Po třiceti letech se rozloučíme s oblíbenou značkou čerpacích stanic, která na mnoha místech přinášela oproti konkurenci levnější palivo. Nahradí ji tuzemský hráč.
Rozsáhlá síť čerpacích stanic Robin Oil, která v česku vznikla již v roce 1994, během příštích dvou let definitivně zmizí z našeho trhu. Celou ji totiž koupil státní podnik Čepro s tím, že ji zařadí pod svoji značku EuroOil, která se tím dramaticky rozroste. Pro nás motoristy to znamená jediné. Stále budeme tankovat na stejné benzínce, ale ta bude fungovat pod jinou značkou, a navíc bude vypadat mnohem moderněji než její předchozí verze.
Od jara se začnou přebarvovat
Čepro, které v současné době provozuje síť čerpacích stanic EuroOil, převzalo celkem 75 poboček Robin Oil, díky čemuž se stává třetím největším hráčem na našem trhu, a to hned po Orlenu a MOLce. Celkem bude Čepro po transformaci provozovat zhruba 285 pump po celé naší republice.
Přebrandování původních benzínek Robin Oil přitom proběhne ve dvou hlavních fázích. Nejprve přijde na řadu změna loga a barevnosti benzínek, které má začít od jara 2026. Střechy, stojany, poutače s ceníkem i interiéry dostanou novou podobu.
Některé pumpy budou jen samoobslužné
Ve druhé fázi přijde na řadu modernizace pokladen, bezpečnostního zázemí, výměna tankovacích stojanů a platebních terminálů. Přitom se ale přibližně třicet pump v místech s menší prodejní frekvencí změní na samoobslužné provozovny, na kterých bude možné platit klasicky pomocí čipu nebo platebních karet.
Kompletní přeměna všech 75 lokací včetně jejich výrazné modernizace by měla podle informací, které se podařilo získat redakci AutoŽivě, proběhnout do konce roku 2027. Už nyní ale můžete sem tam na přebrandovaný Robin Oil narazit. To, že se modrobílá barevnost pumpy změnila na modro-žlutou variantu EuroOilu patrně nepřehlédnete. Na řadě dalších míst už probíhají přípravy v rámci různých povolení, dodávek materiálu apod.
Stát posiluje v oblasti paliv pozici
Důvody převzetí Robin Oil jsou především strategické a samozřejmě ekonomické. Stát se rozhodl prostřednictvím Čepra posílit svoji pozici na trhu s palivy tím, že převezme již hotovou síť benzínek v poměrně lukrativních lokalitách. Sjednocení pod brand EuroOil společnosti zjednoduší marketing, logistiku i správu. Udržování dvou rozdílných značek by bylo celkově dražší a složitější na vedení.
Co je ale pro řidiče opravdu klíčové, tak informace ze strany Čepro, že plánuje rozsáhlou modernizaci celé sítě pump. Investice mají přesáhnout jednu miliardu korun, přičemž jen samotné přebarvení stanic vyjde zhruba na 200 milionů. Celkem šílená suma za pouhou změnu barevné vizuální identity, že? Podle informací z vedení Čepra se ale tato investice vrátí již během pár let, a to díky nárůstu prodejů paliva a vyšší efektivitě provozu.
Ceny vzrůst nemají
Pokud se obáváte, že s novým provozovatelem přijde zdražení paliva, pak jsou vaše obavy patrně zbytečné. Samotná změna značky by podle odborníků rozhodně neměla vést k výraznému zdražení benzinu či nafty, protože ceny určují především velkoobchodní trhy a pochopitelně i konkurence. Naopak je pozitivní, že na daných benzínkách by se měla rozšířit nabídka alternativních paliv, jako je LPG či CNG, ale také se na nich rozrostou nabíjecí stanice pro elektromobily.
Jak vnímají plánovanou změnu samotní řidiči
Reakce reálných motoristů jsou v tomto případě dosti smíšené. Velká část z nich vnímá změnu jako přirozený, a dokonce pozitivní vývoj, druhá skupina lituje zániku pumpy, která pro ně měla vzhledem ke své dlouhé éře až osobní hodnotu.
Pan Karel S., řidič firemní dodávky, nám k tomu řekl: „U nás na okresce byla Robinka dvacet let. Znal jsem obsluhu vždycky jménem a brali mě tam tak trochu jako rodinu. Když se benzínka přebarví na EuroOil, jasně, pořád to bude stejná pumpa, ale mám trochu obavu, aby z ní časem nebyl jen studený automat bez lidí. Asi jsem trochu ze staré školy.“
Paní Marečková z Rakovnicka to ale vidí jinak: „Upřímně? Je mi úplně jedno, jak se ta naše pumpa jmenuje. Důležité je, že natankuju za normální cenu, zaplatím kartou a dám si kafe. Jestli je to Robin Oil nebo EuroOil, nehraje roli. Pokud bude nová síť investovat do čistých záchodů a třeba dětských koutků, vnímám to jako velké plus.“
Hlavně, že bude síť česká
Konec Robin Oilu bude v praxi spíše symbolem konsolidace provozoven než skutečným zmizením pump v místech, na která byli motoristé zvyklí. Já jsem osobně patriot. A jsem především rád, že síť Robin Oilu zůstane v českých rukou namísto toho, aby je pohltil další zahraniční hráč.
