Pravda, kterou EU tají? Zánik elektromobilů je blíž, než jsme si mysleli. Nevyhne se ani Česku

Konec pobídek v prodeji elektromobilů napříč Evropou způsobil nečekaný dominový efekt, prodeje se de facto zastavily. Došlo i na zásadní otázku: mohou EV bez dotací vůbec přežít?

i Zdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna
                   

Překotné tempo změn a neustále nová situace na trhu s elektromobily vedou nejednoho z analytiků k zamyšlení, co by se vlastně stalo, kdyby „elektrorevoluce“ nakonec nevyšla a z elektromobilů se stalo pouhé doplnění klasických vozů se spalovacími motory? Zkrátka by jim zůstalo určité procento na trhu, zastánci by volili elektro, odpůrci benzín nebo naftu. No nebylo by na tom světě krásně? Specialisté nabízí detailní pohled na celou situaci, pojďme se na to podívat společně.

Dokud nebude trh plný levných elektromobilů, změna nepřijde

Jak totiž uvádí mj. magazín Automotive News, klesající evropské prodeje elektrických vozidel jsou bolestným důkazem toho, že trh s EV není připraven „vzniknout sám od sebe“, a vyzývá vlády k větší podpoře, dokud se cenově dostupná elektrická vozidla nestanou realitou. Přičemž cenově dostupná se rozumí zejména hranice 20 000 eur (zhruba půl milionu korun), ke které se svými vozy nyní směřuje mnoho automobilek, čínských i evropských.

Tohle přesně nás čeká: Čína porazila celý svět v oblasti elektromobilů, Evropa je v ohrožení

Na sklad vyráběná a v podstatě neprodejná vozidla totiž ucpávají přístavy, továrny pak v reakci omezují výrobu. Což je pomyslná „červená vlajka“ pro klimatické cíle regionu a zvýšené riziko ztráty pracovních míst v oboru. Bez dotací už zkrátka náklady na vlastnictví EV pro mnoho řidičů nedávají smysl. Pojištění a opravy jsou navíc dražší než u aut se spalovacím motorem a mnoho potenciálních zákazníků stále strádá omezenou nabíjecí infrastrukturou.

Slevy Tesly ničí trh a v důsledku škodí i samotné Tesle

Rychlý technologický pokrok a cenová válka Tesly zároveň způsobují, že hodnoty elektromobilů při dalším prodeji prudce klesají. Představa dobře uložených peněz v elektromobilu je tak opravdu iluzorní, s čímž ale také klesá snaha o jeho vlastnictví. Nebo vy byste snad svoje těžce vydělané peníze (a roky úspor) položili „na dřevo“ u Tesly, aby se za pár dní Elon Musk špatně vyspal a oznámil, že zlevňuje plošně o 20 %? Tak vidíte.

Video: Naštvaní zákazníci spáchali pogrom na showroom Tesly, vytočily je slevy a oškubání o peníze

„Ztrácíme dynamiku,“ řekl Mattias Bergman, generální ředitel automobilové skupiny Mobility Sweden, kde tržby během prvního čtvrtletí klesly téměř o pětinu. „Trh již neroste a podíl elektromobilů na trhu ve skutečnosti klesá.“ Pro evropský (a nejen evropský) automotive je ale příliš pozdě na nastavení hodinek pozpátku. Volkswagen, Mercedes-Benz, Stellantis a další automobilky investovaly miliardy a nyní se potýkají s novým portfoliem, i když poptávka slábne.

Německo jako spouštěč pádu EV. Aneb bez dotace už ani kolo

Minulý měsíc se prodeje v Evropě snížily o 11 procent oproti předchozímu roku, čímž se celý trh obrátil zpět, protože Německo, Švédsko a Itálie zaznamenaly pokles elektromobilů o přibližně 30 procent. Co se to vlastně s EV trhem stalo? Spouštěčem obratu byly změny v pobídkách. Německo, které během bezprecedentní rozpočtové krize hledalo úspory, koncem loňského roku náhle ze dne na den „stoplo“ svůj dotační program, což způsobilo, že prodej elektromobilů v prosinci klesl na polovinu.

iZdroj fotografie: Bloomberg

Ve Švédsku, které patří mezi nejvyspělejší trhy s EV v Evropě s 39 procenty nových vozů prodaných v loňském roce na baterie, vláda ukončila pobídku a následně snížila daně z pohonných hmot, takže auta se spalovacím motorem byla ve srovnání ještě levnější. „Lidé prostě nevydělávají tolik, aby si mohli tato auta koupit,“ řekl Laurent Favre, generální ředitel francouzského dodavatele OP mobility. Jak prosté, milý Watsone, chtělo by se dodat.

Dotovat elektromobily je jistě skvělá věc. Jen musí být z čeho

„Mezi nabídkou a poptávkou je propast a je normální, že dotace nebudou trvat věčně. Realita nás dohání.“ Vlády začínají dělat více triků s méně penězi. Itálie zvažuje granty ve výši až 330 000 korun v přepočtu na nákup elektromobilů pro rodiny s nízkými příjmy, které užívají často desítky let staré vozy. Ve Francii byly velmi populární smlouvy prezidenta Emmanuela Macrona na leasing elektromobilů pro chudší domácnosti. Byly. Záhy totiž došly peníze.

„Granty byly zrušeny příliš brzy,“ říká přesto Andy Palmer, dočasný generální ředitel nabíjecí společnosti Pod Point a bývalý šéf Aston Martin, přičemž spotřebitelé se zdráhají utrácet srovnatelně více za elektromobil, zvláště když nabíjecí infrastruktura zaostává. „Pokud chcete urychlit přijetí, musíte snížit náklady na auta, musíte umístit auta do cenové skupiny zhruba 450 000 – 650 000 korun.“ Jinak nebude šance, aby se trh konsolidoval.

To jsou sice pěkná slova – ale kde na to vzít? Jak to vidíte vy? Měl by se trh s elektromobily dále „dotovat“ z vládních pobídek? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Měly by se elektromobily dotovat?

Diskuze Vstoupit do diskuze
68 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články