Také se obáváte při koupi ojetého vozu rizika jeho stočených kilometrů? Podívejte se, co všechno vám mohou způsobit a jak s tímto nešvarem začne Evropská komise bojovat.
Stáčení tachometrů, respektive záměrné snižování počtu najetých kilometrů ojetých aut je v Evropě extrémně rozšířeným nešvarem. Podle odhadů se tyto podvody týkají v průměru 40 procent ojetých vozů v rámci jejich prodejů ze zahraničí. V některých zemích, a to zejména ve státech východní Evropy, je přitom situace ještě podstatně horší. Cílená manipulace s tachometrem je v jejich případě dokonce až třikrát běžnější než v ostatních evropských zemích.
Proč tomu tak je? Odpověď je prostá a patrně vás nepřekvapí. Kupující těchto vozidel samozřejmě za dané ojetiny s nižším nájezdem, než je ten reálný, prostě zaplatí podstatně větší kupní cenu. S tím ovšem souvisejí ještě další podstatné aspekty, jako například ten, že ošizení motoristé riskují technické problémy s vozem, který by jinak měl dávno podstoupit nejen kontroly v autoservisech, ale také výměny klíčových kapalin a různých dílů, jako jsou rozvody apod. Z toho logicky vyplývá, že podvedení kupci na jednu stranu investují více peněz do ojetiny, ale navíc je pochopitelně čekají další vynaložené náklady na servis jejich „nového“ vozu.
Bez prověření šok a náklady
Dokáži si sám představit to zděšení, když bych si osobně koupil ojetinu s výrazně stočeným tachometrem a při první návštěvě autoservisu si vyslechl, co všechno mě čeká za výdaje v rámci nových dílů a s tím spojených servisních prací. Přitom by stačilo koupit vůz v autobazaru, který garantuje nájezd auta, nebo nájezd prověřit v rámci některé internetové služby, jako je například CarVertical.
Ale přece nebudu kupovat ojetinu od těch „zlodějských velkofirem“ a také nehodlám strkat peníze nějakým internetovým hamounům. Ne, to je opravdu jen nadsázka, ačkoli věřím, že někteří Češi tak problematiku skutečně vnímají. Koupi prověřené ojetiny osobně pokládám za extrémně důležitou. Nejen, že se tím vyhnete autu s mnohem větším nájezdem, ale také se vyvarujete pořízení vozu po totální havárii, který by pro vás a vaše blízké mohl být v případě nehody extrémně nebezpečný.
Jak to hodlá řešit Evropská komise
Brusel se ovšem rozhodl proti falšování nájezdu bojovat komplexně. A představil ambiciózní návrh v podobě tzv. „Balíčku pro technickou způsobilost vozu“. Jeho hlavním pilířem je zavedení databáze najetých kilometrů na úrovni celé Evropské unie. Ta by byla propojena se Stanicemi technické kontroly v rámci všech členských zemí a umožnila by vysloveně mezinárodní přístup ke skutečným hodnotám najetých kilometrů.
Jak by to fungovalo v praxi? Na každé technické kontrole se zaznamená aktuální stav tachometru a ten se ukládá do národní databáze. Tato nasbíraná data by se průběžně synchronizovala mezi členskými státy prostřednictvím celoevropské platformy a byla by tím pádem v rámci celé EU naprosto transparentní. Následné stočení tachometru by tedy bylo v budoucnu u každého vozu bez přehánění velice snadno odhalitelné na základě jeho historických záznamů. Zní to až neuvěřitelně prostě, že?
Belgický model jako prověřená inspirace
Jako vzor posloužil Evropské komisi belgický systém Car‑Pass. Právě ten totiž dokázal prokazatelně snížit podvody s najetými kilometry o úžasných 97 %. Nicméně v konečném důsledku se můžeme bavit ještě o jeho dalších pozitivních dopadech. Tento model nejen, že přináší transparentnost pro kupující ojetin, kteří znají skutečnou historii vozidla. Prodlužuje také životnost ojetých aut a zvyšuje bezpečnost na silnicích v rámci provozu.
Navíc belgický model snižuje ekonomické ztráty, a to v rámci celé Evropské unie, až o 9 miliard eur (v přepočtu 224 miliard korun). Je evidentní, že tento legislativní rámec jednoduše dává smysl. S novým balíčkem přišla Evropská komise již koncem dubna letošního roku. Nyní prochází Evropským parlamentem a Radou EU a očekává se jeho brzké schválení.
