Za klepání motoru stojí možná špatná kliková hřídel, jak ji opravit?

                   

Klepání  motoru není nikdy dobrým znamením, může být předzvěstí vážného poškození. Pokud se z hnacího agregátu ozývá klepavý kovový zvuk, bude možná potřeba vyměnit hned několik součástek, ne-li samotný motor. Klepání obvykle značí poruchu klikového hřídele, ojnice nebo pístů; ignorováním příznaků se situace zhoršuje a může dojít k poškození i původně nezávadných součástek. Problém proto řešte co možná nejdříve.

Pokud začnete pozorovat klepání motoru (ať už při startování nebo v průběhu jízdy, nejčastěji je pozorovatelné při volnoběhu), můžete ho zkusit vyřešit bez cizí pomoci. V následujícím článku vám ukážeme, jak na to – pokud ovšem nic z toho nepomůže, bude návštěva autoservisu nezbytná.

Čím je klepání způsobeno?

Problém klepání motoru je často spojen s klikovým hřídelem, obvykle ho přitom mívá na svědomí ojnice.

Ta zjednodušeně řečeno spojuje písty s klikovým hřídelem, přičemž je místo napojení ojnice na klikový hřídel opatřeno kluznými ložisky. K problému dojde, pokud je některé z ložisek poškozeno nebo nedostatečně mazáno. V tu chvíli se dostávají ojnice nebo ložiska při práci motoru do kontaktu s klikovou hřídelí a ozve se kovový zvuk, podobný bouchání kladivem do ocelové tyče. Hluk může měnit intenzitu v závislosti na otáčkách motoru a jeho teplotě, obvykle je nejnižší při studeném motoru nebo při nízkých otáčkách.

Důvody, jak mohlo dojít k poškození ložisek:

  • Nedostatečná viskozita oleje
  • Nedostatečné mazání povrchu ložiska
  • Nízký tlak oleje
  • Vysoká teplota oleje
  • Vysoký kompresní poměr
  • Velmi vysoké otáčky motoru

Jak na první pomoc v případě, že se klepání motoru objeví?

Pokud jsou problémy v začátcích a jen mírné, mohou pomoct následující opatření. Jestli je problém dlouhodobý a klepání je hodně intenzivní nebo se dokonce zhoršuje, bude potřeba řešit opravu v autoservisu.

První pomoc v případě, že je vadná kliková hřídel

Automobil postavte tak, abyste se pohodlně dostali k motoru, ideální je využít rampu nebo montážní jámu.

Pod víčko oleje postavte záchytnou vanu a starý olej do ní vypustťe. Víčko oleje očistěte a vraťte zpět.

Vyměňte olejový filtr (uvolněte jej klíčem a vytáhněte, pak nasaďte nový a opět utáhněte klíčem). Před nasazením nového je dobré jej napustit čistým olejem, aby motor po nastartování neběžel nasucho, než se filtr nasákne.

Vypuštěný olej nahraďte novým – řiďte se množstvím oleje udaným výrobcem vozidla – informaci najdete v technické dokumentaci. Zkontrolujte kluzná ložiska na klikovém hřídeli, a jsou-li poškozená, vyměňte je za nová – v případě, že jsou jenom uvolněná, utáhněte je. Pomocí čističe vyčistěte vstřiky motoru, případně také karburátor (pokud ho vaše vozidlo má). Je čas na zkušební jízdu. Pokud se klepání v motoru ozývá stále, je nutné nechat závadu diagnostikovat a opravit v servisu; v opačném případě jste možná ušetřili značnou částku.

Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Ruští piloti mají nad ukrajinskými bezkonkurenční výhodu: vidí je totiž mnohem dříve a pálit mohou z dálky až 400 km, bránit se jim nemohou
Události247.cz
Události247.cz
Nejistý osud Ruska: Pád Putina bude možná horší, než konec Stalina. Na místo šéfa Kremlu může nastoupit někdo daleko krutější
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Z obyčejného dronu může být po chvilce nebezpečná protitanková zbraň. Stačí jen standardní hlavice z RPG-7 a trocha izolepy
adbz.cz
adbz.cz
Loupání česneku už nebude noční můrou. Za pár sekund se dá úplně bez pomůcek oloupat celá palice