Za klepání motoru stojí možná špatná kliková hřídel, jak ji opravit?

                   

Klepání  motoru není nikdy dobrým znamením, může být předzvěstí vážného poškození. Pokud se z hnacího agregátu ozývá klepavý kovový zvuk, bude možná potřeba vyměnit hned několik součástek, ne-li samotný motor. Klepání obvykle značí poruchu klikového hřídele, ojnice nebo pístů; ignorováním příznaků se situace zhoršuje a může dojít k poškození i původně nezávadných součástek. Problém proto řešte co možná nejdříve.

Pokud začnete pozorovat klepání motoru (ať už při startování nebo v průběhu jízdy, nejčastěji je pozorovatelné při volnoběhu), můžete ho zkusit vyřešit bez cizí pomoci. V následujícím článku vám ukážeme, jak na to – pokud ovšem nic z toho nepomůže, bude návštěva autoservisu nezbytná.

Čím je klepání způsobeno?

Problém klepání motoru je často spojen s klikovým hřídelem, obvykle ho přitom mívá na svědomí ojnice.

Ta zjednodušeně řečeno spojuje písty s klikovým hřídelem, přičemž je místo napojení ojnice na klikový hřídel opatřeno kluznými ložisky. K problému dojde, pokud je některé z ložisek poškozeno nebo nedostatečně mazáno. V tu chvíli se dostávají ojnice nebo ložiska při práci motoru do kontaktu s klikovou hřídelí a ozve se kovový zvuk, podobný bouchání kladivem do ocelové tyče. Hluk může měnit intenzitu v závislosti na otáčkách motoru a jeho teplotě, obvykle je nejnižší při studeném motoru nebo při nízkých otáčkách.

Důvody, jak mohlo dojít k poškození ložisek:

  • Nedostatečná viskozita oleje
  • Nedostatečné mazání povrchu ložiska
  • Nízký tlak oleje
  • Vysoká teplota oleje
  • Vysoký kompresní poměr
  • Velmi vysoké otáčky motoru

Jak na první pomoc v případě, že se klepání motoru objeví?

Pokud jsou problémy v začátcích a jen mírné, mohou pomoct následující opatření. Jestli je problém dlouhodobý a klepání je hodně intenzivní nebo se dokonce zhoršuje, bude potřeba řešit opravu v autoservisu.

První pomoc v případě, že je vadná kliková hřídel

Automobil postavte tak, abyste se pohodlně dostali k motoru, ideální je využít rampu nebo montážní jámu.

Pod víčko oleje postavte záchytnou vanu a starý olej do ní vypustťe. Víčko oleje očistěte a vraťte zpět.

Vyměňte olejový filtr (uvolněte jej klíčem a vytáhněte, pak nasaďte nový a opět utáhněte klíčem). Před nasazením nového je dobré jej napustit čistým olejem, aby motor po nastartování neběžel nasucho, než se filtr nasákne.

Vypuštěný olej nahraďte novým – řiďte se množstvím oleje udaným výrobcem vozidla – informaci najdete v technické dokumentaci. Zkontrolujte kluzná ložiska na klikovém hřídeli, a jsou-li poškozená, vyměňte je za nová – v případě, že jsou jenom uvolněná, utáhněte je. Pomocí čističe vyčistěte vstřiky motoru, případně také karburátor (pokud ho vaše vozidlo má). Je čas na zkušební jízdu. Pokud se klepání v motoru ozývá stále, je nutné nechat závadu diagnostikovat a opravit v servisu; v opačném případě jste možná ušetřili značnou částku.

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články