Každoroční návštěva STK řidiče nenadchne
Některé majitele ojetin ovšem novinka z EU nepotěší. V rámci připravovaného balíčku je totiž ještě jedna inovace, a to v podobě každoročních kontrol vozů starších deseti let nebo s nájezdem od 160 000 kilometrů výše. Jedná se tedy o vozy s potenciálně vyšším rizikem poruchovosti.
To může mít podle mého názoru pro majitele aut dvojí dopad. Buď si budou nadále své „autodědečky“ hýčkat, a pak musejí počítat s každoroční poměrně zdlouhavou návštěvou STK a s tím spojenými četnějšími náklady než doposud, anebo je prostě balíček od Evropské komise donutí vozidlo inovovat za podstatně mladší model s mnohem nižším nájezdem.
Jak se k tomu Češi postaví, je zatím těžké odhadovat. Co lze ale říci s jistotou, je, že konkrétně pro majitele investičních historických kousků (či jinak sběratelsky zajímavých vozů, autech po rodičích v rámci nostalgie apod.) to bude inovace spíše pro zlost. A ta potrápí jejich peněženky chtě nechtě. A to poměrně citelně.
Osobně jásat nebudu
Když se na věc podívám v rámci svých vlastních dispozic, kdy vlastním vysloveně pro radost šestiválec BMW kupé z roku 2008 a jedničkovou Octavii, se kterou jezdím na ryby a na myslivecké akce (a mimochodem cením si na ní minimální provozní náklady), tak rozhodně jásat z novinky EU nebudu. I pro mě to bude znamenat jen komplikace a nárůst nákladů na STK bez ohledu na to, že se o své vozy ze servisního pohledu obecně dobře starám.
Když ale pominu nárůst mých budoucích nákladů na kontrolu dvou aut a s tím spojenou časovou ztrátu v rámci kontrol, musím přiznat, že mě těší, že se tím z podstatné části vyřeší podvody na straně automobilových šejdířů. A jsem vysloveně rád, že právě oni konečně dostanou pořádně přes prsty. Podvody s tachometry jsou dosud bohužel ve většině zemí stále jen civilním přestupkem, a to není na podvodníky žádný účinný „bič“.
Nastoupí tvrdé tresty
Ale i na to v rámci inovací spojených s řešením stáčených kilometrů EU pamatuje. A v návrhu svého balíčku opatření Evropská komise navrhuje, aby se jednalo konkrétně v případě těchto podvodů o kriminální čin, který by měl mít v podobě vyšších trestů konečně pořádný odstrašující efekt. A tady se patrně spolu shodneme na tom, že se jedná o krok vysloveně správným směrem.
Drahý a náročný projekt
Otázkou tedy zůstává, kdy bude balíček Evropské komise zaveden do praxe, ale také jak bude jeho finální úprava konkrétně vypadat v celkové detailní podobě. Osobně chci věřit, že tato konečně prospěšná novinka se objeví v řádu několika měsíců a ne až za pár let. A to navzdory tomu, že si dokáži představit, jak bude náročné ji legislativně i procesně nastavit, respektive uvést do praxe.
Vždyť balíček proti stáčení kilometrů vyžaduje mimo jiné jednotný formát dat napříč státy EU, jejich naprosto spolehlivou provázanost a k tomu nesmíme zapomínat i na kvalitní ošetření ochrany osobních dat. Určitě je vám jasné, že takovýto projekt navíc nebude levný. A podle odborníků vyjde jen jeho zavedení na více než 100 milionů eur, které patrně zaplatí nejen jednotlivé země, ale v konečném důsledku i uživatelé databáze.
Konečně novinka, která dává smysl
I přes veškerou náročnost zprocesování nového balíčku v něm ale každopádně vidím z celkového pohledu více pozitiv než negativ, a to pokládám za klíčové. Kupující především konečně dostanou jasné a pravdivé informace o nájezdu, a tedy i stavu ojetých vozidel. Trh s ojetinami bude celkově podstatně více transparentní a lze předpokládat, že posílí, protože automaticky vzroste důvěra jeho zákazníků. Také by se dalo říci, že je možné, že naopak poklesne prodej nových aut, ale v tomto momentu si zatím nechci hrát na proroka.
Stejně jako v Belgii se dramaticky sníží riziko podvodů s najetými kilometry aut, čemuž napomůže i hrozba vysokých trestních postihů. Dále můžeme konstatovat, že na silnicích bude bezpečněji, protože vozy budou ve smyslu reálného nájezdu více pod kontrolou svých majitelů. A tomu napomohou i častější kontroly na STK, které však provozovatele daných automobilů asi nepotěší, stejně jako v konečném důsledku ani mě samotného.