Pokuta za klimatizaci? Zní to absurdně, ale v českých zákonech to opravdu je. A chybuje tisíce řidičů denně

Kdo si zapne klimatizaci na místě a s autem nikam nejede, vystavuje se riziku pokuty. Pozor na to, u nás i na dovolené.

i Zdroj fotografie: RNDr. Tomáš Labloň pro AutoŽivě
                   

Pamatuji si, když jsem vlastnil svého prvního bavoráka. Stará trojka, kupé s benzínovým atmosférickým motorem. Místo výfuku roura jak od teplovodu. Dal jsem ji tam jako tuning. Sousedi mě nenáviděli. Nikdy jsem ale neschytal žádný postih, žádnou pokutu. Dneska by už byla asi situace jiná. Hluk je veřejný nepřítel číslo dvě, hned po emisích. A hlučet může auto nejenom výfukem. Teď odbočím, ale záhy bude zřejmé, že to zase taková odbočka nebyla. Klimatizace v autě je pro většinu z nás v letních měsících naprostou samozřejmostí.

Klima na plné pecky, když je horko, je pro řidiče samozřejmostí

Samozřejmostí, bez které si cestování v rozpáleném voze už ani neumíme představit. Stačí pár minut na slunci a interiér auta se promění v saunu, kde se teplota šplhá klidně ke čtyřiceti stupňům. V tu chvíli je klimatizace doslova záchranou, která dokáže během několika minut ochladit vzduch na snesitelnou úroveň a udělat z jízdy opět příjemný zážitek. Jenže málokdo si uvědomuje, že i taková zdánlivě neškodná věc, jako je zapnutá klimatizace, může být v některých situacích problémem, který vás může přijít na pořádně vysokou pokutu.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

A co je na tom nejzajímavější? Většina řidičů o tom vůbec neví, protože se o tom v autoškolách prakticky nemluví a v běžném provozu na to narazíte jen zřídka. Přitom zákon je v tomto ohledu poměrně jasný a nekompromisní. Pokud necháte běžet motor jen proto, abyste si v autě ochladili vzduch klimatizací, a přitom nikam nejedete, můžete se dostat do průšvihu. Zákon totiž zakazuje zbytečný volnoběh motoru, což je přesně ta situace, kdy stojíte na místě, motor běží a vy si užíváte chladného vzduchu z klimatizace.

V zahraničí je chlazení/zahřívání auta na volnoběh trestané

To je realita zejména zahraničních lokalit, třeba v Rakousku jsou na tohle hodně citliví. A do Rakouska se na dovolenou jezdí. Mimochodem to platí i pro zahřívání auta v zimě. Četl jsem, že v některých zemích, například ve Francii, je zákaz používání klimatizace v zaparkovaném autě dokonce součástí širšího balíčku opatření na ochranu ovzduší. Ten prý zahrnuje i zákaz kouření v autě za přítomnosti dětí nebo povinnost používat ekologické filtry. V Itálii je zase běžné, že policie kontroluje parkoviště u nákupních center, a pokud zjistí, že někdo nechává běžet motor kvůli klimatizaci, neváhá udělit pokutu na místě.

iZdroj fotografie: Koláž Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz / Depositphotos

V Německu jsou zase časté kontroly u škol a nemocnic, kde je podobné chování považováno za zvlášť závažné. Kdo má nějakou zkušenost ze zahraničí, budu moc rád za vyjádření v komentářích pod článkem. Jedna věc je tedy nechat auto běžet na volnoběh. Jsou země, kde i tohle je trestné a trestané. A pak nechat auto běžet na volnoběh s výfukem, který je hlučný. Tady může člověk narazit i u nás. Proč? No protože Policie České republiky sama podle svých slov vykonává v rámci přímého dohledu na bezpečnost a plynulost silničního provozu i činnost zaměřenou na kontrolu technického stavu vozidel.

Co říká zákon o běžícím motoru a hlučném výfuku

Je v Česku zakázáno nechat běžet motor na místě?
Ano.
Podle § 5 odst. 1 písm. f) zákona č. 361/2000 Sb. nesmí řidič zbytečně nechat běžet motor, pokud to není nezbytné pro provoz vozidla.
Dále zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, v § 16 zakazuje volnoběh motoru stojícího vozidla bez technického důvodu.

Hrozí za to pokuta?
Ano, ale v praxi velmi zřídka:
– V blokovém řízení až 2 500 Kč (typicky 500–1 000 Kč).
– Ve správním řízení až 20 000 Kč.
– Městská policie může pokutovat zejména v obytných zónách nebo u škol (např. Praha, Brno, Plzeň).

Co když běží motor kvůli klimatizaci?
Ani to zákon neomlouvá. Pokud vozidlo stojí a motor běží pouze kvůli ochlazení interiéru, jde o přestupek. Zákon posuzuje stav, nikoliv důvod.

A co hlučný výfuk nebo tuning?
Policie může:
– Zadržet osvědčení o registraci (technický průkaz), pokud zjistí chybějící nebo upravené tlumení hluku.
– Poslat vozidlo na technickou kontrolu při podezření na nehomologovaný výfuk.
– Neprovádí přímé měření hlučnosti, ale využívá poslech a vizuální kontrolu.

Jak je to v zahraničí?
Postihy jsou výrazně přísnější:
– Rakousko: pokuty až 5 000 eur, časté kontroly parkovišť.
– Francie: zákaz volnoběhu součástí zákonů na ochranu ovzduší.
– Itálie: pokuty za běžící motor při stání s klimatizací běžné.
– Německo: důsledné kontroly u škol, nemocnic a v obytných zónách.

Shrnutí
Volnoběh motoru bez důvodu je v Česku zákonem zakázán, ale v praxi se postihuje minimálně. Riziko postihu výrazně roste v případě stížností, hlučného výfuku nebo úprav výfukového systému. V zahraničí je postih častý a výrazně přísnější.

Policie hlučné auto zastaví, nemá ale jak hlučnost změřit

Výstupem může být mimo udělení pokuty řidiči i zkrácení nebo odejmutí technické způsobilosti vozidla. O co jde? No o to, že jsou ze strany Policie České republiky prováděny kontroly výfukového potrubí z pohledu správnosti a funkčnosti systému tlumení hluku společně se správnými homologačními značkami. Jistě, je to tak trochu na hraně, protože porovnat číslo homologace, pokud vůbec je, policista zvládne. Ale odhadnout či dokonce změřit hlučnost homologovaného výfuku? Tady už bych si tak jistý v kramflecích nebyl. Vysvětlíme si.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Nicméně může se stát, že policisté odhalí případ, kdy jsou části systému tlumení hluku uvolněny, poškozeny, nesprávně osazeny, chybí nebo jsou zjevně upraveny. A to tak, že by to mohlo mít nežádoucí vliv na hlučnost. Pak je takovéto protiprávní jednání řešeno jednak v rovině odpovědnosti za přestupek, jednak z pohledu technické silniční kontroly.

Hlavní odpovědnost z pohledu kontroly technického stavu je však na stanicích technické kontroly. Policie České republiky v této souvislosti nedisponuje žádným přístrojem na takové měření a pouze na základě poslechu není možné zahájit úkony pro přestupkové či jiné řízení. Jinak řečeno, pokud se policistovi auto nelíbí, pošle ho na STK. Tak pozor, hlučnost se neodpouští.

Používáte klimatizaci?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články