Konečné rozhodnutí o odebíraní řidičáků pro starší řidiče v EU padlo. Kdy přijdou senioři o řidičské průkazy?

Kdo dosáhne určité věkové hranice, bude mu zkrácena platnost řidičáku a pak o něj zcela přijde. Sedmdesátiletí mají smůlu?

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Debata, která už několik let tiše „bublala“ v zákulisí evropské dopravní politiky, se uzavírá jasným verdiktem. Přitom nechává prostor pro selský rozum na národní úrovni. Spor, zda a jak přísně dohlížet na zdravotní způsobilost starších řidičů, byl rámován dvěma protipóly. Na jedné straně argument bezpečnosti a prevence tragédií, na druhé obava z plošné stigmatizace a diskriminace podle věku. V redakci AutoŽivě už jsme toto téma řešili. A názor máme vlastně jasný a očekávatelný. Po vlnách protichůdných nápadů, návrhů a spekulací se nyní rýsuje výsledek, který je méně o zákazech a více o odpovědnosti. Nejen jednotlivce, ale i státu a lékařů.

EU nenechá seniory na pokoji, chce jim sebrat řidičáky?

Konkrétně jde o několik bodů, které v praxi pocítí všichni držitelé řidičských průkazů. A to jak ti, kteří volant drží padesát let, tak ti, kdo si pro řidičák šli „teprve nedávno“. První a nejviditelnější změna je technická, ale reálná. Řidičské průkazy na osobní auto a motocykl mají mít v celé EU patnáctiletou platnost, a to nejen pro nově vydané doklady, nýbrž i pro ty starší, které kdysi vyjely z úřadu jako beztermínové. Tak upřímně, to jsem zvědavý, jak a jestli tohle projde do legislativy jednotlivých států. Třeba v Polsku se takové průkazy bez datumové hranice vydávaly do 19. ledna 2013. Od tohoto data už noví držitelé dostávali standardní dokument s jasnou expirací.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Co to znamená pro ty, kteří starý „bezlimitní“ kartičkový řidičák stále nosí v peněžence? Nečeká je žádná dramatická zkouška ani překážková dráha, ale povinná administrativní výměna za průkaz s uvedeným datem platnosti. U nás je platnost řidičského průkazu 10 let v rámci prvních dvou skupin. Ten, kdo má třeba C + E, pak nosí v kapse řidičák s pětiletou platností. Proces výměny je načasován tak, aby byl zvládnutelný systémově i lidsky. Má začít v roce 2028, což dává úřadům čas na logistiku a řidičům dostatečnou rezervu, aby plánovali bez stresu.

Omezení řízení pro starší lidi anebo ty, co mají zdravotní potíže

Druhý velký blok se týká otázky zdravotních prohlídek při prodlužování řidičského oprávnění. Historie tu přitom hraje důležitou roli. Současný rámec je totiž odlišný a rozdíl je klíčový. Evropská unie nakonec nezavedla povinné plošné lékařské prohlídky jako jednotnou podmínku a kompetenci nechala členským státům. Každá země si tedy sama určí, zda při výměně dokladu bude vyžadovat oficiální lékařský posudek o způsobilosti k řízení. Nebo postačí čestné prohlášení a zodpovědná „diagnóza“ řidiče, že se cítí být na řízení plně „fit“. Z hlediska praxe to znamená dvě možné filozofie. Přísnější model s pravidelnou medicínskou kontrolou, nebo model důvěry doplněné postihy za vědomé zamlčení zdravotního stavu. Není to však jen tak lážo plážo bez pojistek.

iZdroj fotografie: Zelenymuzik / Creative Commons / CC-BY-SA

Součástí balíčku je totiž i návrh, aby praktičtí (rodinní) lékaři získali výslovné oprávnění – a v některých situacích dokonce povinnost – informovat příslušné úřady o pacientech, jejichž zdravotní stav by mohl představovat reálné riziko v silničním provozu. Nejde o plošné „hlášení seniorů“. Ale o cílený mechanismus pro případy, kdy se zdraví a bezpečnost očividně střetávají. Třeba závažné poruchy zraku, neurologické diagnózy nebo stavy, u kterých se riziko náhlé indispozice nedá rozumně ignorovat. A teď k bodu, který rozněcoval diskusi nejvíc.

U nás už platí systém pravidelných kontrol pro seniory

Věková hranice 70 let. Padl návrh, aby se po sedmdesátce automaticky zkracovala platnost řidičáku na pět let a tím se vnutil častější rytmus kontrol. Tady přichází jasná zpráva. Evropská unie k tomuto kroku nepřistoupí. Držitelé řidičáků ve věku 70 a více let nebudou mít ex lege kratší platnost dokumentu jen kvůli věku. Neexistuje ani unijní povinnost cyklických lékařských prohlídek v závislosti na dosažení této hranice. Tady uhnu od toho, co se děje na poli EU, a rovnou zopakuji, jak je to u nás. U nás platí povinnost jít na prohlídku k lékaři, kdy ale absolvovat prohlídku?

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jednoduché, poprvé v 65 letech věku. Následně pak v 68 letech věku. Dále pak každé dva roky. Prohlídku absolvuje řidič u svého praktického lékaře. Ten může řidiče odeslat na další odborná vyšetření, například k očnímu lékaři nebo kardiologovi. Po absolvování prohlídky a vyšetření lékař vydá tzv. Potvrzení o zdravotní způsobilosti. Co se stane, když nedojdete na prohlídku? Za řízení bez platného posudku hrozí pokuta, je to přestupek. V případě kontroly policie hrozí odebrání řidičského průkazu. Pozor, když není řidič úplně fit, neznamená to hned odebrání řidičáku, může dojít pouze k omezení. Jinak řečeno, jsme daleko před tím, co EU řeší, a de facto se nás to nijak netýká.

Je to spravedlivé?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články