Technik na STK je sice také jen člověk, ale usmlouvat se nenechá. Problém může nastat ještě dřív, než auto vjede do stanice.
Na technické kontrole se člověk často cítí jako u maturity nebo na zkoušce k řidičáku. Prostě tam, kde se neodpouští ani ta nejmenší chyba. Každý, kdo už někdy stál frontu před branou STK, ví, že tady nejde jen o to, jestli svítí všechny žárovky a jestli brzdí brzdy. Pokazit si to může řidič ještě dřív, než auto vjede do dílny. Právě na příjmu STK se ukazuje, že někdy stačí jediná věta, aby byl člověk venku rychleji, než stihl zaparkovat.
STK není jen formalita, auto musí být skutečně v dobrém stavu
Je to až neuvěřitelné, ale opravdu existuje fráze, která dokáže technika na STK doslova vytočit do běla a znamená okamžitý konec. A není to žádná urážka, žádné sprosté slovo, ale prosté přiznání. „Mám na autě jiná kola, ale jsou v pohodě, nikde nedrhnou.“ A je to. Možná to zní nevinně, možná si někdo řekne, že je to přece upřímnost, která by se měla cenit. Jenže realita je úplně jiná. Jakmile tuto větu technik uslyší, většinou už se na auto ani nepodívá a člověk letí ven jak namydlený blesk. Proč tomu tak je?
Dobře, teď trochu přeháním, dokud nezačne proces kontroly, tak technik řidiče s autem nevyhodí. Ale ten seriózní třeba upozorní, že auto neprojde. Tedy pokud nemá kola zapsaná v technickém průkazu. Když se řekne disky kol, většina řidičů si představí hlavně design, styl a možnost, jak svému autu dodat osobitý vzhled. Jenže málokdo si uvědomuje, že výběr disků není jen otázkou vkusu, ale také legislativy a bezpečnosti. Každý automobil má v technickém průkazu přesně zapsané, jaké rozměry disků na něj smí být namontovány.
V technickém průkazu je uvedeno, jaké ráfky mohou být
To znamená, že v dokladech najdete údaje jako průměr disku (například 15″, 16″, 17″), šířku (například 6J, 7J), rozteč šroubů (například 5×112), zális (ET). Pokud tedy v technickém průkazu máte například údaj 6,5Jx16 ET45, znamená to, že na auto smíte legálně namontovat pouze disky s těmito parametry. Žádné další, žadné jiné. Pokud si je tam dáte a vejdou se, je to váš problém. Problém nastává hned na několika frontách. První komplikace vás může potkat právě na STK, kde je technik povinen zkontrolovat, zda rozměry disků odpovídají zápisu v technickém průkazu. Pokud zjistí nesoulad, může vás bez milosti vyhodit a zapsat do protokolu vážnou závadu.
Může, a také to udělá. Dostanete šanci disky vyměnit a přijít znovu. Je tedy nesmysl, pokud řidič má správné disky, na těchto na STK nepřijet. A tvrdit, že je má doma. Tohle nikdo na STK nebude akceptovat. Takovou výmluvu. Teď odbočím od STK. Ještě horší je situace v případě dopravní nehody. Pokud se stane nehoda a pojišťovna zjistí, že na autě byly neschválené disky, může krátit pojistné plnění, nebo dokonce odmítnout plnění úplně, pokud prokáže, že použití neschválených disků mělo vliv na vznik nebo rozsah škody.
Problém není jen na STK, ale i u policie a/nebo při nehodě
V extrémním případě může být řidič obviněn z ohrožení provozu na pozemních komunikacích, pokud by se prokázalo, že neschválené disky ovlivnily jízdní vlastnosti vozu a přispěly k nehodě. Policie při běžné silniční kontrole sice rozměry disků většinou neřeší, pokud nejsou zjevně mimo normu, ale při nehodě nebo na STK už se s tím setkáte naplno. Pokud tedy chcete na auto namontovat jiné disky, než které jsou zapsané v technickém průkazu, musíte postupovat podle zákona. Co tedy dělat?
První možností je zjistit, zda výrobce vozu pro model homologoval i jiné rozměry disků. Pokud tomu tak je, můžete požádat výrobce nebo jeho zastoupení o vystavení typového listu, kde bude uvedeno, že daný rozměr je pro váš vůz schválený. S tímto dokumentem pak zajdete na registr vozidel, kde vám nový rozměr zapíší do technického průkazu. Zpět na STK. Jedna věc jsou disky, druhá pneumatiky.
Alternativní disky lze zapsat, pokud mají homologaci
Pokud jde o pneumatiky, platí v zásadě totéž. V technickém průkazu najdete přesně zapsané rozměry pneumatik, které na auto smíte namontovat. Typicky tam najdete údaje jako šířka (například 205), profil (například 55), průměr (například R16), index nosnosti (například 91) a rychlostní index (například V). Výrobce přitom stanovuje, jaké kombinace jsou pro daný model schválené.
Jestliže tedy v technickém průkazu máte například 205/55 R16, nesmíte jezdit na jiných pneumatikách, například 225/45 R17. Ne pokud tam tento rozměr není uveden. A rozhodně nemá smysl jezdit s takovou výbavou na STK. Zejména pokud má člověk doma správné disky a pneumatiky. Nejde o to, že to nesmíte říct, že máte jiná kola, to už je pozdě. Vy je na autě prostě na STK nesmíte vůbec mít.