, jak to bude s recyklací. To může být do budoucna celkem důležitou otázkou.

Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články