Vlastníte koncernové auto? Přestaňte s ním okamžitě jezdit a jednejte. Tyto populární modely v ČR musí okamžitě z provozu

Výrobci za to de facto nemohou, problém je v tom, co dodal subdodavatel. Nicméně vadné komponenty zraňují a zabíjejí řidiče po celém světě.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Někdy se prostě nedaří. A přijde se na to až po letech, tak jako se to stalo mému známému, který si pořídil ojetý Renault Kadjar. Netušil, že jeho auto spadá do množiny těch, které mohou mít problém se vznícením. Takže došlo jednoho dne na nejhorší a auto mu při jízdě po dálnici začalo hořet. A také během několika minut shořelo. O této kauze jsme v redakci AutoŽivě informovali. Teď ale není tématem automobilka s kosočtvercem ve znaku, nicméně ve Francii zůstaneme.

Automobilky se někdy potýkají s problémy globálního rozměru

Občas se stane, že i automobilka s dlouhou tradicí sáhne k nepopulárnímu kroku. Musí vyzvat majitele vozů své značky, aby je raději nechali stát. Přesně to se děje u Citroënu, kde se rozjela svolávací akce, která se týká airbagů. Nejde o žádnou kosmetickou záležitost, ale o problém, který může mít v krajním případě fatální následky. Citroën varuje, že některé modely, konkrétně C3 a DS3, mohou mít ve svých útrobách nefunkční airbagy.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Pixabay

Pytle, které v případě nehody nemusí fungovat tak, jak by měly. A co je ještě horší, v extrémních případech může dojít k tomu, že se airbag při aktivaci roztrhne a do interiéru vymrští kovové úlomky. To už není jen otázka komfortu nebo drobné závady, ale reálné ohrožení zdraví a života posádky. Jde o modely vyrobené v letech 2009 až 2019. Když jsem se začal probírat detaily této svolávací akce, překvapilo mě, jak velkého počtu vozů se týká. Jen v České republice jde podle údajů výrobce o tisíce aut, v celé Evropě pak o statisíce.

Problematické jsou airbagy od subdodavatele Takata

Citroën přitom není jediný, kdo se s tímto problémem potýká. Podobné svolávací akce už v minulosti postihly i další značky, protože za vším stojí airbagy od japonského výrobce Takata. Právě tyto airbagy se staly nechvalně proslulými po celém světě a vedly k největší svolávací akci v dějinách automobilového průmyslu. Problém je v tom, že v airbagu použité komponenty mohou časem degradovat. A degradují, zvlášť pokud je auto vystaveno vyšším teplotám a vlhkosti. Výsledkem je, že při aktivaci airbagu může dojít k prudké explozi, která roztrhne kovový obal a vymrští ostré úlomky do prostoru kabiny.

iZdroj fotografie: HZS ČR

V minulosti už kvůli tomu došlo ke smrtelným nehodám a zranění po celém světě. Skutečně nejde jen o Citroen, jak jsem zmínil. V redakci AutoŽivě už jsme tuto kauzu v minulosti řešili. Problém se týká třeba také značky Škoda. I když tady je to spíše minoritní věc, byť zasažených modelů není málo. Riziko je u vozidel vyrobených mezi roky 2012 a 2018. Jde o modelové řady Rapid, Fabia druhé a třetí generace, Citigo. Dále Superb druhé a třetí generace, trojkovou Octavii, Yeti a Roomster.

Kontrola se dá zvládnout snadno v autorizáku podle VIN

Většina aut prošla už servisem, to se týká i BMW, které mělo stejný problém. Zákon ukládá majitele informovat, to automobilky udělaly. Airbagy se pak měnily, samozřejmě zdarma. Jenže jestliže mezitím původní majitel auto prodal, nový to nemusí vědět. U auta z bazaru nebo z druhé ruky se nikdo nic nemusí dozvědět. Takže pozor, možná právě vy jezdíte autem, které vás může v nejhorším případě zabít ve chvíli, kdy se vás pokusí zachránit. Raději si podle VIN vaše auto ověřte. Ve Francii nedávno po nárazu a vystřelení airbagu zemřela řidička. Tak pozor na to.

Máte tohle auto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články