Klimatizaci se svým magickým tlačítkem tento měsíc musí použít každý řidič. Kdo to neudělá, riskuje pokutu

Zamlžená okna v autě jsou nepříjemná záležitost, která ale má poměrně rychlé řešení. Právě klimatizace vám s tímto každodenním problémem dokáže pomoci.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Mlžící se okna v autě jsou problém, se kterým se tisíce českých řidičů setkávají na každodenní bázi. A právě jarní měsíce jsou pro zamlžení oken typické. Přes den je sice hezky a teplo, ale noci jsou stále chladné a rána leckdy „nabízejí“ teploty blízko nule. Přitom faktorů, které zamlžení oken ve vozech způsobují, je celá řada. Pokud se vám je podaří eliminovat, nebudete muset s neprůhlednými okny až tolik bojovat. Ovšem ani tak se problému nezbavíte definitivně.

Ale existuje způsob, jak se ráno před cestou do práce s otravnou vlhkostí na oknech rychle poprat. Hlavní roli v tomto případě hraje nečekaně klimatizace. Ano, právě tlačítko s označením AC, které si pochvalujete naopak v letních vedrech, když potřebujete interiér svého automobilu vychladit a zpříjemnit si tím cestování.

Klimatizace v autě od roku 1939

Klimatizaci vynalezl již počátkem minulého století inženýr Willis Carrier. Právě tento Američan instaloval v roce 1902 první klimatizační systém do jedné z newyorský tiskáren, kterou trápilo pomalé usychání barev a mačkání papíru z důvodu vysokých teplot a vlhkosti vzduchu. Klimatizace inženýra Carriera jim problémy dokázala vyřešit. Pracovala na jednoduchém principu, kdy byl vzduch proháněn kolem trubek se studenou vodou. Tím pádem se na těchto trubkách srážela vodní pára, jež následně ochlazovala okolní vzduch.

iZdroj fotografie: Depositphotos

První klimatizace do aut ovšem přišly na trh mnohem později, a to až v roce 1939. První vozy, které jimi byly sériově vybavené, byly značky Packard. Ale protože se jejich prodej s danou klimatizací automobilce příliš nedařil, byla z vozů klimatizace stažena. Skutečný boom se s klimatizacemi podařil až vozům Chrysler. Konkrétně model Imperial byl tím pionýrem, jenž se postaral o masivní zájem zákazníků. Ale až od roku 1953.

U nás až od Felicie o 41 let později

Na české scéně se tuzemský vůz mohl pyšnit klimatizací až v roce 1962. Jednalo se o ikonickou Tatru 603, která je historicky nejčastěji spojována s prominentními vládními úředníky dané doby. Ovšem 603 s klimatizací nebyla vůbec běžným vozem. Byl to speciál vyrobený pro Fidela Castra. Hromadně se klimatizace v rámci české výroby dostala až do Škody Felicie, a to od roku 1994. Ukrutně dlouhá doba od Chryslerů z roku 1953, že? Více než 40 let, což přesně dokresluje vývoj automobilů v komunistické éře.

Kde se pořád bere to zatracené mlžení!

Ale pojďme již k praktičnosti AC (z anglického air conditioning) ve smyslu odmlžování oken. Ovšem ještě před tím je třeba pochopit, co se v našich autech v zimě děje a čím je zamlžování způsobeno. Na vině je vlhkost uvnitř auta. Vychází z mokrých koberečků, dek, které máme ve voze pod psem, ale také úplných drobností, od nichž byste to nečekali.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Typicky jsou to pohozené vlhčené ubrousky v odkládacích plochách, posmrkané kapesníky, nedopité kelímky s kávou a plechovky od limonády, ve kterých zůstala trocha tekutiny na dně. No a pak samozřejmě i mokro a sníh, jež si přineseme do auta na botách, bundách a kalhotách. Všechny tyto záležitosti mají mlžení oken spolehlivě na svědomí.       

Ale vlhkost se může do vozu dostat samozřejmě i z venku. O to se ideálně postarají různé netěsnosti kolem dveří, například v podobě vypraskaných či natržených těsnění kolem oken jako takových, ale i v oblasti dveří, případně střešních oken. Tím spíše je dobré mít tyto oblasti pod kontrolou a případná vadná těsnění raději vyměnit za nová.  

Ale jinak se může voda dostat do kabiny aut i z motorového prostoru. Často se tam zadržuje v zanesených odtokových kanálcích. Ty je třeba čas od času čistit, protože se zacpávají listím a jinými nečistotami. A právě v nich se vlhkost báječně drží a následně pak uvolňuje směrem k interiéru.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pořádně odmlžit, nebo nevyjet

Zdrojů vlhkosti v kabině je opravdu dlouhá řada. No a kvůli nim se pak každé ráno rozčilujeme, když musíme trávit před odjezdem do práce nebo za našimi koníčky čas tím, abychom okna našich aut zprůhlednili. A to pořádně. Protože řízení auta, ze kterého vidíme jen malými průzory utřenými hadříkem či papírovým kapesníkem, rozhodně není bezpečné. A také vás před ním důrazně varujeme. Chvilka času, než se nám okna podaří odmlžit, za bezpečnou jízdu, jíž neohrožujeme sami sebe ani ostatní, přece stojí.    

Kdo vyjede se zamlženým oknem, riskuje pokutu. Řidiči mají řadu svých osvědčených receptů na odmlžení oken. Otvírají okna vozu dokořán, mávají uvnitř auta bundou nebo dekou, hrají si s různými teplotami foukání vzduchu na okna atd. A přitom nadávají, láteří a lamentují, jak jsou pro ně zamlžená okna obtěžující. Ovšem zvláště v zimních a obecně chladných měsících větrání většinou nepomůže.

Klimatizace v hlavní roli proti odmlžení

Daleko efektivnější řešení je zapnout klimatizaci a větrací výduchy nasměrovat na okna. Za pár minut zamlžení z oken zmizí. Samozřejmě pokud je vůz vybavený vyhříváním oken, pak se vyplatí je zapnout. I vyhřívání s odmlžením pomůže. Ovšem suchý vzduch z klimatizace udělá v daný moment největší kus práce. Ale ani to není definitivní.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jak už jsem zmínil, vlhkost je způsobena konkrétními příčinami uvnitř vozu, které je potřeba eliminovat. Takže látkové koberečky na zimu měňte za gumové, a navíc odstraňte všechny ostatní zdroje vlhkosti ze svého vozu.

Servis klimatizace je zásadní

A na co ještě nesmíte zapomínat, tak to je péče o samotnou klimatizaci. Ta totiž nefunguje v autech na věky bez údržby. Je potřeba ji čas od času nechat vyčistit, ideálně vydezinfikovat, a navíc nechat doplnit chladicí médium. A nezapomínejte ani na výměnu jejího filtru. Právě tento znečištěný filtr dokáže zadržovat vlhkost, která dokáže notně přispět k mlžení vašich oken.

Jak se vypořádáváte se zamlženými okny v autě vy?

Zdroj: ProCar
Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články