Konec prodeje nafty v ČR, diesel zmizí z nabídky? Čerpací stanice se ubírají k velké změně, ale co bychom tankovali?

Dříve či později asi nafta na pumpách skonči, nebude to ale zítra. Ani za rok ne, tohle je věc relativně daleké budoucnosti.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Fikce, anebo něco, co se může skutečně stát? Narazil jsem na internetu na informace, že čerpací stanice přestanou prodávat naftu. Je to vůbec možné? Zajímalo mne, proč by k tomu mělo dojít. Jeden z názorů byl, že vzhledem k tomu, že zájem o naftové vozy rapidně klesá, může se stát, že čerpací stanice postupně přestanou nabízet naftu. Tato situace není podle některých „zasvěcených“ komentářů dalekou budoucností.

Diesel končí? Ne dokud jsou na trhu a silnicích naftová auta

Prý brzy může zasáhnout i Českou republiku. Poptávka po naftě totiž podle nich úzce souvisí s prodejem vozů s dieselovým motorem. A prodeje se za poslední roky značně snížily. Doby, kdy bylo typickým českým vozem auto se spolehlivým a dlouhověkým dieselovým motorem 1.9 TDI, jsou již minulostí. Ano, ale proč? Protože je automobilky přestaly vyrábět. Neříkám, že všechny. Třeba Porsche ano.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

To se vyděsilo aférou Dieselgate, ať mi nikdo neříká, že ne. A zazdilo naftu, nechalo si jen benzín, respektive hybridy. Dnes elektřinu. Což mimochodem bude taky průšvih, ale o tom až jindy. Výrobci aut stále častěji vyřazují dieselové modely ze své nabídky. A to se prý promítá i do poptávky po naftě na čerpacích stanicích. Nevím, nejsem analytik. A někdy v budoucnu to tak možná bude. Ale ne teď.

Benzín i nafta by mohly být bez problémů o dost levnější. Ale nebudou, vysoké ceny diktují daleko

U nás je vozový park starý. Velmi starý. Což může být někdy problém, ale ne teď v rámci daného tématu. Na konci minulého roku byl průměrný věk aut u nás v ČR lehce přes 16 let. A pokud tady máme takto stará auta, tak jde o automobily, kterých se nějaký klesající prodej naftových aut posledních pár let netýká. Na tento trend, prý dobře patrný například v Londýně, ukázala studie společnosti Transport & Environment. Tedy v Londýně prý došlo k propadu prodeje nafty od roku 2020 o 40 %. I kdyby, tak je to jasné.

Ve městě klesl prodej nafty? Diesely se stejně do města nehodí

V Londýně je svoboda jezdit autem ořezaná jak maso ve stánku s kebabem. Proč studie neříká, jak je to v Londýně s benzínem? Tady bych chtěl upozornit na společnost, kterou některé zdroje požívají jako relevantní. Transport & Environment není žádná nezávislá a renomovaná společnost. Je to pokrytecky zaujatá záležitost brojící proti autům. Přirovnal bych k u nás známým spolkům, které sabotují třeba stavby dálnic. Transport & Environment je partička, která třeba žádá zákaz prodeje „nebezpečných“ amerických aut typu Dodge RAM.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Takže pozor, není zdroj jako zdroj. Je to stejné jako očekávat reálné a pravdivé informace o zemědělští v magazínu vydávaném společností, která „nepatří“ Andreji Babišovi. Čerpací stanice reagují na nové trendy a připravují se na změny v chování zákazníků. Budují dobíječky. Což se ale možná ukáže jako zbytečná investice. Když jsem mluvil o agentu Burešovi, zmínit třeba EET. Podnikatelé nakoupili vybavení, jen aby ho po čase mohli hodit do koše.

Elektřina zatím na našich pumpách nehrozí, to je v pořádku

Nicméně například ve Skandinávii už některé čerpací stanice zcela přestaly nabízet naftu a zaměřily se na benzin a elektromobily. U nás tohle zatím nehrozí. Změny na trhu s palivy by mohly mít dlouhodobý dopad jak na řidiče, tak na provozovatele čerpacích stanic. Řidiči, kteří vlastní dieselová auta, se budou muset přizpůsobit novým podmínkám a hledat čerpací stanice, které naftu ještě nabízejí.

Na druhé straně provozovatelé čerpacích stanic budou muset investovat do modernizace svých zařízení a přizpůsobit se novým trendům v oblasti alternativních paliv a elektromobility. To říká tato dystopická idea. Pravdou je, že až někdy skutečně naftová auta budou svým výskytem na silnicích v zanedbatelném počtu, nebude důvod prodávat naftu. A naopak. Tohle se nestane hned, pokud vůbec, bude to probíhat postupně.

Němci jsou v pasti, na pumpách jsou povinné nabíjecí stanice

V Německu, jestli se nepletu, řeší nařízení, že na každé pumpě musí být nabíjecí stanice. Pokud není tato v určité vzdálenosti už teď. Což je samozřejmě hloupost. Provozovatelé pump jsou postaveni před hotovu věc. Musí postavit dobíjecí místo, zajistit připojení na elektrickou síť s patřičnými parametry. Co na tom, že třeba nechtějí. Tady jim stát mluví do soukromého podnikání.

To je, jako kdyby měl řezník prodejnu a stát mu nařídil, že tam musí prodávat veganské potraviny. V následujících letech se možná očekává další pokles prodeje dieselových vozidel a postupné omezení nabídky naftových produktů na čerpacích stanicích. Tento trend je nevyhnutelný? Možná. Možná proto, že trh s palivy se přizpůsobí měnícím se podmínkám a poptávce zákazníků.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Co když to ale budou nakonec syntetická paliva, která se stanou hlavním trendem veřejné mobility? Nafta úplně nezmizí, a pokud její význam v dopravě bude postupně klesat a čerpací stanice se budou stále více orientovat na alternativní zdroje energie, nebude to hned. Myslím, že bát se, že zítra nebudete mít co natankovat do své naftové Octavie, zatím nehrozí. Hlavně nesmíme propadnout panickému záchvatu nebo se začít bát toho, co přijde.

Chcete, aby skončil prodej nafty?

Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články