Moderní vozidla s elektrickým pohonem se i na českých silnicích objevují stále častěji a jejich dojezd se každým rokem blíží vozům poháněným spalovacím motorem. Stále jim ale v tomto směru nemohou konkurovat. Dokonce i nový model Tesla Model 3 s největší nabízenou baterií je schopen ujet na jedno nabití maximálně asi 500 kilometrů. Jednoduchý benzínový Volkswagen Golf může toto číslo velmi snadno překonat. Dieselové motory jsou nyní v nelibosti (díky, VW!), ale dojezd aut s nafťáky je ještě působivější a tady je živý důkaz. Pro znalce Motorů TDI to asi není žádné překvapení, ale Britové od CarThtottle jsou doslova šokováni.

Vzpomínáte si na starou, naftovou Škodu Octavia první generace s 695 000 km na tachometru? Psali jsme tu o ní celkem nedávno. Pánové od CarThtottle ji stále mají, stále jezdí a teď se rozhodli pro šílený kousek – na jednu 60litrovou nádrž ujet 800 mil (1 287 km). To je vzdálenost mezi Londýnem a Nurbrugringem a zpět. To zní jako opravdová honba za nízkou spotřebou, že?

Všichni samozřejmě víme, že ani tak dlouhá vzdálenost by pro starý liftback z Mladé Boleslavi neměla představovat vážný problém. Po 24 hodinách cesty se vozidlo bezpečně přepravilo z hlavního města Velké Británie přes Belgii a Francii na legendární německý okruh. A nezapomeňte na to, že si na trati „Oktávka“ také střihla jedno zkušební kolečko.

Nakonec palubní počítač ukázal, že se Škodovka vrátila s průměrnou spotřebou 3,3 litru na 100 kilometrů, ale kontrola u čerpací stanice (doplnění nádrže) ukázala, že ve skutečnosti to bylo 3,8 litru na 100 kilometrů. To je stále naprosto úžasný výsledek, zvláště s ohledem na skutečnost, že toto auto má najeto skoro 700 000 km.

Co hodlají šťastní majitelé staré dieselové „oktávky“ udělat příště? Tým CarThrottle se pokusí nechat běžet motor na různých naftových palivech pochybné kvality a nakonec poskytne modrému liftbacku důkladnou generální opravu, která ho vrátí téměř do stavu, kdy vyjel z továrny. Už teď se na to těšíme!